Wat te doen bij een oververhitte motor?

Je auto is volgepakt met beautycases, pumps en koffers en uit de radio schalt luidt ‘Happy Ending’ van Mika. Dit weekendjeweg kan nu al niet meer stuk! Maar dan slaat onderweg het noodlot toe: je motor raakt aan de kook… Wat kun je doen en wat moet je absoluut laten? Just in case wat tips!

Je auto is volgepakt met beautycases, pumps en koffers en uit de radio schalt luidt ‘Because I’m happy’ van Pharrel. Dit weekendje weg kan nu al niet meer stuk! Maar dan slaat onderweg het noodlot toe: je motor raakt aan de kook… Wat moet je doen bij een oververhitte motor én wat moet je absoluut laten? Just in case wat tips:

1. Oververhitte motor = stoppen. Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digitale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.
Als je van je auto houdt rijd je nu geen meter verder! Stug doorrijden met een kokende motor kan ernstige motorschade veroorzaken. En dat is een dure grap.

2. Stoppen en afkoelen. Zet je auto vervolgens zo snel mogelijk stil op een veilige plek en schakel de motor uit. Plaats de gevarendriehoek op zo’n dertig meter van je achterbumper en zet de motorkap open. Zet de verwarming op de hoogste temperatuur en zet de blazers helemaal open. De hitte kan dan beter ontsnappen. In de auto wordt het nu snel warm, dus: raampjes open. Heel belangrijk, laat de motor nu minstens een kwartier afkoelen en controleer dan pas het koelvloeistofniveau. Doe je dit te vroeg, dan kan dat leiden tot ernstige brandwonden.

3. Koelvloeistof checken. Heeft de oververhitte motor minstens een kwartier kunnen afkoelen? Neem dan een doek in je hand en draai daarmee de dop van de koeling voorzichtig open. Laat beetje bij beetje de druk ontsnappen. Let op: de koelvloeistof zal gloeiend heet zijn! Is het peil te laag? Vul deze dan meteen bij. ’s Zomers kan dat in noodgevallen gewoon met kraanwater. Goedkoper en net zo effectief bij een kokende motor. Maar let op: dit is slechts een tijdelijke oplossing en niet handig in de wintermaanden. Laat bij thuiskomst je koelsysteem controleren en alsnog vullen met koelvloeistof. Het kalk in leidingwater kan het koelsysteem namelijk verstoppen.

Lees ook:  Elektrisch rijden en de zakelijke lease revolutie

Schakel een vrouwtje of mannetje in
Natuurlijk is het belangrijk om de oorzaak van de oververhitte motor te achterhalen. In de meeste gevallen zal een tekort aan koelvloeistof de uitslaande wijzer of het brandende waarschuwingslampje hebben veroorzaakt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook te maken hebben met een defecte thermostaat.
Lukt het je niet de oververhitting van de motor op te lossen en blijft de wijzer van de temperatuurmeter hardnekkig in de rode zone staan? Dan heb je hulp van een autodokter nodig. Bel de Wegenwacht.

Bereid je voor op een lange trip
Ben je van plan om een flink stuk te gaan rijden, dan is het verstandig om je wagen vooraf goed te (laten) checken. Zeker als je doorgaans maar kleine stukjes rijdt, kun je sneller te maken krijgen met een oververhitte motor. Controleer in elk geval je vloeistoffen en vul deze bij. Maar het  allerbelangrijkste: stay cool!

Bron: www.tuning-gids.nl.

Comments

comments

Written By
More from Reba de Graaf
Column Reba: Meehanger
Over donkere landweggetjes volg ik mijn weg naar huis. Ik schrik wanneer...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *