Portret: 50 jaar H.A.I. een typisch Hollands familiebedrijf in exclusieve auto’s

De Hollandse Auto Importmaatschappij B.V. (H.A.I.) te Rijnsburg bestaat in augustus vijftig jaar. Het jubileum wordt gevierd met tal van acties en activiteiten voor klanten en medewerkers. Van jong gebruikt tot klassieker: exclusieve auto’s zijn nog altijd kenmerkend voor H.A.I. 50 Jaar geleden begonnen in Wassenaar vanuit een caravan, met de verkoop van één auto.

H.A.I. werd op 16 augustus 1967 opgericht door de families Van der Klugt en Van der Marel. Vanuit Wassenaar verplaatst het bedrijf zich in 1968 naar Leiden aan de Zoeterwoudseweg. Een kleine tien jaar later vestigt H.A.I. zich aan de Floralaan in Rijnsburg en bouwt daar een mooie klantenkring op. Diverse Amerikaanse merken als Rambler, Jeep en American Motors Corporation (AMC) spelen een belangrijke rol in de beginjaren. Misschien herkent iemand nog wel de bekende slogans uit de advertenties van de H.A.I.: ‘Maar niet voor oude heren’ en ‘Gebouwd voor een lang en bezig leven’, over de sportieve modellen van American Motors. H.A.I. legt een uniek en exclusief auto-onderdelenmagazijn aan voor AMC. Naast de Amerikaanse merken importeert H.A.I. ook een aantal jaren Mazda, Hummer, Aston Martin en Daihatsu.

Van vader op zoon

Willem van der Klugt jr. komt in 1980 het verkoopteam versterken. Hij heeft dan de nodige ervaring opgedaan in Amerika (Jeep) en Zwitserland  (AMC-dealer), waar H.A.I. op dat moment importeur van is. “Vanaf mijn 18-de was het duidelijk dat ik in het bedrijf zou treden. Op mijn vrije dagen was ik hier te vinden. Maar mijn vader zei altijd: ‘Eerst vijf jaar buiten spelen’”, vertelt Van der Klugt jr., de huidig algemeen directeur. Na een aantal jaren te hebben gewerkt bij Renault-dealer Elam in Leiden start een mooie samenwerking tussen vader en zoon met, zoals het hoort, de nodige hobbels. “Als het niet goed ging bijvoorbeeld werd dat wel even gemeld. Achteraf blijkt dat de oude heer gewoon gelijk had natuurlijk, maar als je jong bent wil je bepaalde dingen forceren en vaar je je eigen koers,” grijnst Van der Klugt.

Eigen koers

Als importeur van Amerikaanse auto’s is H.A.I. in de jaren ’70 en ’80 enorm afhankelijk van de koers van de dollar. Een dollar die begin jaren zeventig fors daalt is mooi meegenomen, maar de koers wijzigt. Midden jaren tachtig staat de dollar extreem hoog ten opzichte van de gulden en zakt de verkoop van Amerikaanse auto’s in. H.A.I. wijzigt van koers en gaat zich specialiseren in unieke en exclusieve auto’s. Vooral klassiekers van de merken Jaguar, Porsche, Mercedes en Ferrari nemen plaats in de showroom.

Lees ook:  Welke verzekering kun je afsluiten voor jouw bolide?

Van der Klugt sr. gaat in 1987 met pensioen en AMC wordt in datzelfde jaar opgekocht door Chrysler waarna de merknaam verdwijnt. Junior neemt het roer over. Er waait een nieuwe wind door het bedrijf en de klassiekers maken plaats voor jong gebruikte auto’s. Er worden nieuwe medewerkers aangetrokken en enkele van hen zijn nog altijd de vaste gezichten in de showroom en werkplaats.

Groot in niches

In de showroom van de H.A.I. vinden de diverse automerken onderdak. Van jong gebruikte A-merken tot zeer exclusieve merken en modellen. Allemaal voorzien van de drie opvallende seinvlaggen, de kenmerkende huisstijl van het bedrijf dat zich positioneert als House of Brands. “Van de exclusieve merken hebben we een aantal auto’s staan. Dat zijn de auto’s voor de liefhebbers en de ‘happy few’. Trekkers voor jong en oud. Waarvoor men de showroom in komt om te bewonderen en een selfie mee te maken. De omloopsnelheid zit hem in nieuwe en jong gebruikte 4×4 auto’s zoals als Range Rover, Jeep, Ford USA en Subaru.”

Voor Van der Klugt maakt het geen verschil. “Alle auto’s zijn bijzonder, of het nou een Fiat 500 of een Rolls Royce is. Al jaren zijn wij dealer van Chevrolet USA, Cadillac, Corvette en sinds 2014 van Subaru. Dit merk past hier heel goed: een merk waaraan het publiek hoge eisen stelt als het gaat om service, kwaliteit en onderhoud. Wij weten veelal alles van een auto die bij ons gekocht wordt en in onderhoud is. Maar we willen ook graag onze klanten kennen zodat we weten waar ze blij van worden. Dat is onze filosofie.”

Een groot percentage van de afnemers heeft de auto ook in onderhoud bij H.A.I. De ruime werkplaats telt tien werkplekken en in de eigen wasplaats worden de auto’s nog met de hand gewassen. Klanten, maar ook leveranciers en personeel, kunnen plaatsnemen in de sfeervolle lounge/bar voorzien van wifi, goede koffie, glossy tijdschriften en televisie. Er wordt door klanten onderling genetwerkt en op vrijdags in de namiddag komen de hapjes en drankjes voor klanten en personeel op tafel om de week goed af te sluiten.

Klanten die geen tijd of zin hebben om op de onderhoudsbeurt te wachten maken gebruik van de haal- en brengservice. Of vermaken zich met een leenauto, scooter of fiets in de nabije omgeving. Alles om het de klant naar de zin te maken.

Lees ook:  The Women's World Car of the Year: How Women Are Changing the Auto Industry

Trouwe cliënten

H.A.I. heeft zijn klanten hoog zitten. Van de boer op klompen tot de zakenman strak in pak: iedereen moet zich thuis voelen en mag rekenen op een goede service. H.A.I. kent dan ook een grote groep trouwe afnemers. Op basis van enkel een beschrijving kocht een klant afgelopen weekend nog een auto. Van der Klugt: “Dat is het vertrouwen dat klanten hebben. Sommige klanten vertrouwen hun Aston Martin DB9 of Rolls Royce alleen aan ons toe voor service- en onderhoud. En komen daarvoor speciaal over uit Almelo of nog verder weg.”

Het klantenbestand van H.A.I. strekt zich uit van Nederland tot ver over de grens: Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal en daarbuiten. Dat bewijst ook een telefoontje uit Japan dat ons gesprek onderbreekt. “Wij staan voor onze klanten klaar, all over the world and anytime. Soms al generaties lang, van opa, op vader, op zoon.”

Welcome to the family

“Zaken doen is goed luisteren naar wat de mensen willen, dat is het verhaal”, legt Van der Klugt uit. “Snel inspelen op trends, wensen en behoeften. 7% bijtelling, matte kleuren, legergroen, Mini Countryman, Range Rover, wij zorgen dat we het in huis hebben. En als we het niet hebben dan zoeken we op bestelling, in heel Europa. Dat kennen we nog van vroeger. De juiste betrouwbare contacten op de juiste locaties, aan een half woord heeft men genoeg. Wij dus ook.”

Het H.A.I.-team is hecht, er is nauwelijks verloop in het personeelsbestand. Zo ook in het leveranciers- en klantenbestand. “Dit zo kenmerkende typische Hollandse familiebeleid, daarmee is H.A.I. groot geworden en hebben wij menig economische hobbels doorstaan.” Het werd een H.A.I.-tegeltjeswijsheid die in de lounge aan de wand prijkt: ‘Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success.’ (Henry Ford)

De klanten, de auto’s, het personeel, Van der Klugt hebben iedere dag nog plezier in zijn werk. Of de derde generatie, zijn vader op zal volgen is nog de vraag. “Op dagen dat hij vrij is, is hij hier om te helpen. Maar laat hem ook maar vijf jaar buiten spelen. En dan kijken we wel verder,” redeneert Van der Klugt. En anders staat er een fantastisch team klaar om H.A.I. voort te zetten.

www.haibv.nl | Geschreven in opdracht van H.A.I. BV.

Comments

comments

Written By
More from Reba de Graaf
Lexus GS 450h: Intelligente jongeman
Buiten regent het. De wind blaast bladeren tegen de voorruit. Binnen in...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *