Bij deze beloven wij plechtig; er wordt vanaf nu niet meer ‘op blik gezeten’. Hoewel de pose van een vrouw op een mooie auto aantrekkelijk is en goed voor clicks op de website, het doet zeer aan de ogen van autoliefhebbers én de lak van de auto. Vroegâh, toen alles beter was, kon het prima. De pin up dames zaten gewoon lekker op onverwoestbare chemische harde lak. Tegenwoordig, met alle lakken op milieu- en waterbasis, moet je toch iets beter uitkijken…
Altijd handig om te weten, voordat je een auto aanschaft: Op welke kleur lak zie je de meeste schade? We vragen het expert Maarten de Wijs van Auto Detailing Elst: “Vooral op donkere kleuren autolak zijn swirls (dat zijn ronde waskrassen) en krassen eerder zichtbaar. Denk aan zwart, donkerblauw, dieppaars of antraciet. Eigenlijk op de meest chique autokleuren en die krassen maken de auto dan weer minder chique. En hoe saai het ook klinkt, lichtgrijs is de beste kleur: daar zie je het minst op!”
Vertel eens wat meer over autolak. Want dat zit best complex in elkaar. Hoe is autolak bijvoorbeeld opgebouwd? “Autolak bestaat uit drie lagen. Alles begint bij een de grondlak, de primer. Daarna volgt de lakkleur van de auto dat vervolgens wordt afgemaakt met een transparante blanke lak. Dit geldt overigens niet voor uni lakken (dat zit vaak dat standaard op een auto), dat zijn lakken waar geen mica of metallic deeltjes in zitten.” Dus heel vrouwelijk bekeken, zoals het opbrengen van je nagellak. Dan start je ook met een basecoat, lak en sluit je af met een topcoat zodat de nagels lang mooi blijven.”Ja!”
Stel, er zitten er nu eenmaal krassen op, van het wassen, vandalisme of parkeren. Wat te doen? “Ga langs bij een auto detailing bedrijf, ga niet zelf aan de slag, dat werkt vaak averechts. Het is namelijk echt vakwerk: met polijsten halen wij stapsgewijs zeer secuur waskrassen en andere krassen definitief weg. En als je wilt, behandelen wij de auto na met een speciale nano coating.”
Je hebt net een nano coating op mijn zwarte metallic MX-5 toegepast. Waarom is dat verstandig om te doen? “Nano is een erg klein deeltje, namelijk een miljoenste van één millimeter, de nano coating kruipt als het ware in de poriën van de lak en sluit deze hierdoor af. Daardoor wordt de lak extreem glad, krasbestendig en dus water- én vuilafstotend. Een soort van welnesstreatment voor je auto die de autolak voor langere tijd beschermt tegen vuil van buitenaf. En de kleur, zeker een zwarte, gaat er ook nog eens mooier van glanzen!”
Nano coating zit dus niet standaard op een auto als hij uit de fabriek komt? Waarom eigenlijk niet? “Dat is vaak een prijs/technisch-verhaal voor de autofabrikanten. Zij vinden het niet nodig omdat de autolak vanaf de fabrieksband al voldoende van kwaliteit is. Maar mensen die het beste willen voor hun auto brengen hem naar een expert brengen voor een nano coating behandeling.”
Dit lijkt dé oplossing voor de luie mensch die niet te vaak de auto wil wassen én de auto mooi wil houden. Eureka! Is het duur? “Ja, het product is duur en een dergelijke behandeling is een intensieve klus. Wij zijn er al gauw een 2 dagen mee bezig qua manuren. Tsja, wie mooi wil zijn… Het doet echt iets voor de (rest)waarde van je auto!”
Tot slot, een nabrander: Wat moet je absoluut niet doen? En wat wel wil je je auto krasvrij houden? “Dan geef ik je graag de volgende tips:
1. Ga niet in het centrum van Amsterdam wonen (knipoog).
2. Ga niet of zo min mogelijk door de wasstraat.
3. Was je auto als het kan altijd zelf. Het beste is met 2 emmers, 1x shampoo, 1x schoon water om je handschoen in uit te spoelen.
4. Gebruik een goede shampoo met wax (tip: Eenzet Wash & Wax).
5. Gebruik nooit een spons, maar gebruik altijd een microvezel washandschoen.
6. Laat je auto professioneel poetsen om ‘onhandige’ schade te voorkomen.”
P.S. Onze gele Jeep foto blijft (knipoog)!
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Auto-Detailing-Elst: High Performance Detailing www.autodetailingelst.nl.