Opel Mokka X: Duik de modderpoel maar in!

Opel Mokka X

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
7 Flirt factor
7 High Heels proof
8 Value for money
7.6

Het blijft vechten geblazen in de markt van kleine SUV’s, ofwel crossovers. De markt voor auto’s hoog op de wielen met ruimte voor drie schattige kinderen, zes volle boodschappentassen, Sudoku spelletjes en twee hockeysticks. Opel gaf haar family guy, de Mokka, na vier jaar een welverdiende facelift.

FemmeFrontaal toog naar Schotland om de nieuwe Opel Mokka X aan zijn vier tandwielen te voelen!

Opel Mokka X_FemmeFrontaal

Flirt factor
In 2012 werd de Opel Mokka geïntroduceerd, en ik moet zeggen, het blijkt een salestijger met meer dan 600.000 verkopen. En die titel moet geprolongeerd worden met een nieuw succesnummer. De letter X achter de type aanduiding ‘Mokka’ wordt vanaf nu door Opel gebruikt om haar meest avontuurlijke auto’s te benadrukken. Dat betekent dat hij lekker vies mag worden, van zand en modder graag!

Opel Mokka X_FemmeFrontaal

De Duitse autodokters hebben de Mokka X van buiten een klein beetje gladgetrokken, ietsjes jonger gemaakt en omlijst met breed omrande wielkasten die gevuld worden door 17 inch wielen (16 is standaard). Ook zijn kledingkast is uitgebreid met opvallende lakkleurtjes zoals Amber Orange (lekker) en True Blue (mooi). De Mokka X is verder te herkennen aan zijn kleine nosejob en te onderscheiden van zijn voorgangers door zijn geniale LED-koplampen. Als een soort van CSI-zoeklicht passen de koplampen namelijk automatisch het grootlicht aan zonder tegenliggers te verblinden. Ook projecteert de Mokka X het licht op verkeersborden voor me. Erg fijn, zo’n lichtbundel die je door spooky Schotland loodst!

Awesome scenery in the #highlands of #scotland. And in the mean time #Mokka bonded with a #Ferrari 😉 #femmefrontaal #OpelMokkaX #presslaunch #familycar

Een foto die is geplaatst door FemmeFrontaal | Women & Cars (@femmefrontaal) op


Comfort
Van knoppen-galore in de oude Mokka naar minimalisme in de Mokka X. Aan het innerlijk van de Mokka X is duidelijk meer gesleuteld door de autodoktoren. Het dashboard oogt simpel en clean met fancy klokjes en her en der chromen details. Met, als je ervoor wilt betalen, bomvol gadgets. Zoals een intuïtief touchscreen met navigatie en media. Maar de allerbelangrijkste feature op de Mokka X is toch wel: ‘Opel OnStar’. Dat bestaat uit drie buttons die elk een andere functie hebben: Van Wifi aan boord, SOS-noodhulp bij bijvoorbeeld een ongeluk tot 24-uur per dag tot een personal assistent tot je beschikking. Dat laatste gaat in real life zo: “Goedemiddag, u spreekt met Mohammed van Opel OnStar, waarmee kan ik u van dienst zijn?” Deze man doet vervolgens ALLES voor je. Hij checkt de motorolie als je dat wilt of reserveert een overnachting in een kasteel Edinburgh als je dat wenst.

Lees ook:  Rijtest Kia EV9: future proof in alles

Opel Mokka X_FemmeFrontaal

Opel OnStar

Drive
De tweede generatie Mokka belooft zuiniger (want kids kosten al genoeg) en nog functioneler (we kunnen er ook mee op wintersport) door de vierwielaandrijving en afdaalhulp. De route van onze Mokka-testdrive voer ons langs grandioze valleien, natuurlijke weilanden, rivieren en meren met glashelder water. Ook mochten we een klein stukje offroad met de Mokka X, door de bush bush van Schotland. En dan blijkt offroad rijden echt een makkie, niet zoals je gewend bent van een echte terreinauto. De Mokka X stuurt namelijk vederlicht en de auto past zich als vanzelf aan het wegdek. Of het nu kiezelstenen zijn of een zandweggetje is. Daarvoor hoef je dus geen speciale offroad-knopjes in te drukken. Ik zou de Mokka X alleen niet verder het bos in sturen… Ik reed in de 1.6 liter dieselmotor met 136 pk, burgerlijke cijfers. Wat betekent dat de Mokka X rap genoeg is om vlotjes in te voegen en voldoende vermogen heeft om een bergje op te klimmen.

Opel Mokka X_FemmeFrontaal

High heels proof
Kan het allemaal? En handige opties én een vlotte motor én een staand gaspedaal? Helaas, het laatste kan niet. Het gaspedaal hangt, maar is stroef genoeg en prima voor hoge hakken met gemiddelde hoogte.

Opel Mokka X_FemmeFrontaal

Value for money
Zijn directe rivalen zijn de Renault Captur, Ford EcoSport en Nissan Juke. De Mokka X oogt stoerder dan een EcoSport of Captur maar weer minder onderscheidend dan een Juke. Prima bak dus voor Hollanders die gaan voor gemak en stoer! Een standaard Opel Mokka X is er vanaf 23K euro. Wil je het wat bonter maken  – dus meer plezier hebben van je Mokka X – dan schaf je de meest luxe en snelle aan, eentje van bijna 37K euro.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Hoge hakken echte banen
TopGear magazine ligt met ezelsoortjes op mijn nachtkastje. Op mijn Iphone staan...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *