Zou je een Volvo kopen in plaats van een Mercedes-Benz of Audi? Als je mij die vraag vijf jaar geleden zou stellen, zou ik vermoedelijk ‘nee’ hebben gezegd. Maar als je mij die vraag vandaag stelt, zou ik waarschijnlijk met een vette glimlach ‘ja’ zeggen! FemmeFrontaal test de nieuwe Volvo S90.
Flirt factor
Het merk Volvo scoort namelijk ‘als een malle’ de laatste jaren. Met auto’s die er qua design gelikt uitzien en luxe aanvoelen, inclusief Zweeds signatuur: simplistisch, licht, natuurlijk én kwalitatief. Na de Volvo XC90 (SUV) is de Volvo S90 (sedan) dus aan de beurt om te shinen op het wegdek.
Het is de opvolger van de S80, onze ‘Bea’ reed hier jarenlang in, en gaat qua flirt factor met gemak de concurrentie aan met de BMW 5 serie, Mercedes-Benz E-Klasse en de Audi A6. Mede door de horizontale T-vormige LED-lampen, geïnspireerd op de hamer van Thor, oogt hij tres chic en valt hij op als newbie. Ik zag alle leaserakkers stiekem wel naar mij kijken op de snelweg: “Damn. Best mooi…. zo’n S90!”.
Comfort
Gedurende de wintermaanden genieten de Zweden slechts van een beperkt aantal zonuren. Elk straaltje zonlicht is dan meer dan welkom. Daarom hebben Zweedse huizen vaak gigantische raampartijen en herken je echt Zweeds interieur design aan neutrale tinten, zoals wit en licht hout. Exact dit design is ook toegepast in het interieur van de Volvo S90. En dat voelt als thuiskomen in de S90. Buiten de wit lederen zetels en het met leder gestikte walnoothouten dashboard, is de S90 ook nog eens functioneel én intuïtief. Net als in de XC90 zie ik een verticaal iPad-achtig infotainmentsysteem voor me dat heel gevoelsmatig werkt. Natuurlijk realiseer ik me dat ik in de ‘all inclusive’ versie van de S90 rij, waar het me aan niets ontbreekt. Ik swipe en klik een eind weg door alle levels van verwarming, rij-opties en navigatie. Eenmaal onder knie blader ik direct naar het geluidssysteem en klik op standje ‘Concertgebouw Gotenberg’. Avicii, kom maar door!
Als passagier in de Volvo S90 is het ook groots ge-nie-ten achterin. Niet alleen van het Avicii concert, dat door de Bowers & Wilkinson boxen galmt, maar ook van de hoeveelheid beenruimte. Als ik op de achterbank plaatsneem kan er zelfs nog iemand voor mijn voeten zitten. Recht op staan lukt nog net niet. En wanneer ik de kofferruimte open kan ik mijn echo horen terug galmen: “Handtas waar ben je ben waar je ben je ben je je!”
Drive
De Volvo S90 vaar ik kinderlijk eenvoudig over het asfalt. De viercilinder T5 motor met 254 pk laat af en toe wat van zich horen, maar dan voel je gelijk ook weer dat je leeft. Ik rij in de S90 met luchtvering. En dat laatste is echt subliem, in de meest comfortabele stand strijkt hij alle hobbels en drempels glad. Als mini-mens in een van de grootste sedans blokken alleen de grote buitenspiegels af en toe mijn zicht op kruispunten en rotondes. Maar gelukkig detecteren de spiegels het verkeer zelf ook. In zijn meest normale en comfortabele stand is de besturing af en toe wat traag, wat maakt dat ik de S90 het liefst in standje sportief zet. Daarmee wordt de vering ook wat straffer en het rijgedrag sportiever.
Standaard krijgt de Volvo S90 alle veiligheidsgadgets aan boord die je maar kan wensen om je familie en vrienden onderweg te beschermen tegen een ongeluk. Waaronder een netwerk van sensoren die detecteren wanneer je gaat crashen. Hij remt en stuurt dan alvast, voordat jij te laat bent. Ook is het mogelijk om semiautonoom te rijden met de S90. Met wel af en toe de handjes aan het stuur is dat superrelaxed op de A2!
High Heels proof
Met een staand, stroef en mooi vormgegeven gaspedaal komt ook de Volvo S90 glansrijk door pump-test!
Value for money
Lichte, aaibare en mooie materialen in het interieur maken van de S90 een serene en relaxte plek. Alleen de Mercedes-Benz E-klasse voelt qua visuals in het interieur iets specialer. Naast de Volvo S90 sedan (met kont), is er van deze versie ook een stationwagen, de V90 Estate noemen de Zweden dat.
Niet alleen qua flirt factor gaat de Volvo S90 met gemak de concurrentie aan met de 5 serie, E-Klasse of de A6. Ook in prijs. Voor een dik behangen S90 betaal je al snel 15K minder dan een auto van het Duitse trio. De vanafprijs voor een T5 is 50K. Wij reden in de Inscription versie (met iets meer chroom en een optiepakket t.w.v. 25K, totaalbedrag bijna 80K. De S90 zit daarom bijna aan de top van de klasse. Hij is comfortabel, stijlvol, zit boordevol leuk speelgoed én is een flirt om in gezien te worden!
FAB FOTOGRAFIE: MARJOLEIN REMAN.