Als er een auto is waar ik reikhalzend naar uit heb gekeken, dan is het wel de BMW M2. Dit compacte M-model volgt de knotsgekke BMW 1M op die van 2011 tot 2012 is gebouwd. Vier lange jaren heb ik moeten wachten, en nou is het zover! Ik laat mij langzaam achter het stuur van de M2 zakken en wek de krachtige motor tot leven. Is hij net zo onweerstaanbaar als de 1M?
Liever naar een BMW M2 kijken?
Flirtfactor
Ik rij nog maar net op de snelweg of er wil al een motorrijder met de M2 spelen. Opgevolgd door mannen in BMW’s die bewust naast mij blijven hangen op de provinciale weg. En bijna thuis, in de woonwijk, word ik ook nog eens opgehouden door wild gebarende heren die een M2-autopraatje met mij willen maken. Wat een aandacht! Dat is nou het effect dat sportieve lijnen, brede heupen, dikke sloffen en vier brullende uitlaatpijpen op de wereld hebben. Flirtfactor to the max!
Comfort
Ken je die sportwagens waar je schuin met 3 km/u een drempel over moet omdat anders de onderkant van de bumper geschaafd wordt? Bij de BMW M2 heb je daar geen last van. Deze sportauto is drempelproof en niet te stug geveerd. Ik zit lekker in de lederen M-stoel en kijk naar de achteruitrijcamera terwijl ik aan het inparkeren ben.
Als ik verder zo om heen kijk valt het mij op dat het interieur geen eye catcher is. Natuurlijk M-accenten, carbon en blauwe stiksels zijn aanwezig, maar het lijkt nog teveel op een normale BMW 2 serie. Het interieur had van mij best wat uitbundiger gemogen. Het welbekende multimediasysteem is aanwezig en ook zitten er veiligheidssystemen op waarmee je tot 60 km/per uur geen weggebruikers terugkopt en netjes binnen de lijntjes kleurt. Wel zo comfortabel!
Drive
Was de BMW 1M het foutje vriendje; losbollig en onvoorspelbaar. Dan is de BMW M2 de ideale schoonzoon. Netjes wanneer het moet en party hardy wanneer het kan. Gecontroleerd en voorspelbaar. In het vooronder ligt geen M-blok maar de motor van zijn zusje, de M235i mét onderdelen van zijn BMW M3 broer, zoals zuigers en lagers. Deze combinatie geeft de BMW M2 370 pk en trekt mij in 4,3 sec van 0-100 km/per uur (met de 7-traps automaat.)
De gasrepons is super door de hoge koppel (tot maximaal 500 Nm!) en de wegligging is net als de tong van Winnie the Pooh in een pot honing: die plakt! De M2 lijkt bovenhuids op een normale 2 serie, maar onderhuids liggen ook hier onderdelen in van zijn grote broer, bijvoorbeeld de voor- en achteras. Het fijne van de BMW M2 is dat ik er comfortabel mee door de file kan kabbelen, maar dat hij in de Sport+ stand zijn M-pak aantrekt en er als een jonge kwispelende hond vandoor gaat. Dit maakt de BMW M2 tot een van de meest fijne coupés waarin ik ooit heb gereden!
High heel factor
Dames, het maakt niet uit welk schoeisel je aantrekt, met deze M2 kan je alles rijden. Dat komt door de fijne pedalen, het staande gaspedaal en de automaatbak. Wat willen je voetjes nog meer?
Value for money
Een van de weinige minpunten aan deze wagen is de prijs. Het bedrag wat in je spaarvarkentje moet zitten voordat je hem stukslaat is 81.095 euro. Hiermee is hij prijstechnisch wel mooi tussen de M3/M4 (rond 110,000 euro) en de M235i (rond 60.000 euro) gepositioneerd. Ik reed in een BMW M2 van 87.000 euro met automaatbak en opties als M-Drivers package, comfort acces en drivers assistant. Concurrentie? Als er een achterwiel aangedreven coupe is met deze rijeigenschappen voor een lager bedrag, dan hoor ik dat graag. Ik heb ‘em nog niet gevonden!
FAB FOTOGRAFIE (ALL RIGHTS RESERVED): LARS OOSTERVEEN FOTOGRAFIE