Ford Focus RS: Het asfalt is mijn speeltuin

Ford Focus RS

FemmeFrontaal Awesomeness

6 Comfort
9 Drive
8 Flirt Factor
5 High Heels proof
8 Value for money
7.2

In 2002 ging de eerste Ford Focus RS in productie en inmiddels is de derde generatie gearriveerd. Er is veel veranderd, hij heeft nu bijvoorbeeld de motor van een Ford Mustang en is van aandrijving op de voorwielen naar vierwielaandrijving gegaan. Is hiermee ook zijn karakter veranderd of is het nog steeds dezelfde knotsgekke familiewagen?

Liever naar de Ford Focus RS kijken?


Ford Focus RS

Flirt factor
Om nou te zeggen dat de Focus RS moeders mooiste is. Mwah. Daar is hij net te grof en bonkig voor, hij ziet er log uit. Dit in combinatie met zijn blauwe trainingspak, kom ik al snel tot de conclusie dat er een mannenvibe om hem heen hangt.  Zijn uiterlijke verschijning maakt dus dat ik op feestjes eerst moet uitleggen dat ík toch echt zelf achter het stuur zit, en niet mijn vriendje. Maar als ik daarna het gas van de Focus RS opentrek, is het net Tinder: mannen moeten gewoon even een kijkje nemen…

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Drive
Terloops vertel ik op een verjaardag dat de Focus RS hetzelfde blok heeft als de nieuwe Ford Mustang. Huppakee, nog meer aandacht. Het is een 2,3 liter EcoBoost (4 cilinder, turbo) met 350 pk. Die hoeveelheid paardjes staan goed in verbinding met de versnellingsbak. Met launch control katapulteert hij me van 0 naar 100 in 4,7 seconden en trakteert me op een heerlijk geroffel uit de uitlaat. Het lekkerst rijdt hij als je hem op zijn staart trapt en ruw met hem doet.  Stiekem is de RS net een man die wild wordt van af en toe een tikkie op z’n kont (knipoog).

Lees ook:  De vernieuwde Škoda Octavia (2024): Improvement in the details

Ford Focus RS

Het is de eerste vierwielaangedreven Ford Focus RS, zijn voorgangers waren namelijk allemaal voorwielaangedreven. Dit is niet zomaar een systeem, maar een technisch hoogstandje. Ik leg het uit: Om optimaal grip te krijgen in de bochten (het ene wiel legt dan een langere weg af dan het andere wiel) wordt de aandrijving zo over de wielen verdeeld dat er altijd voldoende grip is en de auto niet uit kan breken. Ford heeft het zo bedacht dat zelfs tot 100% van de aandrijving naar een van de achterwielen kan. De Focus RS heeft zelfs een Drift-modus zodat hij zijn kont makkelijker om gooit. Het werk super. Ik kan simpel weg niet rustig rijden met dit kanon. Het asfalt is mijn speeltuin!

Comfort
We hebben het hier over een gezinsauto, maar dan eentje die leeft op steroïden. Een familie auto betekent dat de ruimte voorin prima is en ook op de achterbank en in de kofferbak is plek zat. Extra’s zoals ‘door-edge-protectors’ en een verwarmde vooruit zijn allemaal mogelijk. Het interieur is naar mijn idee net wat te braaf. De Focus RS lijkt, als je er in zit, te veel op een normale Focus en geeft mij geen speciaal gevoel. Dit komt ook door de relatief hoge zit. Hij heeft daarnaast een draaicirkel van een cruiseschip.

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Maar hier houdt de vergelijking met een normale Ford Focus ook wel op. Comfortabel rijden met de Focus RS kan je namelijk wel op je buik schrijven. Wat opvalt is dat hij vooral STUG (inderdaad met hoofdletters) is afgeveerd, zelfs in de ‘comfort stand’ stuiter ik over het asfalt. You gotta love it (I do!), anders houd je het niet vol bij een lange rit naar je oma aan de andere kant van het land.

Lees ook:  Peugeot e-5008 getest: de perfecte elektrische suv voor het gezin van 7

Ford Focus RS

High Heels proof
De Focus RS is een van de weinige straatauto’s waar ik mijn stiletto’s heb verwisseld voor sneakers. Schakelen doe je namelijk met een handbak en koppelen met de linkervoet gaat best zwaar. Daarbij rijdt de Focus RS het beste op hoge snelheid en met een harde hand en dan is plat schoeisel wel aan te raden.

Ford Focus RS

Value for money
Het interieur mag dan niet heel bijzonder zijn, dat maakt de Ford Focus RS met zijn rijgedrag meer dan goed! De wereld is even mijn speeltuin. En dat vanaf €50.000 euro! Neem de Focus RS vooral met Performance Pack RS en rijd rond met opties als 19 inch wielen, Recaro rallystoelen en 8 inch navigatiesysteem (€1950) ook zaken als verwarmde voorruit en ruitensproeiers (€250), verwarmd stuurwiel (€180), door edge protectors (€165) en achteruitrijcamera, keyless Entry en cruise control (€500) zaten op ons testmodel.

Ford Focus RS
Concurrenten als de Audi RS3 (vanaf €68.000 en met 367 pk) en Mercedes A45 AMG (vanaf €63.995 en 381 pk) hebben wel meer vermogen en zien er van binnen net iets gelikter uit, maar zijn fors duurder. Dit maakt dat de Ford Focus RS in hothatch-land echt een koopjesknaller is!

Fab fotografie: Lars Oosterveen Fotografie

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Bridgestone Driveguard Band: Comfort First
“Oh nee! Ik ben met mijn autoband door een spijker gereden en...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *