BMW 5 Serie: Zet deze maar alvast op je bucketlist!

BMW 5 Serie

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Comfort
9 Drive
8 Flirt Factor
9 High Heels proof
9 Value for money
9

What to drive in 2017? De nieuwe BMW 5 Serie, al is het maar voor een dagje. Een gadget-on-wheels, girls. En een must have voor de zakenvrouw die graag rijdt in een stijlvolle businesscar(d). FemmeFrontaal is in Portugal om de nieuwe BMW 5 Serie testen!

Liever kijken naar de nieuwe BMW 5 Serie?

Flirt Factor
Succes straal je uit. Niet alleen met een gave jurk van Karen Millen of dat ene etentje in sterrenrestaurant Bolenius, maar zeker ook met een chique de friemel BMW 5 Serie (de 7e generatie alweer). Voor de connaisseurs, (de BMW-freaks onder ons), is de nieuwe 5-serie uiterlijk maar een klein beetje veranderd. Totdat je even langer dan dertig seconden naar de 5 Serie kijkt. Verrek. Hij is toch wel weer een stukje knapper geworden. Hij is langer, breder en hoger dan het vorige model. Maar vooral valt hij op door zijn dubbele vouw aan de buitenkant en knalpijpen aan beide kanten van de achterbumper. Ook zijn hyperintelligente koplampen passen fashionably beter bij de grill (nieren) van de 5 Serie. Maar stiekem denk ik ook: “Look honey, they shrunk the 7-series!”

 

BMW 5 Serie
BMW 540i

Comfort
Zodra ik de deur open van mijn witte 5-serie, wil ik niets liever dan lekker chillen op de melkchocolade bruin lederen zetels. Stoelverwarming aan en luisteren naar jazz via de kraakheldere Bowers & Wilkins boxen. Maar echt relaxen lukt mij niet in deze auto. Nadat ik achter het stuur ben gekropen krijg bijna ADHD van alle technische snufjes aan boord. Gadgetfreaks kunnen he-le-maal los in de nieuwe BMW 5 serie.

BMW 5 Serie

Ooit van ‘Gesture-Control’ gehoord? Normaal gesproken bedien je de functies in een touchscreen door het aan te raken of te swipen. Met Gesture Control hoef je dat vieze schermpje met vingerafdrukken van jan-en-alleman niet meer aan te raken. Een handbeweging, enkele centimeters voor het scherm, is voldoende. Contactloze bediening, hoe cool is dat!? Zie video!

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON
BMW 5 Serie
Zie video voor vrouwenhand (knipoog)

Maar er is meer… Ik zie het mijzelf niet snel doen, maar op afstand inparkeren, dat kan de 5 Serie ook. Daarnaast beschikt hij over drie belangrijke knoppen waarmee ik semiautonoom kan rijden. En standaard wordt de 5 Serie behangen met wat interessante extraatjes zoals LED-koplampen, airco voor iedere passagier, navigatie en een wel heel bijzondere autosleutel. De autosleutel is quite impressive, want hij heeft een touchscreen. Leg dat maar eens opvallend op tafel tijdens een zakelijke bespreking. Punt één van de vergadering gaat dan geheid over de sleutel van de BMW (knipoog).

BMW 5 Serie

Drive
De nieuwe 5 Serie is de meest zelfrijdende BMW ooit’, volgens de Duitse autodoktoren. Hij heeft maar liefst 23 sensoren waarmee semiautonoom rijden volledig veilig is. En de Lane Departure Warning (voor als je per ongeluk je rijbaan dreigt te verlaten) werkt tot 210 km/u.  Op de snelweg in de buurt van Lissabon test ik dit dan ook met liefde uit. En? Het werkt. Soms iets te enthousiast, want bij het wisselen van rijbaan pakt hij er af en toe twee rijbanen mee in plaats van een. Dit is simpelweg een kwestie van updates, signaleringen herkennen, updates, wegen herkennen etc.

BMW 5 Serie
In de 540i

De witte BMW 540i M Sport waarin ik rijd, wordt aangedreven door een zes-in-lijn benzinemotor met 340 pk. Het is een waar genot om erin te rijden. Moeiteloos eigenlijk, zoals het heurt in een 5 serie. Lage snelheden, hoge snelheden. Comfortabel als het moet en een speelbeest als het mag. Deze versie is ook nog eens harstikke rap: een acceleratie van 0-100 km/u in 5,2 seconden. Het verschil met zijn enige echte Duitse rivaal is dat de Mercedes-Benz E-Klasse beschikt over luchtvering en de 5 serie niet. BMW kiest in deze voor meer sportief rijden.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

Verder is het lekker cocoonen in een 5 Serie. De stilte in de cabine is echt fenomenaal voor deze klasse. Big time genieten.

BMW 5 Serie
BMW 530d Luxury Line

High Heels proof
Ik kan gerust met mijn hoge hakken achter het stuur kruipen van de 5-serie. Hij heeft namelijk een groot staand, stroef gaspedaal. Een staand pedaal is een gaspedaal dat aan de vloer is gemonteerd. Mijn rechtervoet ligt dan plat op het gaspedaal en dat is de meest comfortabele houding om het gas te doseren.

BMW 5 Serie
BMW 530d Luxury Line

Value for money
Wist je dat in 1972 de allereerste BMW 5-serie werd geboren? Time flies, want we zijn nu dus bij de zevende generatie 5 Serie. In Nederland is slechts 12% van de 5 Serie eigenaren vrouw. Wat zou daar de reden voor zijn…?

BMW 5 Serie
BMW 540i

De BMW 5 serie is er in onwijs veel verschillende smaken en motoriseringen. Interessant is dat later in 2017 er nog een plug-in-hybride wordt toegevoegd (lagere BPM). Mooie auto’s kosten geld. De vanaf prijs lijkt dan misschien mee te vallen, vanaf 57.000 euro (diesel) en vanaf 62.000 euro (benzine), maar wil je genieten van alle gadgets aan boord en een beetje mooie motor? Tel er dan alvast 20.000 euro bij op. Begin februari 2017 worden ze geleverd bij de dealers.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Autokunstenaar gezocht!
Je hebt van die dagen... Je rijdt tegen een paaltje aan, wordt...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *