Fiat 500 Riva: Chique de Friemel

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
8 Drive
7.5 Comfort
7 High heels proof
7.5 Value for money
7.8

De Fiat 500 Riva, meest stijlvolle 500 van het moment. Voor FemmeFrontaal mocht ik een week lang shinen met deze classy 500.

Flirt factor

Ik pik de auto op bij Fiat Nederland in Lijnden. Een 500 mede-ontworpen door het exclusieve Italiaanse jachtmerk Riva (de Rolls Royce onder jachten): het is werkelijk waar een plaatje geworden. Stijlvol en tijdloos met het dakje open op Italiaanse stijl genieten van de Nederlandse zomer. Het jachtmerk Riva is een designicoon in botenwereld. Wanneer je er eentje spot droom je vrijwel direct weg naar de meest exclusieve oorden: Monaco, St. Tropez, Nice… Zelfs Brigitte Bardot bezat er eentje. Lucky girl.

Wat maakt de Fiat 500 Riva zo bijzonder? Het Italiaanse autootje is voorzien van ontelbare nautische accenten. Alleen al de kleur is fraai: Sera blue. Het is een lakkleur die je ook terugziet op de ‘Aquarama’ van Riva, haar meest bijzondere speedboot. De twee mintgroene strepen aan de buitenkant symboliseren de samenwerking die Fiat heeft met Riva. Het logo van de 500 zie je verder terug in het mahoniehout aan de buitenkant. Daarnaast bezit de Fiat 500 Riva 16 inch lichtmetalen wielen in de kleur Sera Blue.

Drive

Alhoewel ik er niet over raak uitgepraat, genoeg over de looks. Onder de motorkap wordt de Fiat 500 Riva aangedreven door een krachtige en zuinige TwinAir Turbo-motor met 105 pk (99 g/km). Omdat hij wat meer pk’s heeft dan eens standaard 500 is hij snel (hallo sportstand!) en wendbaar. Een makkelijk autootje om in te rijden ook. Het sturen gaat intuïtief genoeg en het geluid van het ronkende TwinAir motortje geeft je echt een zomers roadtrip-gevoel.

Lees ook:  Mitsubishi Outlander 2.0: is deze SUV klaar voor een nieuwe generatie fans?

Standaard voorzien van ABS met EBD (Electronic Brake Distribution), ESC (Electronic Stability Control), ASR (Anti Slip Regulation), Hill Holder en HBA (Hydraulic Brake Assistance) dat assisteert bij een noodrem. Want je wil jezelf en de mooie 500 Riva heel houden natuurlijk (knipoog).

Verder biedt de standaarduitrusting een panoramisch en elektrisch te bedienen open dak (alleen Berlina), automatische airconditioning, mistlampen, LED-dagrijverlichting, parkeersensoren, 7-inch TFT-scherm (met Riva logo) en 7-inch HD LIVE met hoog resolutiescherm. Laatstgenoemde biedt onder meer Uconnect LIVE, stemherkenning, multimedia en op verzoek digitale radio (DAB) en 3D-navigatie van TomTom. Kortom: aan luxe niets tekort in de 500!

Comfort

Ik houd van het gevoel van klasse die de 500 Riva mij geeft. Echt een ander gevoel dan in een reguliere confectie 500. Dorpels in mahoniehout en een dashboard ingelegd met esdoorn. Daarnaast zijn de zetels bekleed in wit zacht leder met ivoren stiksels én een donkerblauw biesje. Ook de schakelpook is stijlvol ingelegd met hout. Ik word hier zo blij van!

Wordt de 500 nu niet mega zwaar met al dat hout? Nee, het mahoniehout wordt op een mal van koolstofvezel aangebracht, waarna de inlegdelen met de hand worden aangebracht. Een ambachtelijk proces waarbij verleden (hout) en heden (koolstofvezel) samenkomen. En dat is dus superlicht. Ook over de ruimte valt nog niks te klagen in de auto. Hup met zijn vieren in de auto, dakje open en op naar ‘the beach’.

High heels proof

Vrouwelijkheid ten top, deze Fiat 500 Riva. Maar is hij ook een beetje ‘high heels proof’? Als je dan toch duur gaat doen, plaats dan ook even een staand gaspedaal in de auto, Fiat. Beter voor de enkeltjes en het gasrespons. Want met 105 pk is stevig doorrijden ook een optie.

Lees ook:  DS N°8: Pas pour tout le monde. Gelukkig maar!

Value for money

Update 2025

De Fiat 500 is een razend charmante stadsauto waar je zo voor zou vallen. Zijn reputatie en luxe betekenen dat nieuwprijzen relatief hoog zijn vergeleken met de concurrentie, maar dit valt te omzeilen door een tweedehands exemplaar te kopen. Sterker nog, tenzij je een volledig elektrisch model wilt kopen, ben je tegenwoordig aangewezen op occasions. De gewone benzineversie en hybride staan sinds 2024 niet meer in de prijslijsten. Een gebruikte Fiat 500 kun je voor een aardig prijsje aan de haak slaan. Een model van de laatste generatie (2015-2024) kost je minimaal 5.000 euro.

Fotografie: Raymond Zonneveld

P.S. Odiel was vorig jaar bij de onthulling van de Fiat 500 Riva bij jachtbouwer Riva in Italie. Mocht je nog geen beeld hebben van een Riva, check dan snel de video (Serious, het is de Rolls Royce onder jachten).

Comments

comments

More from Rianne Bergman
ŠKODA Scala: voor als geld je lief is…
En het oog ook wat wil! Ik reisde via het Duitse München...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *