Wij zeggen altijd: “Zie FemmeFrontaal als je beste vriendin als het gaat om de aanschaf van een nieuwe auto”. Maar goed ook, want wat blijkt, de mening van familie en vrienden is nog altijd het allerbelangrijkst bij de aankoop van een auto!
Autotrack deed een generatie onderzoek en wat blijkt: de invloed online reviews, artikelen en tv slechts 10% bij keuze voor auto! Kijkend naar alle online opties, zou je verwachten dat generatie Z (jongeren die nu 18-24 jaar oud zijn) vooral vertrouwt op online bronnen en vergelijkingssites als het om de aankoop van een tweedehands auto gaat. Maar niets is minder waar. De mening van vrienden, familie en kennissen weegt bij deze groep met 37% het zwaarst. Dat blijkt uit het AutoTrack Generaties onderzoek. Ook generatie Y (25 – 35 jaar) hecht veel waarde aan de mening van vrienden, familie en kennissen; 27,4% geeft aan de mening van hun omgeving mee te laten tellen in de afwegingen.
TV reclame nauwelijks van invloed op selectieproces. Slechts 10% vindt TV, samen met online reviews en artikelen, belangrijk in de zoektocht naar een andere auto. Uit een recente poll blijkt ook dat maar 6,7% van de bezoekers zich laat beïnvloeden door blogs en vlogs van experts. Verder vindt de leeftijdsklasse vanaf 35 jaar advies van een autodealer en het gebruik van een autoportal belangrijker dan advies van familie en bekenden.
Door wie laat jij je beïnvloeden bij de aankoop van een auto?