Of ik er nu budget voor heb of niet: de Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet staat sinds kort bovenaan mijn verlanglijstje. En zelfs jij, die houdt van compacte auto’s of snelle roadsters, zou er wel eentje willen, voor de ‘heb’. Ik test de Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet!
Flirt Factor
De C-Klasse Cabriolet is er eentje in de categorie: sjiek de friemel. Waar ik ook kom met dit bordeauxrode exemplaar, er moet snel een foto van worden gemaakt. En na een glimp van het roomwitte lederen interieur volgt er steevast een vragenrondje: “Is hij van jou?” Ik: voor een weekje. “Hoe snel gaat die?” Ik: snel. “Mag ik er even inzitten?” Ik: nee. Maar ik moet zeggen, als professioneel blikvanger doet de Mercedes-Benz C-Klasse cabriolet het voortreffelijk!
Tot 2009 kenden we vooral de CLK als vierpersoons cabriolet van Mercedes-Benz. Dan hebben zijn opvolger, de E-Klasse cabriolet, waarvan er net een nieuw exemplaar uit is. En nu ook de C-Klasse Cabriolet. Een topless versie van de Mercedes-Benz C-Klasse, dus sexy.
Comfort
Zelfs met het openen en sluiten van het elektrische dak trek ik bekijks, 20 seconds of fame. Dit spektakel kan ik ook rijdend doen, maar dan moet ik niet sneller rijden dan 50 kilometer per uur. Zoals een Mercedes betaamt, is de C-Klasse Cabriolet optioneel aan te kleden met de meest fancy gadgets die je maar wil. Hij beschikt niet alleen over een windscherm achter om je haircut enigszins in bedwang te houden, maar als je wilt ook over een zogenaamde AIRSCARF: een verwarming in de hoofdsteun. Zodat je ook bij winters weer leuk kunt toeren zonder een dikke shawl om de nek. Ook zit er een AIRCAP. Was ist das? Nou een windscherm bovenop de vooruit, dat eruitziet als een spoiler. Het zorgt ervoor dat de wind over de passagiers heen wordt getild. Niet te missen als hij openstaat, want het is niet om aan te gluren en functioneert vooral als een vieze vliegenvanger. For the sake of beauty kies ik daarom voor wat extra rijwind, want wie mooi wil zijn moet immers wat koude wind opvangen (scroll door foto’s).
Mijn testauto heeft ALLES aan boord: een handig verstelbaar zitvlak (ideaal voor korte benen), heerlijke stoelverwarming (voor frisse ochtenden in de zomer), slimme navigatie met spraakherkenning die wel in een keer werkt én een ‘gordel butler’ (de gordel komt automatisch naar je toe wanneer je op de bestuurdersstoel zit). Ook de Drive Pilot functie zit in mijn all-inclusive C-Klasse cabriolet. De optie brengt ook de C-Klasse een stukje dichter bij de zelfrijdende auto. De Drive Pilot is een combinatie van rijbaanassistent en active cruise control. Hij volgt daarmee het verkeer tot op hoge snelheid, hij remt automatisch af waar nodig en houdt zijn baan.
Dé reden om geen roadster te kopen als cabriolet, is de bagageruimte achterin. Meer dan twee ieniemienie koffertjes kun je er vaak niet in kwijt. Achterin de C-Klasse cabriolet is plaats voor 360 liter aan bagage: met een beetje passen en meten een grote koffer of 3 minikoffers. Feitelijk is dat 40 liter minder inhoud dan een Coupé. Note (belangrijk!): met de kap gesloten heb je nog maar ruimte voor 285 liter vakantiespul. Met kapje open rijden dan maar?
Drive
Een cabriolet is altijd zwaarder dan een auto met een vast dak. Bij de C-Klasse cabriolet is dat zo’n 120 kg meer. En dat zijn behoorlijk wat kilo’s. Nu zou je denken: dat rijdt als overvolle boodschappenkar, zo zwaar. Nou, niets van dat! Hij is uitermate comfortabel geveerd, met luchtvering als je dat wenst en stuurt uiterst nauwkeurig en sportief. Motorisch en qua onderstel test ik dan ook bijna het allerbeste (even los van de AMG’s). Onder mijn chique rode motorkap huist namelijk een zescilinder C400 motor met 333 pk. En dan beschikt hij ook nog eens over 4MATIC – simpel gezegd – vierwielaandrijving met negentrapsautomaat én flippers aan het stuur. Dus kom maar op met die bochtige wegen, ik vreet ze in rij-stand ‘Sport’ en ‘Sport-Plus’ op. Eén voor één.
Iets minder adrenaline, maar wel zachter voor de portemonnee zijn de C-Klasse cabrio’s met viercilindermotoren, waarvan vier benzinemotoren (van 156 pk tot 245 pk) en twee diesels (van 170 pk en 204 pk).
High heels proof
Mercedes houdt van vrouwen. Als hoofdsponsor van de Fashion Week hebben ze daarom ook gedacht aan ‘rijden met hoge hakken’ aan. Achter het stuur in de Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet hoef je je pumps niet te verwisselen voor sneakers en kun je ‘all dressed up‘ uitstappen!
Value for money
Om in de exact dezelfde C Klasse Cabriolet te rijden waarin ik reed, moet je sparen, sparen en nog eens sparen. Maar hey, als je er eenmaal een flinke duit hebt voor neer gelegd heb je wel een tijdloos chique exemplaar van de C-Klasse op de oprit staan. Concurrenten? Ja, ik kan er maar eentje bedenken, en dat is de BMW 4 Serie Cabriolet. En toch ook weer niet, want qua looks verschillen ze als dag- en nacht: Sportief chique (BMW) versus ultra chique (Mercedes)?
In het kader van ‘beter verwend dan verwaarloosd’, de prijzen van laag naar hoog:
Een Mercedes-Benz C180 cabrio – handgeschakeld en 156 pk – zonder luxe gadgets is er vanaf €51K. Mijn testauto, een Mercedes-Benz C400 4MATIC Cabriolet is er vanaf slik €81K. Met opties als lakkleur Hyacintrood, roomwitte bekleding, rij-assisstentie, head-up display, regensensor (ja, is een optie), comand online, intelligente LED-lampen, 19 inch wielen, Burmeister boxen, Keyless Go etc etc. komt mijn testauto neer op €107K, schoon aan de Mercedes-haak. En enig idee wat dat analoge klokje in het midden kost? €61 euro.
FAB FOTOGRAFIE: LARS OOSTERVEEN