Deze week onthuld in het chique Milaan: de nieuwe Volvo XC40. Een compacte SUV met zalige kleurtjes en veel te veel luxe-opties om uit te kiezen. Another job well done Volvo!
Van XC90, XC60 (review binnenkort online) naar XC40. Praktische gezien is dit toch wel dé meest ideale werkmansauto van Volvo. Hij is compact genoeg om eenvoudig te manouvreren én te parkeren in de stad en biedt zat ruimte voor vier passagiers, wat sportassen en tuingereedschap.
Safety first
Volvo claimt met de Volvo XC40 een van de best uitgeruste SUV’s te zijn in zijn klasse. Waarbij safety first altijd op nummer 1 staat. Altijd. Een lijstje van veiligheids- en rij-assistentiesystemen in de Volvo XC40: Pilot Assist, City Safety, Run-off Road Protection & Mitigation, Cross Traffic Alert met Brake Support, Rear Collision Warning, Lane Keeping Aid en een 360°-camera die je helpt bij het manoeuvreren van de auto in kleine parkeervakken.
Opgeruimd
Maar nog interessanter voor de chaotische types onder ons: De Volvo XC40 is ook slim met opbergen. Geïnspireerd door de collega’s van Ikea? Het interieurontwerp biedt bestuurders namelijk functionele bergvakken in de portieren en onder de stoelen, een speciale plek met inductielaadmogelijkheid voor telefoons, een uitklapbare haak voor kleine tassen(!) en een uitneembare afvalbak (geen bananenschillen meer in de auto) in de middenconsole.
Ook elektrisch!
Vanaf de introductie levert Volvo de XC40 met een D4-dieselmotor of een T5-benzinemotor – Drive-E-viercilinders. Later volgen meer varianten, waaronder een volledig elektrische XC40. Verder is de XC40 de eerste Volvo die zal worden voorzien van de nieuwe driecilindermotor van Volvo.