Met veel plezier lever ik op vrijdag de sleutels van mijn bijna 20 jaar oude Volvo V70 in. Ik mag een lang weekend buitenspelen met een BMW X3, een M40i om precies te zijn. Zo te horen heeft die BMW er ook zin in, want als hij voor mij naar buiten gereden wordt begint hij enthousiast naar me te brullen. Datzelfde doet De Dochter op de achterbank, terwijl de vriendelijke meneer bij de importeur geduldig uitlegt welke opties er allemaal op mijn tijdelijke wagen zitten. Duidelijk nog geen voetbalvrouw die Dochter van mij.
Flirt factor: Material girl
Gelukkig is er later dat weekend wel ruimte om de BMW aan een goede test te onderwerpen. De nieuwe X3 is een indrukwekkende verschijning; grote gaten in de neus, mat grijze nieren en een heleboel smaakvolle details die horen bij de M- uitvoering van de auto. In Phytonicblau; wie verzint die namen? Wat maakt het uit; rijden blijkt een klein feestje. Ik kan het dan ook niet laten om – als het moment zich voordoet – de automaat aan een kickdown te onderwerpen. Hallo 360 pk! Even voel ík me een klein kind. Wel een heel erg verwend kind. Want van de prijs van deze BMW kun je in de provincie een huis kopen. Maar ach, weg met deze vergelijkingen. Het is stiekem best wel lekker om me voor een paar dagen te kunnen onder dompelen als een ‘material girl in a material world’. Madonna én voetbalvrouwen aller landen zullen het met me eens zijn.
Drive: Je laten leiden
Tijd om namens al die voetbalvrouwen te onderzoeken hoe deze BMW stuurt. Hij (zijn BMW’s altijd hij?) glijdt heerlijk over het wegdek. Dat mag ook wel met die joekels van 21- inch wielen die eronder zitten. Stoer maar voor mij nét iets te veel drugsdealer- look. Mocht je met deze wielen overigens over een doorgetrokken streep sturen, dan wordt je vriendelijke doch dwingend gecorrigeerd. Als je het toestaat kan de BMW helemaal zelf sturen. De auto beschikt over de beste auto-pilot functie die ik tot op heden heb mogen testen.
Áls je liever zelf stuurt laat de auto zich mooi zetten. Dat kunnen de Duitsers als geen ander; een strak sturend onderstel bouwen. De motor is bij normale snelheden fluisterstil, maar zet desgevraagd een keel op waar mijn eerder gememoreerde tweejarige dochter nog wat van kan leren. Gek om met zo’n hoge en zware auto zó hard te kunnen rijden. Met minder dan 5 seconden naar de 100 lees ik. Aha. Gelukkig houden de perfect gevormde M- stoelen me goed op mijn plaats. Confession time; ik houd eigenlijk niet van automaat- rijden. Zo. Maar dit keer ben ik helemaal om voor de automaat in de BMW. De M40i schakelt snel en echt áltijd op het goede moment. En dankzij de flippers aan het stuur heb ik ook nog het gevoel van controle over het schakelen. En een fijne autohold functie in de file, waardoor ik mijn voeten helemaal van de pedalen kan halen.
Comfort
De nieuwe BMW X3 is een forse jongen, maar dat vertaalt zich niet direct in een enorm ruim interieur ofzo. Je kunt heus goed met vier man op vakantie in de X3 maar er zijn ruimere SUV’s in deze klasse. Mijn test is altijd of mijn drie koters naast elkaar achterin passen in hun stoeltjes en helaas past dat ook in deze super-SUV niet geweldig. Wie daar waarde aan hecht zal naar de X5 moeten uitwijken.
Value for money
De BMW X3 M40i die ik mocht testen kost, inclusief alle opties, € 117.605. Een buitenaards bedrag; ik zal een voetballer uit de Champions League aan de haak moeten slaan om dat werkelijkheid te laten worden. Hopelijk beschikt De Dochter over voldoende balgevoel om later als voetballend meisje zélf zo veel geld verdienen in een Champions League voor vrouwen. En koopt ze dán die BMW X3 M40i voor haar oude moedertje. Tot die tijd stuur ik met veel plezier rond in mijn oude, trouwe Volvo.