Mitsubishi Outlander PHEV: in het nieuw gestoken!

Mitsubishi Outlander PHEV

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Flirt factor
8 Comfort
8 Drive
7.5 High heels proof
8 Value for money
7.7

Tot 2013 nam de Mitsubishi Outlander een bescheiden rol aan op de Nederlandse markt, maar de derde generatie PHEV bracht daar verandering in. 80 jaar aan ervaring met 4wd, 50 jaar onderzoek naar en ontwikkeling van elektrische aandrijving en 30 jaar aan winnende all-wheel-control-systemen werd uiteindelijk samengebracht tot één product: de Mitsubishi Outlander PHEV. Is deze SUV een nieuwe topper? Of blijft hij zijn ‘bescheiden’ rol aanhouden op de Nederlandse markt? Rianne testte de plug-in-hybride in het mooie Zuid-Frankrijk.

Flirt factor

‘Mitsubishi innoveert. Zo is de nieuwe generatie van de Outlander PHEV in alle opzichten veranderd.’, stelt Mitsubishi. Wanneer je bekend bent het model, zullen de subtiele verschillen je wel opvallen. Als leek valt vooral de andere grille op. Deze is nu net wat stoerder met zijn ‘tech-look’ ledlampen en led-mistlampen. Achterop pronkt een vrij grote achterspoiler. Verder staat hij er mooi bij op zijn 18-inch lichtmetalen wielen.

Drive

Tijd om achter het stuur te kruipen. Normaal gesproken word ik verwend op persreizen en staat alles al ingesteld op het navigatiesysteem. Dit keer ging dat even anders en werden we aan het werk gezet, met een old school roadbook. Tijd om onze eigen navigatie-skills af te stoffen. De nieuwe Outlander is voorzien van een vernieuwde aandrijfaccu in combinatie met een 2.4 liter benzinemotor (voorheen was dat een 2.0-liter). Deze verbetert het bandstofverbruik en het geluidsniveau van de aandrijflijn. De reactiesnelheid is goed en hij schakelt soepel over. Daarbij vallen ook de verbeterde prestaties op: hij heeft nu een actieradius van 55 kilometer elektrisch rijden. Naast de rijstanden NORMAL en 4WD is de PHEV ook voorzien van een SNOW en SPORT-knop. Die laatste is wat mij betreft niet echt nodig, maar wel leuk om hem even aan te zetten. Het totale bedraagt nu 240 pk. Met de flippers aan het stuur kun je de kracht van de remmen bepalen. In de sportstand is de remdruk al vrij hoog, waardoor hij gelijk afremt wanneer je je gas loslaat. Ideaal voor de bochtige weggetjes op de route!

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Comfort

Al snel kwam ik erachter dat er niet alleen kilometers aan snelweg in het verschiet lagen, maar dat er ook heuvelachtige slingerpaadjes op de route lagen. Zo kon ik goed testen hoe de de auto zich zou gedragen. De Outlander ligt strak op de weg, maar is nou niet echt bedoeld om mee te racen, zoals ik graag doe op het circuit.

De auto is verder ruim, de stoelen zitten prima, stoelverwarming is aanwezig en er is duidelijk met aandacht gewerkt aan de afwerking. Wel valt het mij op dat er niet echt één designlijn in het van het interieur te ontdekken is. Zo is het navigatiesysteem erg modern, terwijl het knopje van de stoelverwarming uit de jaren 80 lijkt te stammen.

Wel bracht Mitsubishi comfort naar een ander level, door de kofferbak van de Mitsubishi Outlander PHEV  te voorzien van een koffiezetapparaat. Deze sloten we aan op de 220v aansluiting en genoten van een lekker bakkie. Ook nam ik even plaats op de achterbank en dat is prima vertoeven. Beenruimte is er meer dan voldoende én er is een usb-aansluiting. Even relaxen op de achterbank en je telefoon opladen, altijd fijn.

Over die telefoon gesproken: het zal bijna niet meer voorkomen, maar mocht je geen smartphone hebben, dan heb je in deze auto ook geen navigatie, want alles werkt met smartphone link (Apple CarPlay of AndroidAuto). Erg spannend mocht je verdwalen in Frankrijk en geen bereik meer hebben en de gps valt ook weg. Een ouderwetse kaart is dus geen overbodige luxe…

Lees ook:  Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

High heels proof

Hot or not? Ik zou zeggen in the middle… Hij heeft een hangend gaspedaal, wat natuurlijk niet een dikke tien waard is. Daarentegen is het wel een comfortauto en kan je in deze automaat ook met hakken aan lekker rondrijden.

Value for money

De basisprijs ligt net iets onder de €36.000 met al erg veel opties: denk aan 16 inch lichtmetalen velgen, led-dagrijverlichting, dual-zoneclimatecontrol, hill start assist, smartphone link display audio- Systeem (SDA), achteruitrijcamera, Twin-motor S- AWC (4wd) en EV-priority modus.

Netto bijtelling v.a. €259. De duurste uitvoering loopt op tot €50.990. Deze uitvoering wordt geleverd met veel extra opties zoals dark chrome 18 inch lichtmetalen velgen, dark chrome grille, High performance Bilstein schokdempers en een verwarmbare voorruit. Netto bijtelling v.a. €371.

Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross

Check out de FemmeFrontaal Awesomeness Factor!

Comments

comments

More from Rianne Bergman
Peugeot 308 GTi 2017: Gotta love Coupe French!
“Ik trek de Peugeot 308 GTi aan als mijn favoriete sneakers en...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *