Kia Ceed: Ceed for speed

Kia Ceed

FemmeFrontaal Awesomeness:

7.5 Flirt factor
8.5 Comfort
8 Drive
7.5 High heels proof
8.5 Value for money
8

In het zonnige Portugal liet Kia mij deze week rijden in de compleet nieuwe Ceed, wat voorheen de Cee’d was. De derde generatie is ontworpen en ontwikkeld in Europa én wordt ook in ons continent gebouwd. De nieuwe Kia-telg biedt technische snufjes, een gelikte vormgeving die geïnspireerd is op – Kia’s posterboy – de Stinger én een sportieve rijbeleving. Really?

Flirt factor

Really. De nieuwe Kia Ceed – Community of Europe, met Europees Design – is ontworpen in het Europese designcentrum van Kia in Frankfurt, onder leiding van Gregory Guillaume, European Head of Design. De nieuwe Ceed heeft een sportieve vormgeving, omdat hij lager en breder geworden is en een langere overhang heeft achter. Rechte, strakke lijnen vervangen de afgeronde randen van het huidige model, wat voor een agressievere voorzijde zorgt. De bredere, signature ‘tiger-nose’ grille geeft de Ceed  een nieuw gezicht.

De nieuwe Kia Ceed vijfdeurs is leverbaar met een keuze uit maar liefst elf verschillende kleuren. En because size matters, is er een hatchback én stationwagon. Voor durfals introduceert Kia eind dit jaar nog een shooting brake versie. Dat is een stationwagen met coupé-looks. Dat moet dan ook de meest sexy variant van de Kia Ceed worden! Dit – allemaal – draagt bij aan het nieuwe imago van de Ceed, die vooral (young) professionals moet verleiden achter het Kia-stuur te zitten.

Comfort

Kia heeft de interieurstijl van recent geïntroduceerde Kia-modellen uiteraard ook toegepast op de Ceed. Het dashboard heeft nu een fraai gevormde, naadloze en slanke vorm. Zowel ik als mijn passagier(s) kunnen nu profiteren van meer bewegingsvrijheid, meer voetenruimte (yes!) en een beter zicht. Het dashboard bestaat uit twee delen: in het bovenste deel heeft Kia het ‘zwevende’ touchscreen geplaatst voor bediening van het infotainmentsysteem. Daaronder bundelt Kia de knoppen voor de bediening van onder andere de verwarming, de radio en de climat control.

Met de aangepaste formaten is de nieuwe Ceed een van de beste qua interieur ruimte in zijn klasse. Zowel op het gebied van hoofd-, been- als schouderruimte. Ook wat betreft de bagageruimte is de Ceed de beste in zijn segment, denk Volkswagen Golf of BMW 1-serie.

Lees ook:  Toyota Yaris Cross (2024): subtiele veranderingen, groots effect

De sportzetel van de nieuwe Ceed zit me als gegoten, en lekker strak om het lijf. Het zal toch niet dat Kia stiekem een klein speelbeest heeft gemaakt?

Drive

Het motorenprogramma van Kia’s nieuwe hatchback bestaat uit twee benzinemotoren en twee dieselmotoren. Rijd je het liefst benzine? Dan heb je de keuze uit de een 1.0 T-GDi driecilinder turbobenzinemotor met 88 kW (120 pk) en een gloednieuwe 1.4 T-GDi die de 1.6 T-GDi zal vervangen. De nieuwe 1.4 T-GDi komt met 103 kW (140 pk) vermogen.

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?
Toch liever een ronkende diesel? Dan kun je kiezen uit een gloednieuwe ‘U3’ dieselmotor. Kort samengevat produceert deze nieuwe dieselmotor minder koolstofdioxide, minder fijnstof en minder NOx ten opzichte van de eerdere dieselmotoren van Kia. Deze 1.6 CRDi is leverbaar in twee versies: 85 kW (115 pk) en 100 kW (136 pk) vermogen. Alle krachtbronnen komen met een handgeschakelde zes versnellingsbak. Daarbij zijn de nieuwe 1.4 T-GDi en de 1.6 CRDi motoren ook leverbaar met de door Kia ontwikkelde zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.

De nieuwe Ceed is als eerste Kia in Europa verkrijgbaar met Lane Following Assistant. Dit is een Level 2 autonoom rijhulpsysteem. Dit hulpsysteem herkent wegmarkeringen om de Ceed in zijn rijstrook te houden. Het regelt het accelereren, remmen en sturen op basis van tempo van voorliggers. Het systeem, wat actief is tussen de 0 en 130 km/uur, maakt gebruik van sensoren om een veilige afstand tussen jou en je voorganger te bewaren.

Kia is niet alleen up and running is wat betreft innovaties aan boord, maar ook wat betreft rijbeleving. The power surprisewas natuurlijk Kia’s meest verleidelijke aanwinst, de Stinger. Wat een lekkere auto is dat.

Een voorbeeld voor de nieuwe Ceed blijkt, want wat is deze Ceed sportief afgesteld! De besturing voelt zwaar en reageert direct. Ook het onderstel en demping zijn zo afgesteld dat ik met de Ceed gewoon bochtjes kan vreten. Met recht een totaal andere rijervaring dan in een huis-tuin-en-keuken-Kia, waar de besturing toch al snel aanvoelt als kauwgom en de demping van de auto vaak net iets te soft is. De automaatversie met zeven versnellingen biedt in de Ceed een sport-optie, voor dat extra beetje meer snelheidsbeleving. Ook al kan ik hem in de comfort stand zetten, ik doe het niet. Deze rijbeleving is te gek voor een Kia. De rijeigenschappen zijn bijna Duits, bocht na bocht accelereert hij rap op om zich gelijk daarna op te maken voor de volgende haarspeldbocht.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

High heels proof

De Kia Ceed heeft sportief vormgegeven hangende pedalen, perfect voor sneakers, en daarmee rij je toch het lekkerst als je het gaspedaal eens lekker wil vloeren. Moet je toch op sjiek? Gooi je pumps, en eventueel nog 30 paar, in de achterbak. Ruimte zat!

Value for money

De productie van nieuw Europees trots vindt plaats in Slowakije. En zoals we gewend zijn van Kia, heeft ook de nieuwe Ceed 7 jaar of 150.000 kilometer garantie. Met de nieuwe Ceed wil Kia de leaserijder verleiden een autodeurtje verder te kijken dan een Volkswagen Golf of Ford Focus.

Bij Kia houden ze al-tijd rekening met HODK (Hand op de knip)- mensen, want kids, sportclubs en hypotheken kosten al genoeg. Een basis versie van de Kia Ceed met onder meer cruise control en airco is er al vanaf 22K (+1250 voor de stationwagen). Deze auto verdient het echter om een lekker aangekleed te worden: van binnen én van buiten. En zoals kleren de man maken, maken opties (veiligheidssystemen en gadgets)  de auto.

Met mijn testexemplaar, een Dynamic Plus Line met 140 pk zit je rond de 30K. De Executive Line met onder meer schuif-  en kanteldak –  voor de echte ‘Kia-baasjes’ – zit tegen de 33K aan.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Begin slim: bepaal wat je echt nodig hebt als je gaat voor een tweedehands auto
Voordat je de zoektocht naar een tweedehands auto begint, is het essentieel...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *