Jeep Renegade: van alle markten thuis

Jeep Renegade

FemmeFrontaal Awesomeness:

7 Flirt factor
7.5 Comfort
7.5 Drive
7 High heels proof
8 Value for money
7.4

De alleskunner van Jeep heeft een moderner uiterlijk gekregen en nieuwe turbomotoren. Ik vloog naar Italië om stad en land af te rijden om een goed beeld te krijgen van de SUV van Jeep uit het B-segment. De Renegade doet het daarbij ook off-road verbazingwekkend goed.

Flirt factor

De Renegade is makkelijk te herkennen aan zijn vierkante vormen, opvallende Jeep-grille en de kruisjes in de achterlichten. De 2019 variant is moderner, heeft een aangepaste bumper en een nieuw gestileerde zevenleufs Jeep-grille – die vergelijkbaar is met die van zijn grote Wrangler broer – en nieuwe kop- en mistlampen. Daarbij zijn de dakrails die bij de Longitude-, Limited-, en Trailhawk-versies horen, vanaf nu het zwart. De nieuwe verzonken koplampen kun je zien als een opvallend detail. De lampen maken voor zowel de dagrijverlichting, als het dimlicht én het grootlicht gebruik van led-lampen om zo de veiligheid te verbeteren. Ook dit model is voorzien van het karakteristieke ‘X’-symbool in de achterlichten.

Feitje: dit detail is geïnspireerd op de versterkingsribben in militaire jerrycans en herinnert ons zo aan de beroemde Willys MB Jeep uit 1941. Het nieuwe exterieur top je af met compleet nieuwe velgen, die de nieuwe Renegade een exclusievere uitstraling geven. Ook zorgt het ervoor dat je meer mogelijkheden hebt je Jeep te personaliseren. Je kunt nu uit maar liefst zeven verschillende velgen kiezen op 16, 17, 18 én 19-inch. Het laatste formaat is voor het eerst verkrijgbaar op de Renegade en nu alleen nog maar beschikbaar op de Limited-versie.

Nu de Jeep opgroeit, begint hij steeds meer op zijn grote broer – de Wrangler – te lijken, zonder dat je zijn roots vergeet of hij zijn unieke karakter om zeep helpt. Het beste gedeelte van de Wrangler, het open rijden, is dan ook toegepast op het nieuwe design van de Renegade. Je kunt nu namelijk uit twee opendaksystemen kiezen: een tweedelig elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak en het exclusieve My Sky-systeem. Het My Sky-systeem bestaat uit twee lichtgewicht panelen die zowel afzonderlijk als gezamenlijk te verwijderen zijn, waarna je ze in de kofferbak kunt opbergen. Op beide manieren geniet je van de openlucht, wat mega uitnodigt tot een (off-)roadtrip. Je wordt echter wel gedwongen van de natuur te genieten, aangezien de suizende wind het bijna onmogelijk maakt diepe gesprekken te voeren.

Lees ook:  De vernieuwde Škoda Octavia (2024): Improvement in the details

Drive

Van het vliegveld in Milaan vertrokken wij naar Balocco Proving Ground. Naast een nieuwe 1.0-liter driecilinder motor met 120 pk, bracht een 1,3-liter viercilinder motor met 180 pk (ook beschikbaar in 150 pk) ons op plaats van bestemming. De geautomatiseerde zestraps DDCT-transmissie met dubbele koppeling schakelt prima, maar komt soms wel wat moeizaam op gang. Ook moet je rekening houden met een grote draaicirkel. Super sportief rijden zit er dus niet in, maar dat geeft niet: de Jeep Renegade heeft namelijk andere kwaliteiten.

Uiteindelijk zijn het de onverharde wegen waar een Jeep thuishoort. De off-road route die ik met de Trailhawk-variant (2,0-liter dieselmotor en negentraps automatische transmissie) reed, was een thuiswedstrijd voor de Renegade. Jeep Active Drive zorgt ervoor dat de auto onopvallend overschakelt tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving en reageert snel op dreigend onder- en overstuur. De Jeep Active Drive Low biedt als extra voorziening, ten opzichte van de Active Drive, een kruipreductie van 20:1 wat de 4×4-prestaties nog beter maakt. Deze functie is daarbij ook nog uitgebreid met Hill Descent Control (HDC) wat er voor zorgt dat de auto zichzelf afremt op de motor, waardoor je dus niet je rempedaal hoeft te gebruiken wanneer je een steile helling afdaalt met weinig grip. Ik wist dat ik tijdens dit onderdeel de auto volledig moest vertrouwen, alleen kon ik het niet laten mezelf moed in te praten terwijl ik de steile hellingen trotseerde. ‘Ooooooh my god!’ klonk het vanaf de bestuurdersstoel…

Comfort

Toen ik instapte merkte ik meteen dat de auto ruimtelijk aanvoelde. Geen knoppen die op je afkomen of de centrale armsteun die je bewegingen beperkt, maar juist ruimte genoeg. Het nieuwe middenconsole, verschillende nieuwe extra bergruimtes en vakken voor smartphones en tablets, zorgen er voor dat er maar liefst 1,2 liter extra opbergruimte is. Fijn, als je graag al je troepjes meeneemt in de auto. De Jeep Renegade is daarbij een van de eerste auto’s waarbij ik, met mijn 1.76, mijn haar in een knot kan binden boven op mijn hoofd, zonder dat ik tegen het dak aan zit. Hoofdruimte zat. Winning!Het interieur is voorzien van nieuwe sierlijsten rondom de radio, ventilatieroosters, middentunnel en speakers. Daarbij is het Wrangler-design ook aanwezig in het interieur en terug te zien in het brede, horizontale instrumentenpaneel met de centrale focuspunten en trapeziumvormige details.

Afhankelijk van het uitrustingsniveau wordt de Renegade voorzien van een UconnectTM-infotainmentsysteem met touchscreens van 5-, 7-, of 8,4-inch. Ik kies zonder twijfel voor de laatste variant, aangezien deze standaard is uitgerust met een navigatiesysteem. Vanaf het UconnectTM-scherm bedien ik makkelijk de geluidsinstallatie of regel ik de temperatuur. Het 7-inch en 8,4-inch systeem bieden daarbij ook Apple Carplay of Android Auto. Wij kunnen niet zonder, dus ook een must! Ook in de nieuwe Renegade ontbreken de state-of-art veiligheidssystemen niet. De Renegade is standaard uitgerust met ‘Lane Departure Warning-Plus’, actieve rijbaanbewaking en intelligente snelheidsassistentie met verkeersbordherkenning. Verder kun je kiezen voor een verbeterd waarschuwingssysteem voor een botsing op een voor- of tegenligger met actieve noodstopassistentie, welke standaard is op de Limited-versie, adaptieve cruise control en dodehoekbewaking met detectie van kruisend verkeer achter de auto.

High heels proof

Het is mogelijk, maar wie rijdt er nou off-road met haar hakken nog aan? (knipoog)

Value for money

Ter illustratie: de ‘urban SUV’ van Jeep kun je momenteel als Sport-versie met benzinemotor voor zo’n €23.000 euro door de stad rijden. Wil je op en top Jeep? Dus én in de stad én makkelijk off-road? Dan leg je al snel bijna 47.5K neer voor 4×4 Trailhawk-versie met een 2.0 MultiJet dieselmotor. De prijzen van de nieuwe Renegade, gebaseerd op de nieuwe 1.0- en 1.3-liter motoren, laten nog even op zich wachten.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Comeback: de Toyota GR Supra
Bijna een jaar geleden stonden wij op de Autosalon van Genève weg...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *