In 2015 kwam hij op de markt: Mazda’s compacte SUV, de CX-3. Drie jaar later is dat Mazda’s twee na bestverkochte model op de Europese markt. Ondanks dat hij het zo goed doet, luistert Mazda ook graag naar zijn klanten en is de CX-3 op een aantal punten verbeterd. Let’s drive you through it!
Flirtfactor
Als je goed naar Mazda’s huidige modellen kijkt, zie je dat ze het net even anders aanpakken. Dit heeft onder andere te maken met Mazda’s Kodo’s – Ziel van Beweging designtaal. Hierbij komt het erop neer dat ze bij Mazda uit gaan van het traditionele Japanse design, waarbij versiering achterwege wordt gelaten zodat de vormen en lijnen van de auto beter tot hun recht komen. De subtiele lijnen van de CX-3 spelen triomfantelijk met het zonlicht. Zeker in combinatie met de kleur Soul Red Crystal. Soul Red Crystal is een geüpgraded versie van de kleur Soul Red. Deze prachtig rode kleur heeft een 20% hogere kleurintensiteit en 50% meer diepte. Wij willen alles in deze kleur. Van onze nagels tot aan onze auto. Naast Soul Red Crystal, kun je je Mazda ook in acht andere kleuren hullen: Deep Crystal Blue Mica, Titanium Flash Mica, Jet Black Mica, Snowflake White Pearl Mica, Ceramic Metallic, Machine Grey, Eternal Blue Mica en Artic White. Waar kan ik solliciteren om dit soort kleurnamen te bedenken?! Naast een nieuwe kleur is de nieuwe CX-3 ook voorzien van een nieuwe grille, een hoogglans zwarte koplamp omlijsting, nieuwe 18-inch lichtmetalen velgen en nieuwe achterlichten, die de Mazda een meer premium uitstraling geven.
Wat betreft het interieur gaat Mazda uit van een menscentrische filosofie en het traditionele Japanse design, wat je eigenlijk ook kunt vertalen als ‘less is more’. Hierbij worden namelijk alle overbodige zaken achterwege gelaten waardoor het interieur simpel maar stijlvol en comfortabel is.
Drive
Voor de nieuwe Mazda CX-3 kun je kiezen uit een 121 of 150 pk sterke 2.0 SKYACTIV-G benzinemotor of een nieuwe 115 pk sterke 1.8 SKYACTIV-D schone dieselmotor. We begonnen onze route door het ruige Zuid-Spaanse landschap in de nieuwe diesel. Het scheelt dat wij in Nederland weinig bergen hebben, aangezien de motor het af en toe toch wat zwaar had in heuvelachtig landschap. De automaat moest af en toe diep nadenken naar welke versnelling hij moest (terug)schakelen. Toch heeft de nieuwe Mazda CX-3 wel een DE Boost Control die voor meer koppelresponse zorgt op het gaspedaal. De benzine variant heeft wat meer pk en dat was ook duidelijk voelbaar. Toch moest ik vaak genoeg ver terugschakelen om deze kracht ook te behouden op de heuvelachtige routes. Mijn voorkeur gaat uit naar een handgeschakelde variant. Deze is vlot, soepel en heeft een vroeg aangrijpingspunt.
Ondanks dat het in theorie een SUV is, stuurt de CX-3 direct. Daardoor voelt hij compact en wendbaar aan, waar ik wat betreft rijervaring veel meer van kan genieten van de grotere SUV’s die soms als slagschepen aanvoelen. Verder glijdt hij over de weg en is het duidelijk voelbaar dat Mazda bewust bezig is geweest met de vering. Dit zorgt niet alleen voor meer rijstabiliteit, maar ook voor meer rijcomfort.
Comfort
Net zoals de rest van de wereld ben ik fan van een compacte SUV. Je hebt een comfortabele hoge instap, de auto blijft wendbaar en je hebt genoeg ruimte. Omdat de CX-3 nu voorzien is van een elektrische handrem was er ruimte om het middenconsole op een andere, praktische manier in te delen: er is plaats gemaakt voor de armsteun mét opbergbox, die Odiel nog mistte in de CX-3. Er is verder gebruik gemaakt van zachte materialen, voor een comfortabele zit. Als je wat langer bent, zijn de zittingen echter vrij kort. Deze rijken niet geheel tot je knieholten. Minor detail. Kies je voor een Mazda CX-3 met het MZD Connect multimediasysteem, dan zijn ook Apple CarPlay of Android Auto tegen een meerprijs leverbaar. Een aantal snufjes die het rijden in een CX-3 nog extra comfortabel maken, zijn bijvoorbeeld de automatisch dimmende anti-verblindende achteruitkijkspiegel en de auto-hold functie, die de auto even op zijn plek houdt, ook wanneer je je voet van het rempedaal haalt. Handig voor degene die toch klotsende oksels krijgen van de hellingproef.
De veiligheidssystemen in de CX-3 zijn ook wat afgestoft. Er is nu een groter aanbod aan geavanceerde i-ACTIVSENSE veiligheidstechnologieën. Hiermee krijg je een beter beeld van de mogelijke gevaren op de weg en dit vermindert ook de kans op schade of letsel. De gedachte dat de auto met je meedenkt, zorgt er natuurlijk ook voor dat je ontspannen achter het stuur stapt. Daarbij is er ook een geüpdatet versie van Advanced Smart City Brake Support die voetgangers beter herkent in het donker. In het donker rijden vraagt al veel energie en concentratie, dus een beetje hulp kan wat dat betreft nooit kwaad.
High heels proof
Jawel, jawel, Mazda strikes againmet het staande gaspedaal! Naast dat je makkelijk met hakken instapt, geef je dus ook makkelijk gas. We like!
Value for money
De prijzen van de Mazda CX-3 liggen tussen de 24.5k en bijna 37k. Dat maakt de vanaf-prijs duurder dan die van zijn Franse concurrenten (Renault Captur, Peugeot 2008), maar juist weer goedkoper dan de Opel Mokka van onze Oosterburen. Een aardige dot geld voor een kruising tussen een SUV en een stationwagon, maar wat ons betreft wel de knapste van het stel! #hearteyes