Lexus ES 300h: reuze fijn

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Flirt factor
8.5 Drive
9 Comfort
9 High heels proof
8.5 Value for money
8.7

De Lexus ES 300h, dit is er eentje in de categorie: newbie. Althans, in Europa en dus ook in ons vlakke landje. En wat voor binnenkomer?! Ik trok hem aan als mijn meest favoriete-altijd-mooi-jas om professioneel voor de dag te komen. Een rijtest met de nieuwe Lexus ES300h vanuit het zonnige Malaga!

Flirt factor

De sedan-trend wordt steeds groter. En daar word ik als fervent aanhanger van #teamsedan blij van! Lexus heeft vaarwelgezegd tegen de Lexus GS en vloog de ES van Azië (en Amerika) naar Europa om tegenwicht te geven aan alle dikke Duitsers op de markt. Dus Mercedes-Benz E-Klasse en BMW 5-serie, maak je borsthaar maar nat!

De eerste indruk van deze Elegant Sedan (ES)? Prachtig, wat een fijne auto om naar te kijken! Oké, het is Lexus en ook typisch Japanse styling met hoekige en strakke belijning – er gebeurt veel in het design, maar stiekem houd ik er wel van. Kort gezegd is het een afgetrainde sedan met vijf deuren en een daklijn die oogt als een coupé, waardoor hij sportiever lijkt dan een andere auto in deze klasse. De opvallende grill – waar je verschil ziet tussen een ‘normale’ versie en een F-Sport versie van de Lexus – zorgt voor een testosteron look dat hem gelijk woest maakt én een tikkeltje fout.

Comfort

Hoe elegant is deze Lexus vanbinnen? Nou, ik kruip erin alsof ik mijn favo jasje aantrek en niet meer uitdoe. De afwerking van het dashboard, het klokkenspel, de lederen bekleding… alles is met zorg gemaakt en ademt kwaliteit. Net als een designerjas waarvan je van te voren weet – hier ga ik JA-REN plezier van hebben!

Ik vraag echter wel direct een spoedcursus ‘Waar zijn al deze knopjes voor!?’ aan. De hoeveelheid hendels en knoppen is werkelijk waar niet te overzien. Het is dat ik vaker in een Lexus rij, maar ik kan me voorstellen dat je als dummy-Lexus-bestuurder overspoeld wordt door de hoeveelheid knoppen voor je neus. Dat kan anno nu digitaler, vind ik. Kijk alleen al naar de Volvo S90 en de Benz E-Klasse. Ook de bediening met het touchpad werkt wat schokkerig en dat vergt een vaste vinger. Maar hé, met een Mark Levinson-luidsprekersysteem met 17(!) luidsprekers, verwarmde én tevens geventileerde 12-voudig elektrisch verstelbare lederen voorstoelen, verwarmd stuurwiel, elektrisch en verwarmde verstelbare achterstoelen heb ik verder he-le-maal niks te klagen.

De aflopende daklijn – wat ten goede komt aan de coupélook – maakt wel dat de hoofdruimte – in tegenstelling tot de beenruimte – achterin tamelijk beperkt is. Een beetje onderuit gezakt zitten is dus het beste idee in de ES. Vaak zijn de kofferbakken van hybride auto’s net even wat kleiner door de ruimte die de accu’s innemen, maar niet in de ES 300h met 454 liter aan ruimte. Door de aflopende daklijn is echter de inlaadruimte wel wat krapjes.

En voor als je denkt dat alleen maar Volvo vooroploopt met ‘veiligheid’, de Lexus ES 300h heeft onlangs de maximale score van vijf sterren behaald tijdens de meest recente botsproeven van Euro NCAP. Het is in zijn beroepsgroep dus een van de veiligste auto’s op de weg!

Drive

Lexus grossiert in hybride auto’s. Dus ook de ES 300h heeft een hybride-aandrijflijn met een – gecombineerd – vermogen van 218 pk (2.5-liter viercilinder benzine en elektromotor). Dat is niet reuze veel, lijkt. De rijsmaken waar ik uit kan kiezen zijn: Eco (ja tuurlijk), Normal (voor een relaxed ritje met moeder-de-vrouw), Sport (standaard stand voor mij) of de Sport + (now we are talking!). Het verschil tussen al deze rijsmaken is duidelijk voelbaar. Van een relaxte zondagse drive langs de Spaanse kust tot een duivel die elk hoekje van de bocht wil opvreten. Wanneer ik het gaspedaal flink intrap voel ik geen schokken, geen overgangen. En dat hoogtoerige – jankende geluid wat ik gewend was in de Lexus CT is in de ES verdwenen.

Met het meeste plezier reed ik in de Lexus ES 300h F-Sport – niet alleen vanwege zijn woeste blik – maar vooral vanwege het onderstel. De F-Sport-versie beschikt over adaptieve schokdempers waardoor hij het asfalt net even wat lekkerder kust dan een ‘normale’ Lexus ES 300h. En alhoewel hij bijna 5(!) meter lang is, oprecht ik heb het niet zo ervaren en dat komt mede door hoe het gewicht van de auto wordt verplaatst wanneer je stevig remt of een bochtje net even te strak hoekt.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Maar wat tijdens een sportief ritje door de bergen nog meer opvalt, is de stilte aan boord: geen motorgeluid, rumoer van de banden of windgeruis. Alles heeft Lexus eraan gedaan om die prikkels tijdens het rijden te reduceren. Een genot. Zeker omdat je dan echt kan genieten van muziek aan boord. In je eigen Lexusbubble.

High heels proof

De Lexus ES 300h ziet er elegant uit en wil dat ik dat ook doe. Ik kan dus gerust met mijn hoge hakken achter het stuur kruipen van de ES. Hij heeft namelijk een staand én stroef gaspedaal, dat is een gaspedaal dat aan de vloer is gemonteerd. De rechtervoet ligt dan plat op het gaspedaal en dat is meest comfortabele houding. Bovendien kan de naaldhak dan ook niet blijven haken achter een matje.

Value for money

In het rijtje ‘een-luxe-sedan-voor-de-heb’ hebben we er dus eentje bij: de Lexus ES 300h. Een voorwielaangedreven sedan waar looks, luxe, veiligheid en serene stilte vooropstaan. Eentje waar je in blijft zitten. En eentje voor lefhebbers, je moet het namelijk wel aandurven niet in een geëigende BMW of Mercedes te stappen. De usual suspects in deze klasse. De Volvo S90 en de Lexus ES zijn de aantrekkelijke buitenbeentjes.

Wat doet de ES in de prijs? Met écht al een rijke uitrusting wat betreft gadget- en veiligheidsopties staat de Lexus ES 300h nu te pronken voor nog geen 53k. Ik reed de sjiek-de-friemel uitgeruste President Line en de F-Sport. Maar dan tik je toch al snel een bedrag aan van 65k tot 70k.

 

 

 

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nieuwe Porsche Panamera met 14% bijtelling
Vrekken en groenliefhebbers; ook in een Porsche kun je vanaf dit jaar...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *