Toyota RAV4: Transformer

7.5 Flirt factor
7.5 Drive
7 Comfort
8 High heels proof
8 Value for money
7.6

Toyota’s nieuwe RAV4 komt rechtstreeks van planeet Cybertron – de planeet waar Transformers vandaan komen. De hybride SUV is van een conventionele SUV getransformeerd tot een robuuste tank. Het Aziatische design maakt plaats voor een Amerikaanse look, waardoor deze nieuwe RAV4 zo uit een Transformers-film lijkt te rijden.

Flirtfactor

Toyota stelt zelf dat deze RAV4 nu een wanna-have SUV is in plaats van een nice-to-have SUV en daar ben ik het helemaal mee eens. Deze nieuwe RAV4 doet het woord SUV eer aan. Zijn robuuste looks doen mij denken aan de dikke Toyota Tundra’s die je veel in Amerika ziet. De daklijn is lager, terwijl hij nu wel wat hoger op zijn wielen staat. Ook is hij langer en breder dan zijn voorganger. Een SUV die met zijn aanwezigheid de aandacht opeist; eentje waarvan je zegt: ‘Poh, wat een dikke bak.’ Het hoekige design trekt de aandacht en de Bi-Tone carrosserie maakt hem stijlvol. Al met al is het wel even wennen. De neus is compleet anders – grote grille, andere LED koplampen – en van die hoekige wielkasten moet je houden. Ik vind het persoonlijk wel dik. Met deze SUV moet je niet sollen. Zijn unieke, puntige achterlichten maken het design compleet én hebben een link met de designtaal van Lexus. ‘Mijn’ Bi-Tone versie heeft een dak in Attitude Black (lak) en een carrosserie in metallic Zircon Silver. In een Bi-Tone uitvoering krijgt de RAV4 een hippe en urban uitstraling, wat hem net wat meer eigentijds maakt dan in de andere uitvoeringen waarbij de gehele carrosserie één kleur deelt. Voeg daar matchende zwarte 18 inch velgen aan toe en zijn look is compleet.

Drive

De nieuwe Toyota RAV4 staat op het innovatieve Toyota New Global Architecture (TNGA) platform, wat maakt dat het gewicht en het zwaartepunt van de auto zijn verlaagd en de torsiestijfheid van het chassis is verbeterd. Toyota heeft deze aspecten aangepakt met oog op meer rijplezier en een betere rijervaring. Ondanks dat ik de RAV4 nu al meerdere keren een ‘tank’ heb genoemd, voelt hij tijdens het rijden een stuk compacter. Je kunt makkelijk de grootte van de auto inschatten; bochtjes maken en parkeren is ondanks zijn omvang een eitje. Het stuur heeft weinig speling, wat maakt dat de auto goed hanteerbaar is. Hij stuurt directer dan zijn voorganger en ook het feit dat hij wat stijver is, doet goed aan de rijervaring. SUV’s kunnen in mijn ogen soms een beetje schommelen, zoals een schip dat kan doen. Deze SUV ligt wat strakker op de weg en schommelt niet na als je eenmaal stil komt te staan bij een verkeerslicht. Wat dat betreft, is het toch echt een tank.

Ik reed met een 2.5-liter benzine hybride met 2WD. Een krachtige motor met een (gecombineerd) vermogen van 218 pk. De elektromotor lijkt in deze generatie een stuk sterker dan zijn voorganger en ook het overschakelen van elektro- naar benzinemotor lijkt heel wat geruislozer te gaan. In eerste instantie voel ik de motoren niet overschakelen, totdat het geluid – of juist de stilte – zich verraadt. Het geluid van de benzinemotor is bij het optrekken trouwens ook een stuk stiller!

De nieuwe Toyota RAV4 is ook nog verkrijgbaar in een 2.0-liter benzinemotor met 175 pk (handbak of automaat) of een 2,5-liter benzine hybride met AWD en 222 pk. Op papier heeft de hybride Toyota RAV4 een gemiddeld verbruik van 4,4 liter per honderd kilometer. Dan rijd je bijna 1 op 23. Dat is mij in ieder geval niet gelukt. Ik reed gemiddeld bijna 1 op 18, wat ook aan mijn eigen rijstijl kan liggen trouwens ;-).

Comfort

Het interieur is sober, maar van alle gemakken voorzien. Het dashboard en stuur zijn vrij van kermisattracties en er zijn geen drukke, glimmende materialen gebruikt. De cabine is duidelijk ontwikkeld rondom een brede middenconsole en een modern, maar eenvoudig instrumentarium. Alles wat je nodig hebt – zoals stoelverwarming en cruise control – is binnen handbereik. Maar helaas komt het infotainmentsysteem met deze rondetijden niet door de kwalificatie. Vooral het navigatiesysteem neemt aardig de tijd om na te denken, voordat hij je de weg kan wijzen. Apple CarPlay kan het jammer genoeg niet overnemen van het Toyota-navigatiesysteem, dus geduld is een schone zaak.

De alcantara zetels zitten heerlijk en zijn elektrisch verstelbaar, wat het toch echt makkelijker maakt om de juiste zithouding te vinden. Ik zit lekker hoog, wat me meteen een veilig gevoel geeft. Ook alle aanwezige veiligheidssystemen dragen bij aan het feit dat ik gerust achter het stuur van deze tank stap. Toyota Safety Sense is uitgebreid, waardoor het systeem je nog beter kan helpen. Het bevat onder andere een Pre-Collision System dat nu ook fietsers registreert, voetgangersdetectie in het donker, Full-range en intelligentie Adaptive Cruise Control met Lane Trace Assist.

Lees ook:  FemmeFrontaal stapt in het prototype van de nieuwe Škoda Superb

De RAV4 heeft een enorme kofferbak met een inhoud van maximaal 1633 liter, waardoor ik – elke keer als ik de kofferbak open – zin krijg om op vakantie te gaan. Je kan er nog net niet je complete inboedel in kwijt. Wanneer je die enorme kofferbak vol hebt gekregen, krijg je altijd te maken met hetzelfde probleem: je ziet niets meer door je achterruit. De achteruitkijkspiegel verliest daarbij zijn functie, maar niet als het aan Toyota ligt. In de RAV4 is er namelijk een optionele virtuele binnenspiegel beschikbaar. Je binnenspiegel veranderd dan met één druk op de knop in een digitale monitor, die via een camera aan de achterkant van de auto de situatie in beeld brengt. De camera die jou van dit beeld voorziet, is in de range van de ruitenwisser geplaatst, waardoor je altijd schoon en helder zicht hebt. Ook als het regent!

High heels proof

Deze SUV heeft geen directe link met sportief rijden, maar is wel voorzien van een staand gaspedaal! Dat betekent dat het pedaal uit de grond komt, waardoor je je voet plat op het pedaal kan plaatsen. Een super comfortabele houding voor je voet, zowel zonder als met hakken aan.

Value for money

De Toyota RAV4 die ik reed – Hybride met 2WD in Bi-Tone uitvoering – heeft een prijskaartje van €47.795,- maar je rijdt een RAV4 al vanaf €39.995,-. In vergelijking tot één van zijn concurrenten – de Mazda CX-5 – draait het bij deze Toyota RAV4 meer om de praktische kant van autorijden en hoef je geen romig interieur of elegant design te verwachten zoals bij zijn Japanse concurrent. Maar de RAV4 rijdt gewoon goed. Hij doet wat hij moet doen, heeft alles in huis wat jij nodig hebt en geeft je een veilig gevoel. De verkoopcijfers bevestigen dit ook. In de eerste zes weken nadat de RAV4 in de showrooms stond, werden er al 1000(!) stuks verkocht. Oh, en vorig jaar was de RAV4 ook al de bestverkochte SUV ter wereld. Met zijn nieuwe looks kan deze robuuste SUV niet anders dan weer in de voetsporen van de vorige generatie treden. Just saying.

Fotografie door Lars Oosterveen Photography

 

Comments

comments

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *