“Blits hoor, zo’n stalen ros!”, riep redacteur Rowan mij na. Dit keer zat ik niet in een auto, maar op een te gekke e-bike! Eentje van het automerk General Motors (GM). Je weet wel, de oudtante van automerk Opel en nu trotse moeder van het e-bike merk ARĪV. Hiermee lanceert GM haar allereerste elektrische fiets. Eentje die je ook nog eens op kan vouwen en gemakkelijk in je kofferbak kan leggen, in misschien wel een Franse Opel (knipoog).
Als je in hartje Amsterdam moet zijn en geen 7,50 euro per uur wilt uitgeven aan parkeerkosten of ellenlang in een stadsfile wilt staan, is de e-bike écht een uitkomst. Ook als je de e-bike afzet tegenover een normale Amsterdamse opafiets, je hoeft net iets minder hard te trappen om van a naar b te komen!
Bye bye auto
GM bouwt en produceert de ARĪV e-bike als alternatief naast de auto. Alles is op de toekomstgericht, want steden worden steeds meer autoluw en de opmars van e-bikes, ook binnen de zakelijke markt, is onwijs aan het groeien. Dus bye bye auto, hallo elektrische fiets? Uiteindelijk gaat het om mobiliteit: hoe kun je zo snel én schoon mogelijk van a naar b komen. Ook is het aanbieden van een e-bike voor GM dé manier om een stedelijke doelgroep aan te spreken.
“Op fietse”
Hoe fietst ARĪV? Nou niet als een normale fiets! Eerder als een mountainbike met trapondersteuning. Het is écht een sportieve fiets! Je zou het aan zijn formaat niet zien, maar de motor levert veel power en heeft een hoge koppel – 250Watt, 75Nm. Uiteraard kun je er niet sneller mee dan 25 km/u. Verder heb ik keuze uit vier fietsmodi: van een klein beetje trapondersteuning, tot heel veel. En met de laatste rijmodus ga ik echt al als een speer! De accu laadt zichzelf op in 3,5 uur en je kunt er ongeveer 65 km mee fietsen. Dus als de A4 van Amsterdam naar Den Haag straks weer eens vaststaat, neem je toch lekker de ARĪV…?
“From home”
Het design is écht anders dan anders. Het doet me denken aan die een Amerikaanse fiets, zo eentje uit E.T.. Echt een blitse stalen ros met de looks van een kleine mountainbike. Hij is er in het zwart en in het rood. Daarnaast oogt de ARĪV heel eenvoudig en clean, geen kabels die ergens uitsteken, alles is mooi weggewerkt in het frame, hij heeft een fijn zadel en mooie handgrepen. En om te remmen heeft de ARĪV schijfremmen. Ook is de ledverlichting oplaadbaar.
Via bluetooth heb je verbinding met de ARĪV e-bike app. De app toont onder meer je snelheid, hoeveel accu je nog hebt en de afstand die je hebt afgelegd. De ARĪV is uitgerust met een Quad Lock, waarmee je smartphone veilig op de fiets bevestigd kan worden. Ook kun je dan tussendoor je telefoon opladen!
Plooibaar
Wat de ARĪV uniek maakt is dat je kan kiezen voor een opvouwbare e-bike (of niet). Je moet er wel even een handigheidje in vinden, maar heb je de handelingen in de smiezen dan is het eenvoudig genoeg. En eenmaal opgevouwen kun je de e-bike – als je het zadel vasthoudt – als trolley op twee wielen voor je uit rollen. De elektrische fiets naar driehoog achter in je eentje optillen vergt wel even wat spierballen, want hij weegt ruim 22 kg. Maar eventjes tillen bij het instappen in de trein of tillen in de kofferbak van je auto, dat lukt mij zelfs.
Online only
ARĪV, een start up in scale fase, lanceert de ARĪV e-bikes eerst in Duitsland, Nederland en België. Een slimme zet van de Amerikanen, omdat onze e-commerce markt – je kunt hem alleen online bestellen – al enigszins up to speed is met e-bikes. Ook is er bij ons en de omringende landen veel vraag naar e-bikes met lithium-Ion batterijen.
Zo’n te stoere e-bike is best een grote investering. Online staat de ARĪV e-bike vouwfiets voor rond de 3300/3400 euro op je beeldscherm te koop. Het niet-plooibare-exemplaar is een stukje goedkoper, namelijk 2800 euro.