Vanaf oktober 2019 zijn tankstations wettelijk verplicht om E10-benzine te verkopen. E10 vervangt daarmee de vertrouwde Euro 95 (E5). Dit is wat je moet weten.
Waarom E10? Vanwege een Europese maatregel. De EU heeft bepaald dat benzine moet worden gemengd met meer bio-ethanol, om zo minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. E10 bevat tot 10 procent bio-ethanol. Een stof die niet uit aardolie gewonnen wordt, maar uit suikerriet en maïs. Auto’s die op E10 rijden, stoten gemiddeld 2 procent minder CO2 uit en dat is – verrassing – beter voor het milieu.
Vier weetjes over E10
1: Benzine wordt niet duurder
De prijs van E10 schijnt zelfs een paar cent lager te worden door de bio-ethanol. Technisch gezien is de E10-benzine dus niet duurder, maar in de praktijk pakt het iets anders uit. Vanwege de lagere energiedichtheid rijdt een auto ook iets minder zuinig, waardoor je dus weer vaker aan de pomp staat.
2: Niet iedere auto is geschikt
Het gros van de auto’s rijdt net zo goed op E10 als op E5. Toch zijn er ook genoeg automobilisten die vanaf nu op moeten letten. Er zijn namelijk naar schatting zo’n 700.000 automobilisten die nog een keer na moeten denken zodra ze bij de pomp staan. Vooral oudere auto’s – vanaf 20 jaar en ouder – kunnen problemen krijgen met het hogere ethanolpercentage. Verkeerd tanken kan op langer termijn problemen veroorzaken met de brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor. Het schijnt in de praktijk dat die problemen pas na 20.000 kilometer optreden. Een keer verkeerd tanken kan dus geen kwaad.
Bezitters van oldtimers moeten écht goed opletten. E10 heeft namelijk een beperkte houdbaarheidsdatum. Oldtimers staan vaak in ’s winters in de garage. Als E10 een lange tijd in de tank blijft zitten, verandert de benzine door een chemische reactie in een dikke substantie. Hierdoor ontstaat roest, wat maakt dat de auto niet meer rijdt.
Is jouw auto jonger dan 20 jaar? Dan kun je er niet gelijk van uitgaan dat jouw vierwieler E10 goed kan verteren. Het komt heel nauw met betrekking tot oudere motoren en autotypes, dus check via e10check.nl eerst even of jouw auto – motor, of scooter – geschikt is voor E10.
3: Overal verkrijgbaar
Pomphouders zijn verplicht de nieuwe brandstof aan te bieden. De meeste pompstations hebben maar twee ondergrondste tanks voor benzine – een ‘gewone’ en een duurdere premium variant – dus nog een benzinesoort aanbieden kost veel te veel geld. Daarom maakt E5 vrijwel overal plaats voor E10.
4: Niet geschikt? Duurder tanken!
Blijkt je auto, scooter of motor niet geschikt voor E10? Dan zul je helaas een duurdere premiumbenzine moeten tanken, zoals Euro 98. Euro 98 heeft over het algemeen geen of maximaal 5 procent bio-ethanol. Sidenote: nog steeds even opletten bij de pomp. Aan sommige premium-varianten is ook 10 procent bio-ethanol toegevoegd. Check dus altijd de sticker!
Foto: pexels.com