Volvo S60: Zakenauto pur sang

Volvo S60

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
8 Comfort
8 Drive
7.5 High heels proof
8.5 Value for money
8.2

In welk team voel jij je het lekkerst: team sedan of team stationwagen? Ik schaar me het liefst onder #teamsedan. A. omdat zo’n kontje toch iets sportiever oogt dan een verlengde hatchback en B. omdat het gros van de Nederlanders gaat voor #teamstationwagen. En in tijden waar de nieuwe Volvo V60 het wegdek domineert, test ik de nieuwe S60. Ja, de meest sportieve sedan van het Zweedse merk!

Flirt factor

Nu ben ik geen Volvo-gekkie, maar wat maken de Zweden de laatste jaren – gestart met de XC90 – prachtige auto’s! Keer op keer is het een genot om naar te kijken en in te rijden. Met auto’s die er qua design gelikt uitzien en luxe aanvoelen, inclusief Zweeds signatuur: simplistisch, licht, natuurlijk én kwalitatief. Mede door zijn horizontale T-vormige LED-lampen, geïnspireerd op de hamer van Thor, oogt hij tres chic en valt hij op als zakelijke nieuwkomer op de markt. De nieuwe S60 is in Nederland alleen verkrijgbaar in zijn meest sportieve jasje, dat R-Design heet bij Volvo. De Zweden mikken dan ook alleen op de zakelijke rijder voor deze auto. En ik moet zeggen dat ik voor de tweede keer in mijn leven zeg: “Wat een dikke bak!” Dat ik dat ooit over een Volvo zou zeggen!

En voordat ik het vergeet te vermelden. De Volvo S60 is ook een beetje Amerikaans. De sedan wordt namelijk gebouwd in South Carolina, in Charleston om precies te zijn.

Comfort

In de winter moeten Zweden het doen met een beperkt aantal zonuren. Elk straaltje zonlicht is dan meer dan welkom. Zweedse huizen hebben daarom vaak gigantische raampartijen en Zweeds design herken je daarom aan neutrale tinten. Dit keer is dat puur zwart. Wit lederen bekleding in de S60 is vooralsnog niet leverbaar. Maar wit of zwart, het interieur design geeft rust in het koppie. En buiten dat is de S60 ook nog eens functioneel én intuïtief. Net als in alle andere nieuwe Volvo’s zie ik een verticaal iPad-achtig infotainmentsysteem voor me, dat heel gevoelsmatig werkt.

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Natuurlijk, ik rijd in de meest verwende versie van de S60 waar het me aan niets ontbreekt. Ik swipe en klik een eind weg door alle levels van verwarming en veiligheidsopties. Daarna swipe ik direct naar het geluidssysteem en stel deze in op standje ‘Concertgebouw Göteborg’ voor een mindfulness ritje richting Amsterdam.

Naast dat je makkelijk je net gestoomde jurk of colbert achterin kan hangen, kun je op zaterdag ook makkelijk met het hele gezin op pad. Ga je graag op een autovakantie? Dan biedt de Volvo S60 ook genoeg ruimte zonder de banken plat te gooien – 442 liter (de V60 doet overigens 529 liter) – voor koffers, tassen, tenten en koelboxen. Dat is één laptoptas en een koffer minder dan in de V60 dus.

Drive

De tekens ‘T5’ op de kofferbak blinken mij al tegemoet. Dit wordt een fijne dag met een van de mooiste motoren in het gamma van de Volvo. De viercilinder T5 met 250 pk laat in zijn meest dynamische stand af en toe wat van zich horen, en dan voel je gelijk weer dat je leeft. De automaat heeft soms wat tijd nodig om in actie te komen. Maar dat is ook te verwachten met een sedan die ingesteld is op comfortabel rijden. En in de meest comfortabele stand strijkt hij alle hobbels en drempels glad. Ik ervaar de S60 als de meest romig rijdende auto in zijn klasse. Een BMW 3-Serie sedan rijdt daarentegen weer net eventjes wat sportiever en is een stuk directer in zijn stuurgedrag. Een sprintje van 0 naar 100 km/u duurt zo’n luttele 6,5 seconden en hij haalt een top van 240 km/u – nu nog wel althans. Volvo is van plan om in de toekomst al haar auto’s een topsnelheid te geven van 180 km/u. Op de Duitse Autobahn sta je dan wel ff voor aap met je dikke looks (knipoog).

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

In zijn meest normale en comfortabele rijstand is de besturing van de S60 af en toe wat traag, wat maakt dat ik de S60 het liefst in standje sportief zet. Daarmee wordt de vering ook wat straffer en het rijgedrag sportiever.

Standaard krijgt de Volvo S60 alle veiligheidsgadgets aan boord die je maar kan wensen om je familie en vrienden onderweg te beschermen tegen een ongeluk. Waaronder een netwerk van sensoren die detecteren wanneer je gaat crashen. Hij remt en stuurt dan alvast, voordat jij te laat bent.

Value for money

De nieuwe Volvo S60 is simpelweg een prachtige auto, zowel van binnen als van buiten. Is een keer wat anders dan de geijkte 3-Serie of Audi A4/A5. Hij rijdt daarnaast ook nog eens sereen en relaxt. Een zakenauto pur sang. En dan is het aanbod ook nog eens best concurrerend:

Volvo zet deze sedan namelijk lekker overzichtelijk, met slechts een paar versies, op de markt. De S60 R-Design beschikt standaard over glimmend zwarte raamomlijsting en buitenspiegelkappen, een dikke R-Design vóór- en achterbumper, een zwarte R-Design grille, nappa zwarte (Volvo, willen jullie ‘wit’ ook opnemen?) lederen/textiel bekleding, geïntegreerde uitlaateindpijpen links en rechts, zwarte hemelbekleding, sportstuur en sportieve R-Design pedalen voor het betere voetenwerk. Verder is een standaard S60 is uitgerust met vier rijmodi (ECO, Comfort, Dynamic en Individual), alles elektrisch bedienbaar – van zetels tot ramen – keyless starten en entry, premium geluidssysteem, park assist achter en natuurlijk een regensensor. Ook vind je er standaard twee USB-aansluitingen, navi en smartphone paren met Apple CarPlay en Android Auto.

De vanafprijs ligt rond de 45K voor een T4 motor (190 pk). Voor een fijne T5 zit je al snel op bijna 50K. De allerdikste versie – de T8 Polestar Engineered met 405 pk kost zo’n 65K. Al met al best interessant voor de zakelijke rijder die wel eens de switch durft te maken!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Groene kaart in de auto: verplicht of niet?
De groene kaart… iedere eigenaar van een auto kent ‘m als het...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *