Audi RS5 Sportback: Keurig en meedogenloos

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
8.5 Drive
8.5 Comfort
9 High heels proof
8 Value for money
8.6

Ik reed een 2.9 TFSI V6 bi-turbo quattro tiptronic 8. Nardogrijs. Een beetje petrolhead begint van deze specs al flink te watertanden. En niet zo’n beetje ook! De Audi RS5 is een heuse sportauto. Eentje met ballen. Eentje die je alleen koopt als je van snelheid houdt. 

Flirt factor

Wat voor BMW de ‘M’ en AMG voor Mercedes is, is voor Audi de RS. Afgekort staat RS voor het Duitse woord RennSport. Alle performance auto’s van Audi’s krijgen de eer deze titel te dragen. De Audi RS5 is een heuse headturner voor Audifans en petrolheads. De woorden “Lekker hoor!” vlogen me om de oren evenals goedkeurende hoofdknikjes. Maar ook “Poe hé, moet dat nou!” en ‘Echt, voor dat geld?”.

De RS5 als Sportback – dus als sedan met 5 deuren en niet als coupé – is nieuw, in tegenstelling tot zijn voorganger. En als je goed kijkt naar het design van de nieuwe RS5 Sportback zie je dat hij qua uiterlijk geïnspireerd is op de TT RS. Kijk bijvoorbeeld naar de catchy zwarte honingraat grille, grote zwarte luchthappers, indrukwekkende voor- en achterbumper en uit de diffusor steken twee ovale uitlaatpijpen. Mijn moddervette exemplaar staat op 20 inch wielen inclusief knalrode keramische remschijven. En alhoewel er qua looks uitbundiger types op de weg rijden – denk BMW M3 of C63 AMG – houdt Audi het – met deze RS5 – ietsjes bescheidener en gaat meer voor de ‘tenue-de-ville’’outfit.
Audi RS5 Sportback

Drive

Maar onder deze tamelijk keurige sportieve outfit zit een lekker fuifnummer, hoor! Eentje die hoge ogen gooit op de dansvloer en, als hij/jij dat wil, zich hélemaal kan laten gaan. Een degradatie in aantal cilinders zegt tegenwoordig niks over de prestaties van de nieuwe RS5. Want de wissel van V8 – in de oude RS – naar V6 levert maar liefst 170 Nm extra koppel op. In totaal kom je dan op 600 Nm koppel uit, wat betekent dat zijn warpsnelheid van nul naar honderd km/u – ondanks gelijk gebleven pk’s – nu bijna 4 seconden is. Daartegenover staat dat de RS5 iets klimaatvriendelijker is wat betreft CO2 uitstoot en wat lichter op de weg ligt. Dat scheelt weer in de wegenbelasting. 

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

Op het wegdek uit de Audi RS5 Sportback zich terughoudender dan de brulmachines van BMW of Mercedes-AMG. Wat tevens betekent dat de RS5 comfortabeler voelt als daily drive. Al dat drama aan boord heeft deze sportauto niet nodig om van a naar b te komen. Maar het is ook wel des Audi’s om de RS’en een iets klinischer rijgedrag mee te geven, minder rebels dan BMW bijvoorbeeld met haar performance auto’s doet. De toevoeging van Audi’s welbekende quattro maakt dat uitbreken met de RS5 bijna onmogelijk is op droog wegdek. En tegelijk is dat ook wel zo veilig bij hagel of sneeuw op de weg.
Audi RS5 Sportback

Ik weet ondertussen dat rijden in deze categorie sportauto’s steeds schaarser wordt. En niet alleen vanwege de elektrificering van het straatbeeld maar ook vanwege alle snelheidslimieten in het land en de gigantische drukte op de weg. In feite heb je niks aan zo’n auto in Nederland. Je moet de fun halen uit de snelle tussensprintjes – als er even ruimte is op het asfalt. En zelfs van deze kortstondige momenten kan ik intens genieten in de RS5. De geweldige ploffen die uit de uitlaat komen als ik met de flippers terugschakel of als een malle weer door accelereer, zijn een genot. Ook de remmelarij onder deze Audi laat me sneller stilstaan dan het licht. Maar echt: van keurig naar meedogenloos, alles is mogelijk met deze Audi.

Comfort

Als een fotograaf helemaal wild wordt van het interieur van een auto, dan zit je goed. Het RS-design is ook in deze auto subtiel doorgevoerd. Van de strakke rode stiksels in de zetels, het speciale RS-stuur, RS-badges her en der, de opvallende dorpels (vooral mooi ‘s avonds verlicht) tot aan de naden in de veiligheidsgordel, eenmaal achter het stuur weet je dat je geen normale Audi rijdt. Ook de hoeveelheid carbon, gebruikt in het dashboard en middenconsole om je dit speciale gevoel te geven is, is te gek gedaan. En het levert ook nog eens gewichtsbesparing op. Niet geheel onbelangrijk in een performance auto. 
Audi RS5 Sportback

Lees ook:  Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

Daargelaten ervoer ik het digitale infotainment- en mediasysteem een beetje als gedateerd in de RS5. Ik heb het intuïtiever ervaren in de nieuwe Audi E-tron en Audi A1. Ook miste mijn testexemplaar een cruciale toevoeging in rijveiligheid, namelijk adaptieve cruise control en lane departure. Ook DAB+ radio was fijn geweest.

Value for money

Heel objectief bekeken is dit een van de meest moeiteloze performance auto’s om te rijden. Of je nu chill van a naar b wilt of als snelle jelle arriveren op de plaats van bestemming. Typisch Audi. Voor alles wat wils en dit is wat de Audi klant al jaren verwacht, toch? Anders dan de party hardy BMW’s of AMG’s waar het rook al uit de wielkasten stroomt, alleen al als je ernaar kijkt. 

Als autogek is zo’n RS5 best een aanwinst in je collectie. Maar ook ‘Voor dat geld’? Het basisbedrag van de Audi RS5 Sportback die ik reed ligt rond de 120.000 euro. Ik ben er alleen nog niet. Tel daar 50.000 euro aan opties bij op en je komt neer op een slordige 170.000 euro voor een Audi RS5 Sportback. Een moddervette rekening.

Fotografie: Marjolein Tetteroo

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Zó ziet CEO Linda Jackson de elektrische toekomst van Peugeot voor zich: ‘Heel veel vertrouwen’
Linda Jackson (63) is sinds 2021 CEO van Peugeot. Nu de elektrische...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *