DIKKE BAKKEN: deze drie pk-kanonnen wil je op de oprit

Nu we toch met z’n allen thuis zitten, hebben we mooi de tijd om over onze droomoprit na te denken. Staat daar een Amerikaan? Een Fransoos? Of een Duitser? Kiezen is moeilijk, dat snappen we. Daarom hierbij vast drie potentiële opties: een Zweed, een Italiaan en een Engelsman.

Samen zijn ze goed voor 2827(!) pk!

Alfa Romeo Giulia GTA & GTAm

We smullen altijd al van de Giulia en nu al helemaal. ‘GTA’ is terug bij Alfa Romeo en nee, dat staat niet voor Grand Theft Auto.

Quadrifoglio
Maar voor Grand Turismo Alleggerita. In de beginselen is dit een Giulia Quadrifoglio, maar dan dikker. De GTA is een samenwerking met Sauber Engineering. Hij is 50 mm breder en 100 kg lichter dan de Quadrifoglio en ook de ophanging is aangepast. Je herkent de GTA aan de schreeuwende achterspoiler, Akrapoviç uitlaten en 20-inch wielen. En een achterbank. Een achterbank? Ja, want de nóg dikkere GTAm heeft die niet. Daar kan je een helm en een brandblusser kwijt.

2,9-liter biturbo V6
Onder de motorkap ligt verder niks nieuws, maar nog altijd de vertrouwde 2,9-liter biturbo V6. Dat geeft de Grand Turismo Alleggerita – hatsjoe, pizza? – een dikke 560 pk. Omdat ‘ie wat is afgevallen in vergelijking met de Quadrifoglio, sprint hij (met launch control!) in 3,6 seconden naar de 100 km/u.

Bentley Mulliner Bacalar

De oudste carrosseriebouwer ter wereld, Bentley Mulliner, komt met de Bacalar. Exclusief, tweezits, open en schaars: er worden slechts 12 stuks geproduceerd.

Bacalar
Hij dankt zijn naam aan Laguna Bacalar, het paradijselijk mooie meer op het Mexicaanse schiereiland Yucatan. De tweezits Bentley is een dakloze ‘barchetta’ en overduidelijk geïnspireerd op de EXP 100 GT concept car. Hij is uniek, want los van de deurhendels, deelt hij géén carrosserie-elementen met de Continental GT. Zijn naam staat ‘verborgen’ op de achterzijde, achter een duurzame lak op basis van rijstkaf. Verschillende carrosserie-onderdelen zijn van aluminium en de deuren en wielkasten zijn van carbon. Elke Bacalar wordt met in overleg met de eigenaar gepersonaliseerd.

Lees ook:  Zes mythes over de (vrouwelijke) crashtestdummies

6,0-liter W12
Het kloppend hart van de nieuwe Bentley Mulliner Bacalar is een 6,0-liter W12 TSI, goed voor zo’n 560 pk. Flipper je een eind door de automatische achttraps transmissie met dubbele koppeling en geniet van veel comfort, een uitermate precies én verfijnd weggedrag.

Koenigsegg Gemera

Ondertussen zitten we op een gezamenlijk aantal van 1100 pk. De Koenigsegg Gemera voegt daar nog even 1727 pk aan toe. Ja, écht. De vierzitters zijn schaars in dit segment en auto’s zoals de Koenigsegg Gemera al helemaal. De enorme vleugeldeuren bieden toegang tot de zitplaatsen achterin. En aan luxe geen gebrek: drie klimaatzones, verwarmbare stoelen, vier gekoelde/verwarmbare bekerhouders, wifi, uitgebreide infotainment, draadloze opladers en nog véél meer.

2,0-liter driecilinder Freevalve motor
De Gemera wordt aangedreven door drie elektromotoren én een 2,0-liter driecilinder ‘Freevalve’ motor, beter bekend als de ‘Tiny Friendly Giant’. Die brandstofmotor bezit twee turbo’s en slurpt benzine en bio-ethanol (E85). Al met al zorgt dit er voor dat de Gemera goed is voor een duizelingwekkend aantal pk’s: namelijk zo’n 1727. Een topsnelheid van 400 km/u laat ons spontaan peentjes zweten. Toch heeft de Koenigsegg Gemera ook een vriendelijke kant: het is namelijk een plug-in hybride. Met een volle accu kun je toch zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Want dit leipe vermogen kun je niet overal benutten.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Toyota Yaris Hybrid: Stoffige imago is verleden tijd
Het was alsof ik aan tijdreizen deed: ik schoof één autoportier op...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *