Dit zijn de nieuwe BMW iX3 en de Concept i4

Op uitnodiging van BMW Nederland togen wij naar BMW’s Closed Room in Rijswijk om daar – als één van de eersten wereldwijd – de nieuwe BMW iX3 en BMW Concept i4 te aanschouwen. Een nieuw tijdperk is aangebroken.

BMW Concept i4

Hij oogt nog wat futuristisch met zijn imposante neus, minimale lijnen, i8-bips en stijlvolle interieur. Maar ruim 90 procent van deze Concept i4 zal terug te zien zijn in de werkelijke productievariant die in 2021 op de markt komt. Spannend, want het blijft altijd een beetje gokken welke onderdelen de productie halen of niet. Eén ding is in ieder geval zeker: met de onthulling van de nieuwe 4 Serie Gran Coupé heeft BMW laten weten dat de imposante grille in ieder geval een blijvertje is. Op de i4 is de grille uiteraard dicht omwille van de aerodynamica.

Het interieur is een droom. Kristallen schitteren je tegemoet, de lichte bekleding doet aan als een hotelkamer en het stuur komt linea recta uit een ruimteschip. Echter is de kans vrij klein dat we het interieur op deze manier terug gaan zien. Wat we hoogstwaarschijnlijk wél terug zullen zien in de productieversie, is het gebogen scherm op het dashboard. Het middenconsole heeft geen hoog UVO-gehalte, want die kennen we uit bestaande modellen.

BMW belooft dat de nieuwe i4 een range van maar liefst 600 km (WLTP) zal krijgen en een whopping 530 pk. Je zit dan ook met 4 seconden op de 100 km/u, wat sneller is dan de huidige M4.

BMW iX3

Op de i4 moeten we dus nog even wachten, maar de iX3 gaat – als het goed is – dit najaar in productie. De iX3 is een elektrische variant van de X3, waar ook een plug-in-hybride van is. Hij oogt subtiel en heeft een hele andere (tevens dichte) grille dan de Concept i4. Momenteel valt er geen touw vast te knopen aan het grille-design van BMW. De iX3 die wij mochten bewonderen, had geblindeerde ramen dus hoe het interieur uit zal pakken, blijft nog een raadsel.

Lees ook:  We reden in de elektrische Microlino: kan het nog schattiger?

De elektrische X3 is geen SUV (Sport Utility Vehicle) maar een SAV (Sport Acitivy Vehicle). Hij brengt je volgens de WLTP zo’n 440 km ver. Met een vermogen van 286 pk zit je met 6,8 seconden op de 100 km/u. Harder dan 180 km/u gaat ie niet.

Hoe duur BMW’s nieuwe elektrische wagens zijn? Dat kunnen we voorlopig alleen nog maar gokken.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Comeback: de Toyota GR Supra
Bijna een jaar geleden stonden wij op de Autosalon van Genève weg...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *