Een op de vijf Mazda’s die in Europa wordt verkocht, is een Mazda CX-3. In 2015 was het de eerste compacte crossover van het Japanse merk. En hartstikke populair. Een blijvertje. Om hem nog een paar jaar mee te laten gaan heeft Mazda de CX-3 een bescheiden upgrade gegeven. Het resultaat: zuiniger rijden én standaard meer veiligheidssystemen aan boord.
Flirt factor
En wat betreft uiterlijk krijg je ook nog eens de keuze uit een extra toffe kleur; Polymetal Gray. Verder geen écht zichtbare wijzigingen in de looks van de CX-3. Wel krijgt Mazda’s ‘girl next door’ in haar meest luxe uitvoering, de Signature-versie, mooie 18-inch lichtmetalen wielen.
Drive
Het nieuwtje zit hem in de besparing op brandstof en CO2, maar liefst 14%. Dan moet je alleen wel in de 2.0 liter Skyactiv-G met 121 pk rijden, inclusief handbak. Niet met automaat. Want alleen met een handgeschakelde Mazda CX-3 kun je deze besparing realiseren. Hoe dan? Hij schakelt bij deellast (als je het gaspedaal ongeveer voor de helft intrapt) of kruissnelheid (de hoogste snelheid die de CX-3 gemakkelijk over een lange periode kan volhouden) de eerste en vierde cilinder uit tijdens het rijden. Hij rijdt dan puur op twee cilinders. En dat levert dus die aanzienlijke besparing op van 14% op brandstof en CO2. Deze techniek zit dus niet op de automaat-versie van een nieuwe CX-3, alleen voor #teamhandbak dus.
En laat ik nu net van schakelen houden. Vooral in een Mazda, want ook in de CX-3 gaat dat vlotjes en soepel. Daarnaast heeft hij een vroeg aangrijpingspunt, waardoor je rap van je plek komt. En ondanks het feit dat het een kleine SUV is, stuurt de CX-3 direct. Hij voelt compact en wendbaar aan, waar ik wat betreft rijervaring veel meer van kan genieten dan van de andere crossovers, die soms als slagschepen aanvoelen.
Comfort
De CX-3 is ook bij de tijd als het gaat om alle veiligheid en gadgets aan boord. ‘Standaard meer’ is ook de norm bij Mazda. Denk aan Android Auto en Apple CarPlay, een slimme sleutel, een achteruitrijcamera die ALLES van boven ziet, automatische lichtfunctie die zichzelf aanpast bij schemer of een beste plens regen, én een City Brake Systeem om botsingen in de stad te voorkomen.
Comfort is ook genieten van een mooi interieur, de Signature-versie van de CX-3 gooit dan ook hoge ogen. Zeker als je houdt van donkerrood/bruin nappa leder met een witte bies afgetopt met een dashboard die afgewerkt is in wit skai. Ook kun je het geheugen instellen van de bestuurdersstoel.
Value for money
De prijzen van deze Mazda CX-3 liggen tussen de 25.490 (Basis) euro en bijna 32.490 euro (Signature-versie). Het is maar net hoeveel extra accessoires je nog kiest om de auto helemaal eigen te maken.
Dat maakt de vanaf prijs duurder dan die van zijn Franse concurrenten (Renault Captur, Peugeot 2008), maar juist weer goedkoper dan de Opel Mokka van onze Oosterburen.
Omdat de Mazda CX-3 nog een ‘oude’ generatie Mazda is vind je hier onder de motorkap niet de meest efficiënte benzinemotor van Mazda, die overigens wel in de CX-30 is gelepeld: de befaamde Skyactiv-X motor. Maar goed, de CX-30 is qua omvang dan ook gelijk een maatje meer, en daar betaal je dan ook snel 5000 euro in aanschaf meer voor.