Als opmaat naar de grote finale op Internationale Vrouwendag op 8 maart aanstaande, onthult de jury van de Women’s World Car of the Year alvast de winnaars van de negen categorieën. Deze auto’s vertegenwoordigen het beste van het beste in hun segment op basis van veiligheid, design, comfort, technologie en value for money.
Dit is het elfde jaar voor de WWCOTY en de jury bestaat inmiddels uit een team van 50 autojournalisten uit 38 landen, verspreid over vijf continenten. Het is gelijk ook de enige automotive jury in de wereld die uitsluitend vertegenwoordigt wordt door vrouwelijke autojournalisten. In aanmerking voor deze automotive titel komen auto’s die werden geïntroduceerd tussen januari 2020 en december 2020. En de puntentelling is nauwlettend bijgehouden door internationaal accountancy kantoor Grant Thornton in (New Zeeland).
Best urban car | Best family car | Best luxury car |
Peugeot 208 | Skoda Octavia | Lexus LC500 cabrio |
Best sport car | Best urban SUV | Best medium SUV |
Ferrari F8 Spider | Peugeot 2008 | Land Rover Defender |
Best large SUV | Best 4×4 & pick up | Best electrical car (ev) |
Kia Sorento | Ford F-150 | Honda-e |
Invloed van Corona
Om tijdens een pandemie wereldwijd voldoende auto’s te testen én ook nog te stemmen, was een uitdaging. Maar ondanks de beperkingen konden de juryleden toch voldoende wielen testen om de stemrondes door te laten gaan.
08 maart wordt de winnaar bekendgemaakt
Er blijft nu nog één stemronde over. De juryleden kiezen op basis van de negen categoriewinnaars de ultieme winnaar, die op 8 maart, Internationale Vrouwendag, bekend wordt gemaakt.
Over WWCOTY
Women’s World Car of the Year is de enige autoprijs ter wereld die uitsluitend bestaat uit vrouwelijke autojournalisten. Opgericht in 2009 door de Nieuw-Zeelandse autojournalist Sandy Myhre. Momenteel is Sandy erevoorzitter, terwijl Marta García uit Spanje fungeert als uitvoerend president. Het doel van de awards is om de beste auto’s van het jaar te kiezen. Dit zijn geen ‘vrouwenauto’s’, want zoiets bestaat niet. In plaats daarvan worden auto’s gekozen op basis van de principes die alle consumenten leiden, waaronder veiligheid, design, kwaliteit, prijs, ontwerp, rijdynamiek en milieueffecten.