Met Linda Jackson aan het roer, heeft Peugeot heel wat vrouwelijke kennis, visie en kunde in pacht. En dat is verfrissend. Zeker in een branche die nog altijd gedomineerd wordt door mannen.
De CEO vertelt over de rol van vrouwen in de autowereld, over Peugeots vrouwelijke klanten én over haar positie aan de top.
Luisteren
Als er iemand is die weet dat je als merk beter géén ‘vrouwenauto’ kan maken, dan is het Linda Jackson wel. “Ik herinner me dat fabrikanten probeerden ‘vrouwelijke’ auto’s te maken. Dat was een regelrechte ramp”, vertelt ze. Iets wat de Peugeot CEO absoluut niet ambieert.
“Wij proberen te luisteren naar onze klanten. We halen veel feedback via forums, waaronder ook vrouwenforums. Maar als we een auto maken, dan maken we die voor onze klanten. En niet per se voor een man of een vrouw.”
Generiek
Toch focussen vrouwen zich bij het kopen van een auto vaak op andere factoren dan mannen, zo beaamt ook Jackson. “Ik denk dat het waar is dat vrouwen over het algemeen – dit is generalisatie – meer denken in termen van veiligheid.” Hun criteria zijn vaak ook praktisch. “Hoe is de zitpositie als bestuurder? En waar ga ik de kinderen of de kinderwagen neerzetten?” Er zijn volgens Jackson dus absoluut elementen waar vrouwen anders over denken dan mannen.
De CEO wil zich daar echter niet te veel door laten leiden. “Niet alleen onze auto’s, maar ook onze website, de klantervaring en online verkoop willen we ontwikkelen voor onze klanten. Wie ze ook zijn.” Jackson noemt de keuzes die het merk maakt ‘generiek’. “Iedereen is anders en het is belangrijk dat we naar al onze klanten luisteren.”
Stem laten horen
Toch moeten vrouwen zich nog steviger funderen in deze – nu nog – mannenwereld. Als klant, maar ook als werknemer. Jackson vindt dat vrouwen in de autobranche meer moeten opvallen. “We moeten ons inzetten om de omgeving te veranderen, om de manier waarop we werken te veranderen. Om wendbaar te zijn”, zegt ze daarover. “Vrouwen zouden meer invloed op de autowereld moeten hebben.” En niet zonder reden. “Over het algemeen is 50 procent van mijn klanten vrouw.” Ook blijkt de vrouw in 90 procent van de auto aankopen een grote rol te spelen bij het uiteindelijke besluit.
“De wereld verandert”, stelt Jackson. “De wereld is chaotisch, maar vrouwen moeten van zich laten horen en een rol spelen bij het bepalen wat voor auto’s we rijden. We moeten een rol pakken in het creëren van een wereld zoals we ‘m graag zouden zien.” De CEO denkt niet dat er een specifieke rol is weggelegd voor vrouwen in de autowereld. “Ik vind gewoon dat we onze stem moeten laten horen.”
Risico’s nemen
De stem van Jackson is inmiddels duidelijk hoorbaar. Maar hoe heeft zij, als vrouw, de top bereikt? “Ik zit al heel lang in deze business en ik denk dat mijn eerste advies zou zijn om de juiste keuzes te maken. Mijn tweede advies is dat je altijd in jezelf moet blijven geloven en – dit geldt voor zowel vrouwen als mannen – zelfvertrouwen hebben. Uit je comfortzone durven stappen.”
Ze heeft het zo ver geschopt omdat ze naar eigen zeggen hard heeft gewerkt. “Maar ook omdat ik risico’s heb genomen. Geen belachelijke risico’s, maar ik pakte de kansen die voorbij kwamen. Ik waagde de gok in 1998: ik zei ‘ja’ tegen een baan in Frankrijk terwijl mijn Frans niet best was. Dat was een uitdaging, maar ook de juiste stap.”
Conclusie: hard werken, risico’s nemen en gewoon gaan. En wat Jackson tegen zichzelf, als jong meisje, zou zeggen? “Je hebt de juiste keuze gemaakt, Linda. Je zult hard moeten werken maar soms moet je een risico nemen. Heb vertrouwen in jezelf.”
Dit was deel 1 van het exclusieve interview met Linda Jackson tijdens de uitreiking van Women’s World Car of the Year 2022 in Parijs. Daarbij waren 10 van de 50 juryleden van Women’s World Car of the Year aanwezig.
Interview Odiel Mennink // transcript Reba de Graaf // uitwerking Rowan Peperkamp