Zó ziet CEO Linda Jackson de elektrische toekomst van Peugeot voor zich: ‘Heel veel vertrouwen’

Linda Jackson CEO Peugeot

Linda Jackson (63) is sinds 2021 CEO van Peugeot. Nu de elektrische toekomst lonkt, werd het hoog tijd om de Brit naar haar toekomstvisie te vragen. Want is die wel zo elektrisch als dat we denken? Of zal het niet zo’n vaart lopen?

Odiel reisde als jurylid van Women’s World Car of the Year naar het prachtige Parijs, waar Linda enkele details uit de doeken deed.

Toekomst

We kunnen er niet omheen dat Peugeot hard aan de weg timmert. Het ene na het andere vernieuwde model overtreft menig verwachting. Zo is de Peugeot 208 een hit en valt ook de nieuwe 308 goed in de smaak. Dat belooft veel goeds, ziet ook Linda: “Ik heb heel veel vertrouwen in de toekomst.”

Maar ook dit Franse merk, sinds 2021 onderdeel van Stellantis, moet de aankomende jaren mee in de elektrificatie. Het leek op een slow start: Peugeot maakte pas in 2019 een elektrisch debuut met de e-208. Maar dat pakte gelijk goed uit. “Deze auto won COTY (Car of the Year, red.), omdat het een toegankelijke elektrische auto is”, weet Linda.

Elektrisch

Sinds 2019 heeft het merk geleidelijk aan meer elektrische en hybride auto’s geïntroduceerd. “Vandaag de dag is 100 procent van onze lichte bedrijfswagens voorzien van een elektrische aandrijving”, vertelt de CEO. Daarbij ligt er voor 80 procent van hun personenauto’s ook een elektrische toekomst in het verschiet. Tegen 2024-2025 moet dat zelfs 100 procent zijn.”

“We liggen daarmee, als je het met een race wilt vergelijken, op koers om voertuigen te leveren voor – zoals ik het noem – de ‘overgangsperiode'”, zegt Linda daarover. “Nog niet iedereen is namelijk overtuigd of heeft de mogelijkheid om een elektrische auto te rijden.” Daarom wordt de nieuwe Peugeot 308 bijvoorbeeld geleverd als diesel, benzine, hybride én elektrisch.

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Linda laat weten dat eind 2021 één op de vijf verkochte Peugeot-voertuigen in Europa elektrisch was. “Op dit moment, vanwege de hoge brandstofprijzen, is dat aantal al gestegen naar één op drie.” De vraag is echter of deze ontwikkeling doorzet. “Ik weet het niet”, zegt Linda. “Maar deze ontwikkeling maakt voor ons als Peugeot wel duidelijk dat we een elektrificatiestrategie hebben die op koers ligt.”

Peugeot

Peugeot stelt dat het in 2030 volledig over wil op elektromobiliteit. Maar is dat wel haalbaar? “Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn als we het over de elektrificatie in 2030 hebben. We kijken vooral naar Europa, hoe het zich hier ontwikkelt.” Wel benadrukt Linda dat Peugeot een wereldwijde markt heeft. “We moeten ervoor zorgen dat we over de nodige verbrandingsmotoren beschikken om te kunnen concurreren. Maar we zorgen natuurlijk voor de juiste motoren voor de rest van de regio’s.”

Rolt de laatste verbrandingsmotor van Peugeot al op korte termijn van de band? Daar durft Linda niks over te zeggen. “Dat zal volledig van onze klanten afhangen en hoe de markten zich ontwikkelen. Het zou erg arrogant van me zijn om te zeggen dat we stoppen met dieselmotoren of verbrandingsmotoren, op een bepaalde datum. Elke regio, elke markt heeft een ander tempo in transformatie, dat vergeten we soms. Het is dus onmogelijk om die vraag nu te beantwoorden.” Dus, time will tell.

Interview Odiel Mennink // transcript Reba de Graaf // Eindredactie Rowan Peperkamp

Lees ook:  In deze auto's rijdt de rest van de wereld, en wij (nog) niet

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Musthaves voor in de auto
Iedereen gaat op de automatische piloot dat lijstje in je hoofd af...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *