BYD Atto 3 EV: rust, comfort en originaliteit

BYD Atto 3 Jolie Jacobs

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Design
7.5 Comfort
8 Drive
7.5 Value for money
7.8

Rust, comfort, originaliteit. Dit zijn de drie belangrijkste punten die bij deze Atto 3 van Build Your Dreams horen. Build your what? Yup, je hoort het goed! Is dat niet heel Amerikaans, zo’n slogan als merk? Get over yourself en lees verder, want ja er zijn heus wel wat verbeterpunten, maar: hier word je blij van!

Ik adem diep uit bij het schrijven van dit artikel. Waarom, zul je je afvragen? Nou, mijn leven is best hectisch met freelance werk overal en nergens, vanuit de auto levend, een zoontje van 5 die graag naar opa en oma wordt gebracht (zo’n uur tot anderhalf bij mij vandaan) en ook de rest van de familie woont op afstand. Eigenlijk ben ik continue op weg naar…ergens. Zo ook toen ik deze Atto 3 ophaalde en meteen doorreed naar een studio. Haast, haast, haast! Maar direct bij het instappen viel er een onmiskenbare rust over me heen. Dat deze Atto 3 met haar BYD Blade Battery van 60,48 kWh een elektrische range van 420 kilometer (WLTP) heeft, droeg daar ook zeker aan bij. Ik kwam met een gerust gevoel helemaal at ease aan op mijn werk. Ik zal je uitleggen waarom.

Deze elektrische auto mag dan van de buitenkant wat conventionele vormen hebben, maar de kleur ‘Surf Blue’, maakt veel goed. Het veilige, vaak grijze, landschap aan automobielen waarmee we ons omringen, is niet bepaald opbeurend te noemen, maar deze kleur lacht je toe. Zelfs op een regenachtige dag. Hoe vaak zie jij iemand lachen als ze naar je auto kijken, gewoon door de vrolijke uitstraling? Ik niet vaak, maar nu: de hele week. En geloof me, dat doet iets met je mindset.

Make you banana pancakes

Natuurlijk zou ik nu kunnen beginnen over het platte accupakket waardoor je veel ruimte overhoudt of dat het in de breedterichting is geplaatst, om de torsiestijfheid te bevorderen en dat de accu kobaltvrij is. En dat is allemaal belangrijk. Heel belangrijk zelfs.

Maar wat in het oog springt is niet de ruimte, maar de prachtige vegan ‘lederen’ kuipstoeltjes met hip stiksel. Voor de korte ritten comfortabel. Ik zet de stoel direct in de voor mij meest relaxte houding, pruts wat met het 15,6 inch touchscreen om mijn navigatie in te stellen en mijn Spotify account toe te voegen en rijd weg. Niet veel later hoor ik Jack Johnson zingen: ‘make you banana pancakes, petend like it’s the weekend now. And we could pretend it all the time!’ En hij heeft nog gelijk ook.

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Als het even stopt met regenen vallen de eerste zonnestralen van de dag door het panoramische dakraam naar binnen en open ik het voor wat frisse lucht. Ik rijd op mijn gemak verder. De Atto 3 versnelt moeiteloos, als een mes door een pakje boter, zonder enige weerstand. Valkuil is dat je snel te hard rijdt. Niet dat het nou een bloedsnelle auto is, maar hij versnelt zo gemakkelijk. ‘You are exceeding the speed limit’, was dan ook het favoriete zinnetje van de spraakbestuurde bediening. Dat gezegd hebbende, kreeg ik het idee dat ze soms niet wist hoe hard ik mocht rijden, gezien de borden iets anders aangaven.

Overall voelt het rijgedrag veilig en vertrouwd aan als ik net wat harder door de bochten ga dan de bedoeling is. Het onderstel is prettig en zacht op de snelweg. Maar als ik de stad in rijd, en over klinkerwegen en vinnige verkeersdrempels steeds dichter bij mijn bestemming kom, voel ik dat de dempers niet alles opvangen. Een verbeterpuntje wat ik door de vingers zie.

Wat mis ik nog

Verbeterpuntjes zijn er, zoals een regensensor voor de ruitenwissers en lampen die automatisch aangaan. En ja, dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. En hopelijk denkt de Chinese fabrikant hier de volgende keer wel aan. Het zou namelijk absoluut bijdragen aan het algehele gevoel van rust en comfort. Een ander punt van kritiek, eigenlijk één van de twee grootste euvels wat mij betreft, zijn de stoelen en met name het ontbreken van een verstelbare hoofdsteun. Als je haren zijn opgestoken, in een staart, knot of rol, steekt je hoofd ver naar voren. Dat kan letterlijk niet anders vanwege de vorm van de kuipstoeltjes. Bochelvorming ahead als je niet uitkijkt. En ook je lichaam wil na lange tijd autorijden beter ondersteund worden door de stoelen. Voor korte afstanden voldoen ze overigens prima.

Gimmi, Gimmi, Gimmick

Ondertussen check ik waar ik naartoe moet. Als ik merk dat ik het overzicht op mijn navigatie begin kwijt te raken, druk ik op een knopje op het stuur waardoor het touchscreen een kwartslag draait. De kaart van de navigatie draait mee in de lengterichting en ik zie het eindpunt van mijn bestemming in zicht komen. Een leuke gimmick, zo’n roterend scherm, hoor ik mensen zeggen. Klopt, is zo, maar ook handig! Daarnaast is er een variëteit aan knoppen in de auto. En hoewel het even zoeken is, ben ik als knoppenfanaat, blij dat ze er zijn. Een knop voor de stoelverwarming zou hier overigens heel goed tussen passen… ik zeg het maar even.

Lees ook:  XPENG P7 Performance: De proef op de som

Eenmaal op de terugweg, merk ik pas op dat het hele interieur verwijst naar de sportschool. De deurpanelen hebben de vorm van spieren, de speakers lijken op dumbells, en wanneer je goed kijkt, zijn er in het interieur verwijzingen naar hardloopbanen en halters terug te vinden. Als de speakers de vertrouwde basstem van Jack Johnson weer laten horen, lichtten de vormen van het deurpaneel prachtig op. Nice! Het hele interieur is een feest van originaliteit. Dat kun je als nuchtere Nederlander belachelijk maken, net zoals de merknaam, maar je kunt originaliteit ook omarmen en de merknaam gebruiken als mantra.

‘Surf blue’ vibe

Last but not least het andere grote euvel. Als ik de Atto 3 aan de laadpaal wil hangen en de achterbak automatisch wil openen om de stekker eruit te halen, zoek ik me rot naar het knopje. Het is onderin het deurpaneel te vinden, echter wel met de zaklamp functie van je telefoon, want de verlichting in het deurpaneel is niet al te sterk. Wat wel weer prettig is, is dat de auto in een half uur oplaadt van 30% naar 80%.

Al bij al is het best vreemd dat ik zoveel verbeterpunten kan opnoemen aan een auto, maar desondanks toch zo’n relaxt en goed gevoel eraan overhoudt. Het is een beetje zoals Jack Johnson zingt: ‘We got everything we need right here and everything we need is enough.’ Blij zijn met de kleine dingen: rust, comfort, originaliteit en elke dag beginnen met een ‘Surf Blue’-vibe. De Atto 3 van Build Your Dreams staat op je oprit voor 42,998 euro

Comments

comments

Written By
More from Jolie Jacobs
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: DE ZENMAZTER
Hoe flikken ze het toch elke keer? De designfabriek die Mazda heet,...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *