Mercedes-Benz EQE SUV: Stap maar in voor comfort en luxe

Mercedes-Benz EQE SUV
EQE SUV

Mercedes ziet deze auto als de elektrische versie van de GLE én als geduchte concurrent van de BMW iX en de Audi E-tron. De Mercedes-Benz EQE SUV. Van alle EV’s die Mercedes onlangs introduceerde is dit – voor nu – de belangrijkste auto van het Duitse merk. En ik toog ervoor naar Portugal.

Toen de S-Klasse EQS en E-Klasse EQE als sedans werden geïntroduceerd, werd mij verteld dat ze beide nog een SUV zouden krijgen. Et voila, inderdaad, de EQS SUV arriveerde midden 2022 en nu rijd ik in het zuiden van Europa met de Mercedes-Benz EQE SUV.

Groen

2039 is een belangrijk jaartal voor Mercedes, want dan moet de gehele vloot van auto’s CO2-neutraal zijn. Dat betekent dat de productie van Mercedessen geen noemenswaardige invloed meer heeft op onze luchtkwaliteit. Van reduce, reuse tot recycle, heet dat. Om dit te bereiken is het niet alleen belangrijk dat steeds meer auto’s elektrisch gaan rijden, maar ook dat de stroom die we hiervoor gebruiken steeds groener wordt. Sinds 2020 zet Mercedes-Benz zich in voor mobiliteit zonder CO2-uitstoot met tal van initiatieven. 

Maar dat betekent tegelijkertijd dat we afscheid moeten nemen. Ook van de iconische E-Klasse. De historie van dat model brengt me terug naar 1953. De E-klasse is daarmee een van de modellen met de langste geschiedenis bij Mercedes. Waar je de EQS moet zien als het EV-equivalent van de S-klasse, is de EQE dat voor de E-klasse. Das war einmal.

Design

De styling van de EQS en de EQE heb ik altijd impressive gevonden. Rijdend tussen alle confectie auto’s in Nederland zijn deze auto’s zwaar overdressed. Het ontwerp – dat niet simpelweg op een bestaande E of S-Klasse is gebaseerd, maar vanaf de grond is opgebouwd – werd niet gehinderd door de designpolitie. Ook de EQE SUV is voorzien van het ‘one-bow’ design om zijn coupé-look te benadrukken.

Aan de voorkant heeft de SUV een opvallende lichtbalk met aan weerszijden LED-koplampen. De kenmerkende stervormige grille van Mercedes-Benz staat in het middelpunt, die de iconische mega badge van het Duitse merk verheerlijkt en de enorme omvang van de gespierde motorkap benadrukt. Liefhebbers kunnen kiezen uit een selectie lichtmetalen wielen van 19 tot 22 inch. Mercedes levert  als optie ook nog stoere side steps, die er niet alleen off-roady uitzien, maar ook de luchtweerstand en aerodynamica van de Mercedes-Benz EQE SUV verbeteren. Loop vervolgens naar zijn bips en nog een grote LED-lichtbalk steelt de schijnwerpers.

Lees ook:  Volvo EX90: Op de drempel van perfectie

Comfort

Evenals de EQS (SUV) en de sedanversie van EQE is ook deze auto pure software op wielen. De tijd die ik doorbracht in de auto voelde als een ontsnapping aan de alledaagse beslommeringen. Het interieur van de EQE SUV is een combinatie van hightech, futuristische en luxueuze elementen, gehuld in eenvoudige, strakke lijnen.

Mercedes scoort ook met de EQE SUV de allerhoogste punten op software. Slimme software en intuïtieve techniek zijn twee belangrijke kenmerken van deze Mercedes. Een blik op het hyperscreen – die optioneel is – en je snapt wat ik bedoel. Het digitale theater is iets gebogen en meet maar liefst 1,41 meter breed. Serieus, alle infotainmentsystemen uit nieuwe auto’s verbleken hierbij. De OLED-scherm in het midden van het dashboard en bij de passagier zijn super scherp en kleurrijk. Beide schermen zijn ook voorzien van touchscreen en haptische feedback – even zwaaien in de lucht dus. Het zijn de gimmicks die de optionele hyperscreen speciaal maken – zoals de mogelijkheid  om als passagier een film te kijken via ZYNC, de Netflix van Mercedes. Alleen stopt de filmpret wel wanneer de bestuurder zich er met een schuin oog mee bemoeit. Eyes on the road.

Je vindt nog meer software in de functie van de brede, elektrisch kantelbare dubbele panoramadaken en het entertainmentsysteem op de royale achterbank. Maar ook in het HEPA-filtersysteem en de luchtdichte afdichting van de auto zelf. Het voelt alsof je in een stiltecoupé zit, ontsnapt aan prikkels. En weet je, het zijn ogenschijnlijk kleine dingen die een auto premium maken. Van de beste software tot een speciale wateropvang voor een beter zicht in de buitenspiegels bij slecht weer.

De EQE SUV is zo’n 17 cm hoger dan de EQE sedan. Daardoor zit je wat meer op de bok, en hebben passagiers achterin extra speel- en hoofdruimte. In tegenstelling tot de EQE sedan hoeven de passagiers achterin bij het in- en uitstappen ook niet bang te zijn voor een kopstootje en is er meer zicht vanuit de ramen achterin. Dat werkt een stuk relaxter met je laptop dus. Daarnaast  is de laadruimte van de SUV achterin groter dan die van de sedan.

Drive

Plaatsnemen achter het stuur van de Mercedes-Benz EQE SUV voelt als een relaxte plek voor een goed gesprek. Een gesprek zonder haast, want last van laadstress heb je niet in deze SUV. Met de meest standaard EQE heb je een minimaal bereik van 470 km en maximaal rond de 550 km (WLTP). De EQE SUV is er in meerdere smakens: van 350+, 350 4MATIC tot 500 4MATIC. Waarvan de laatste een vermogen heeft van 408 pk en een trekkracht van 1800 kilogram.

Lees ook:  Van autostrada tot bergpas met de Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

Ik heb zowel de EQS als de EQE sedan mogen testen. Je zou zeggen dat het verschil met de SUV  er nagenoeg niet zou moeten zijn. Maar die is er wel degelijk. In de sedan lukt het je nog om zonder misselijke bijrijders, zo nu en dan een bochtje te hoeken. Hoewel de SUV ook tot sportief ‘hoeken’ in staat is, doe je dat liever niet. Zeker niet in de comfortstand die je kunt duiden met een hoofdletter C. Je lijf wil hier niet deinend doorheen. De sportstand is dan de beste optie om de SUV ietwat sportief en stugger te laten rijden op bochtige wegen.

Value for money

Anno 2023 is Mercedes-Benz nog altijd het enige automerk dat een vrouwelijke naam draagt. Ruim 120 jaar geleden werd de naam van een 11-jarig meisje gekoppeld aan het eerste luxe automerk ter wereld: Mercedes. Bertha Benz nam daarna het stokje over. Dankzij haar doorzettingsvermogen en vertrouwen in de uitvinding van haar man – Carl Benz – trok ze in 1888 een driewieler uit de schuur en reed er 137 kilometer mee om te laten zien wat haar man had gemaakt. Vervoer met paarden maakte plaats voor vervoer met wielen. In de geest van Bertha Benz zet Mercedes zich nu in voor auto’s zonder CO2-uitstoot. 

Met de komst van Mercedes’ elektrische aandrijvingen is er mijns inziens een keerpunt gekomen als gaat om range-anxiety, oftewel: angst dat je met een lege accu strandt. Een fenomeen waar tot voor kort alleen Tesla -rijders en een enkele Nio-fan van konden genieten. Dit is het gemak, de luxe en de vrijheid die we zoeken in een elektrische auto. Maar ja, dan de prijs. Deze SUV rolt vanaf 91.000 euro de band af. Voor een Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC met dubbele motor en vierwielaandrijving, die 288 pk zal je bijna een ton aan euro’s moeten neerleggen. 

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Een gebruikte auto kopen? Voorkom een miskoop!
Straks koop ik een auto die schade heeft gehad? Of heb ik...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *