NIO ET7: Is deze imposante wagen rijp voor de Nederlandse markt?

NIO ET7

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Design
8 Comfort
7.5 Drive
7.5 Value for money
7.9

“Deze is anders, deze auto maakt me nieuwsgierig!”, appte ik afgelopen juli vanaf de tribune op het officiële launch event van NIO in Berlijn enthousiast aan mijn vrienden. Van de drie modellen op het hoofdpodium trok de imposante ET7 mijn volle aandacht. Want staat daar niet de langverwachte rivaal van Model S?

NIO heeft behoorlijk wat lef in een markt waar Porsche, Audi, Tesla én Mercedes-Benz al een dikke vinger in de pap hebben. Maar NIO hoopt met haar Power Swap Stations het verschil te maken voor de liefhebber van exclusieve ev’s. Nu zijn we een half jaar verder, is winter en test ik eindelijk de ET7 in Nederland. Is deze imposante auto – met een vanafprijs van afgerond 73.000 (exclusief batterij!) – te vergelijken met een luxe Model S of EQS?

Wat is NIO?

Het Chinese NIO deed vorig jaar zijn intrede in Europa, waaronder in Nederland. Voor ons is de ET7 de eerste van drie nieuwe auto’s die NIO op de markt wil brengen. NIO is als autofabrikant een newbie in autowereld. Volgend jaar tikt het Chinese merk, gesetteld in Shanghai, namelijk pas haar tienjarige jubileum aan. De focus van het EV-merk ligt op het maken van elektrische ‘zelfrijdende’ auto’s. Ook doet het NIO sinds 2014 mee aan de Formula E. NIO staat in haar thuisland bekend om haar SUV’s, maar met de ET7 mikt het Chinese merk op liefhebbers van gestroomlijnde en slanke limousines.

Design

Zet er een Tesla Model S [link] of Audi GT [link] naast en je hebt gelijk in de gaten dat de ET7 een evenzo indrukwekkende wagen is. Met een lengte van 5m10  en een breedte van 1m98 meter steekt hij dus ook een beetje uit in een parkeervak bij de Appie.

Hoewel het strakke ontwerp wat weg heeft van het design van haar concurrenten, is de ET7 anders. Waar de meeste fabrikanten hun software voor rijhulpsystemen verstoppen in of onder het design, is dat bij NIO niet het geval. Sterker nog; deze auto zit zichtbaar bomvol sensoren. Eén van de meest opvallende designkenmerken van NIO zijn de drie bobbels – ook wel ‘hoorntjes’ genoemd – boven de voorruit op het dak van de auto. NIO noemt dit haar ‘Watchtower’. Dit is een van de eerste auto’s met LiDAR aan boord. De LiDAR-hoorn zit middenin, links en rechts daarvan zitten de 8MP-camera’s. Het doel van de uitkijktoren bovenop de auto is het creëren van een breder gezichtsveld voor- en rondom.

LiDAR klinkt als radar, maar is echt wel next level. Zowel bij radar als bij LiDAR worden signalen uitgezonden om de afstand tot objecten zoals voetgangers te bepalen. Het grote verschil is dat dit bij radar gebeurt door het uitsturen van radiogolven; LiDARS maken gebruik van laserlicht. Met LiDAR kunnen zelfrijdende voertuigen de verkeerssituatie in kaart brengen. LiDAR is hiermee fijnmaziger dan radar. In het dashboard voor mij wordt elk mens, elk voertuig dat stilstaat of voorbij komt hollen heel strak afgebeeld op het dashboard. Ik voel me Big-Brother-On-The-Road, I see you! Dat belooft wat voor het rijden, maar dat straks.

De wielen met Bridgestone- of Pirelli schoeisel zijn minimaal 20 en maximaal 21 inch en vullen de wielkasten écht mooi op. De deuren – met frameloze zijruiten zoals je ook ziet op Tesla’s – hebben een soft-close functie en de deurhendels komen automatisch tevoorschijn wanneer je in de buurt bent van de auto.

Comfort

De zetels, het stuurwiel, het dashboard: alles in de ET7 voelt zacht aan en oogt luxe. NIO zegt 40 procent meer nappaleer te gebruiken dan een ander merk door het te verwerken in bijvoorbeeld en het stuur. Het dashboard is overzichtelijk. Verder kijken twee digitale oogjes me vanuit het dashboard vol verwachting aan. Ik bedien nagenoeg alles via het centrale scherm of ik vraag het aan NOMI. NOMI is de naam voor de twee oogjes die me nog steeds afwachtend blijven aankijken. Ze is een zwart bolletje met een display midden op het dashboard. Ze draait zelfs met d’r hoofdje van links naar rechts, zodat ze ook kan communiceren met mijn medepassagier. Met visuele expressies beantwoordt ze in het Engels mijn vragen. ‘Hej NOMI, open the windows’, ‘Hej NOMI, turn the heating on’ of ‘Hej NOMI, navigate to the airport’. Oké, nog eentje dan: ‘Hej NOMI, tell me a joke?’. De humor was helaas rechtstreeks vertaald uit het Chinees…

Lees ook:  Maak kennis met de snelste (en duurste) elektrische cabriolet: de Maserati GranCabrio Folgore

NIO noemt haar interface NOMI, wat staat voor “Know Me”. Ze is absoluut geen Chinese spion, verzekert het automerk mij. Ik ben waarschijnlijk de zoveelste journalist die dit met enige argwaan vraagt. NOMI is gebaseerd op kunstmatige intelligentie (AI), wat betekent dat ze kan leren luisteren, denken en begrijpen. Mercedes heeft zoiets met ‘Hey Mercedes’ en als je Apple hebt ken je ‘Hé Siri’. Wat ik leuk vind aan NOMI is dat ze een fijne stem heeft met een open klank. Ze spreekt heel menselijk. Zo menselijk, dat je je bijna het idee hebt met een maatje onderweg te zijn. Maar het inhoudelijke gesprek houdt (voor nu)  snel op. Ze snapt veel van mijn vragen (nog) niet, en vraagt vaak of ik de vraag anders wil stellen. Of ze zoekt iets totaal onzinnigs op wat ik niet wil. Kortom: NOMI moet nog flink integreren. Ze zit nog op de AI-kleuterschool. Maar doordat ze nog in schoolbanken zit, wordt NOMI voortdurend geüpdatet met nieuwe kennis en data waardoor ze misschien over een jaar wél een grap kan vertellen die ik grappig vind.

Nog even kort terugkomend op het interieur. In plaats van een old school dashboardkastje heeft de ET7 een zwevend middenconsole met daaronder opbergruimte. En achterin zitten is ook geen straf in de ET7. Want met een wielbasis van maar liefst 3,06 meter heb je daar echt een zee aan beenruimte. Ook kun je achterin zelf de temperatuur regelen of de massagefunctie van de stoel aanzetten.

Drive

De NIO ET7 rijdt zoals je mag verwachten van een auto in die prijsklasse; kalm, sereen en hij strijkt alle oneffenheden in het wegdek glad. Dat is te danken aan de luchtvering en zachte demping van de auto. Tijdens het rijden kan ik kiezen uit verschillende rijmodi, zoals Sport, Comfort en Eco. Ook kan ik in de toekomst kiezen voor  ‘Sneeuw’ en ‘Zand’. Altijd handig als ik met de NIO naar Oostenrijk of de Sahara wil. In de Sport+ rijmodus kom ik een beetje in de buurt van de ‘ludicrous- en insane modus’’ van Tesla. Dan worden de besturing en vering van de ET7 stugger en gaat de acceleratie als een malle. Maar eigenlijk vind ik dit niet het interessantst om te testen aan de ET7. Ik wil vooral de ‘Watchtower’ aan een test onderwerpen.

Die vlieger ging helaas niet op. Nu niet. De autonome software stond ten tijde van mijn test (begin februari) nog op minimaal ingesteld. Zelfs de Lane Departure Warning die ervoor moet zorgen dat ik binnen de lijnen blijf rijden met Adaptive Cruise Control aan voelde nog niet zo veilig als in een Mercedes-Benz EQS of EQE. Een grote bocht werd niet automatisch feilloos gevolgd en ook de stuurcorrecties bij ‘buiten de lijntjes kleuren’ waren nog wat abrupt. Als ik de auto in China had getest, was dat anders geweest. Daar rijdt de ET7 met LiDAR en camera’s op het dak al deels zelfstandig rond en zijn ze verder met updates. In Europa zitten we nog niet op dat niveau met NIO. En dat snap ik. Je kunt ook niet een (deels) autonoom rijdend voertuig dat de weg ‘kent’ in het ene land, zo laten rijden in een ander land, met andere regelgeving, infrastructuur (data!) en mores op de weg.

Lees ook:  Toyota Land Cruiser 2024: Een icoon die je hart verovert!

Iets anders waar NIO in ons land alvast wél in kan uitblinken, zijn haar accuwissels. “Whut?”,was ook het eerste wat ik dacht toen ik het hoorde tijdens de introductie in Berlijn. Je laadt een elektrische auto toch gewoon op? Meer opties zijn, of waren, er niet om je km’s range elektrisch aan te vullen. NIO heeft in ons land ondertussen twee Battery Swap Stations (in Tilburg en Apeldoorn) waar je langs kan wippen voor een batterijwissel. De tijd die je hiervoor kwijt bent staat gelijk aan het volgooien van je tank bij een ouderwetse pomp. Dat scheelt een half uur klappertanden bij een kill laadstation langs de A28.

Om welke batterijwissels gaat het dan? Naar keuze heb je 75, 100 of binnenkort zelfs 150 kWh. Met de allersnelste en dikste batterij accelereer je van 0 naar 100 in niet meer dan 3,8 seconden. Note, in Nederland kun je nog niet van 75 naar 100 kWh gaan bij een batterijwissel. Je blijft bij de omvang van je huidige batterij. De ET7 kan gelijkstroomladen aan maximaal 130 kW. Alleen Porsche en Audi zijn hier beter in met 200 kW. Met de standaard batterij van 75 kWh kom je 385 tot 445 kilometer ver. Met de 100 kWh-accu kom je iets verder, van 505 tot 580 km. En met de 150 kWh zou je tot 1000 km kunnen rijden, alleen die kost straks net zoveel als een kleinere ET5 zonder batterij.

Value for money

Should you buy one? Nou, misschien niet. Want je kunt je ook abonneren op een NIO. En dan word je gelijk geïntroduceerd aan de NIO-community én app. Met dat laatste heb je toegang tot alle data van je auto, en kun je je afspraken voor onderhoud regelen. De NIO-community is voor echte fans, waarbij iedere NIO-rijder met zijn of haar familie welkom is in bijvoorbeeld een NIO House. 

Standaard is deze 100% elektrische auto behangen met standaard-opties waarvoor je bij een Duits merk nog een keer je portemonnee moet trekken. Denk aan een elektrisch wegklapbare trekhaak voor je caravan, een premium audiosysteem met 23 speakers rondom én een heerlijk panoramadak. Maar ook de head up display, een draadloze oplaadfunctie en geventileerde massagefuncties op de zetels voor zijn standaard. En dan is de lijst nog langer dan ik nu benoem. Je abonneren op een ET7 inclusief community kan vanaf €1.299 tot €1.504 per maand.

Direct geld neerleggen voor deze auto? Dat kan vanaf (afgerond) €73.000. De 75 kWh accu moet je per maand huren voor een vast maandbedrag van bijvoorbeeld €169 (100 kWh accu (€289). Wil je de Nio ET7 met 75 kWh kopen mét accu? Reken dan op een vanafprijs van zeker €85.000. En voor de 100 kWh leg je in totaal dan bijna een ton aan euro’s neer.

Fotografie: Jacco van de Kuilen

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Rijtest Mazda MX-5 RF: Come to mama!
Ben jij een extravert type? Dans je vaak op stiletto’s? En houd...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *