De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

New Range Rover P530

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Design
8 Drive
10 Comfort
7 Value for money
8.3

Als ik aan een Range Rover denk, dan denk ik aan functionele luxe en aan Britse landelijkheid gemixt met een touch of posh. De gloednieuwe Range Rover doet daar nog een schepje bovenop, want ‘posh’ is in dit geval een waar understatement.

Rowan mocht een kleine week prinsheerlijk achter het stuur vertoeven van deze nieuwe Range Rover First Edition. En we kunnen je alvast verklappen: er viel een hoop te ontdekken in deze gigantische SUV.

Design

En ja, ‘gigantisch’ is het enige woord dat enigszins in de buurt komt van de proporties van deze SUV. Met een lengte van 5.0 meter en een breedte van ruim 2.0 meter ben je onmisbaar in het verkeer. De SUV is ook nog eens 1.87 meter hoog, waardoor je met kop en schouders boven je medeweggebruikers uitsteekt. En boven de gemiddelde inrijhoogte van een parkeergarage, maar dat terzijde. Gelukkig kan je door de luchtvering de auto ook gewoon in hoogte verstellen. Duh. Die hoogte voelt aan het begin wel een beetje vreemd als je dagelijks in een B-segmenter rijdt. Het is echt alsof je op je torenhoge troon zit en vanuit je koets neerkijkt op je onderdanen. Even wuiven, misschien? Ik moest mijn best doen om mijn kin niet té fier in de lucht te steken: stay humble, Ro.

Niet alleen het formaat valt op, maar ook de kleur en zijn nieuwe looks. ‘Mijn’ Range Rover is een First Edition en verscheen in een toepasselijke matte champagne kleur. De raamstijlen en spiegelkappen zijn in zwart uitgevoerd, wat de cabine naar mijn idee extra luxe doet ogen. Verder vind je in het exterieur ook nog een aantal zilveren details terug, in zowel de grille als de voorbumper en de dorpels. Wat vooral opvalt aan zijn uiterlijk, is dat er geen enkel element uitsteekt. Alle vormen zijn rond en glooiend en overige elementen, zoals de handgrepen, zijn verzonken in het design. De enige hoeken vind je eigenlijk in de ruiten, wat me ook meteen wel weer moet denken aan de oudere modellen waarbij juist geen enkele hoek rond was.

Ook de achterzijde is imposant. Waar de meeste nieuwe Range Rovers een horizontale balk hebben, waar ook de horizontale achterlichten in verzonken liggen, doet de nieuwe Range Rover dat even he-le-maal anders. Die horizontale balk over de gehele breedte van de auto is er nog steeds, alleen de achterlichten staan daar nu haaks op. Ze accentueren als het waren de bips van de carrosserie, want ze zijn geen onderdeel van de achterklep. 

En dan het interieur. Het gebeurt wel vaker dat wij luxewagens vergelijken met een chique hotelkamer – de BMW iX [hyperlink] bijvoorbeeld. Maar toen ik het portier van de New Range Rover opentrok, waande ik mij pas écht in een serene suite. Het hele interieur is ruim opgezet, vrijwel álles is voorzien van crèmekleurige bekleding – zelfs het stuur en het dashboard. De oppervlakken die niet in beige gehuld zijn, zoals het middenconsole en een paar deurpanelen, hebben een chique hout-look afwerking. Van dat hout dat je ook in hippe Scandinavische boutique hotelletjes tegenkomt. Absoluut het kleuren- en materialenpalet van mijn dromen. 

Lees ook:  Van autostrada tot bergpas met de Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

Wel een sidenote: dit demo-model had het al wel zwaar te verduren. De bekleding had al wat beschadigingen, een van de verzonken deurgrepen kwam met een denderend kabaal uit de carrosserie zetten en her en der piepte en kraakte het interieur. Deze auto vereist – en verdient – veel tender, love and care. Hij is namelijk ‘teer’ te noemen.

Drive

Hier kunnen we kort over zijn, want eigenlijk wil je hier alleen maar in rond gechauffeurd worden. Toch duiken we heel even in de specs, want die zijn net zo overdreven – in de goede zin van het woord – als zijn uiterlijk. Onder de motorkap huist namelijk een V8-motor die goed is voor maar liefst 530 pk en een koppel van 750 Nm. Vierwielaandrijving en een beetje (trek)kracht is geen overbodige luxe kan ik je vertellen, aangezien deze Range bijna 2500 kilo weegt. Als je het pedaal flink intrapt, komt hij in de klasse zwaargewichten nog best rap van zijn plek. Net als een speedboot komt de neus wat omhoog terwijl je richting de 100 km/u dendert. Spectaculair om te zien.

Goed, hij komt dus prima van zijn plek, maar daar is deze auto helemaal niet voor bedoeld. Je kan hier het beste gewoon lekker mee cruisen. Na een lange rit naar Zuid-Spanje stap je hier absoluut uitgerust uit. Je glijdt namelijk over de weg alsof je niet in een auto zit, maar op een vliegend tapijt. Daarbij zorgt de uitmuntende luchtvering ervoor dat alle oneffenheden in de weg onopgemerkt blijven. Los van het feit dat je nogal boven je medeweggebruikers uitsteekt, merk je tijdens het rijden – en voornamelijk in de bochten – weinig van zijn immense proporties. Dat komt namelijk omdat de achterwielen ook meesturen. Ideaal om je zorgeloos door het verkeer te manoeuvreren.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door FemmeFrontaal (@femmefrontaal)

Comfort

Oke, buckle up, want dit is het moment dat deze Range Rover gaat shinen. Want ha-le-lu-ja, deze auto heeft mijn definitie van comfort voorgoed veranderd. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, want elke keer als ik een ritje maakte met deze luxe SUV ontdekte ik weer wat nieuws. Maar laten we aftrappen met de voorste rij. De zetels zijn vrijwel volledig verwarmbaar en ook het stuur én de armsteun in de middenconsole kunnen verwarmd worden. Want ja, je zou maar kippenvel krijgen op je elleboog die op de armsteun leunt… In diezelfde armsteun zit trouwens ook nog een koelkast verstopt, waar je je favoriete drankje in kan koelen terwijl je onderweg bent.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

En terwijl je een warme kont én elleboog hebt, kun je ook nog op duizend-en-één manieren gemasseerd worden. Boven- en onderrug, van links naar rechts of van boven naar beneden. Geen probleem voor de verstopte masseuse in de bestuurdersstoel. Fan van een hotstone massage? Niks is te gek in deze Range Rover. 

Maar zoals ik al zei: je wil eigenlijk gewoon rondgereden worden in deze SUV, terwijl je op de achterbank kan chillen. Want daar is het pas écht spectaculair. Op de achterbank heb je niet alleen zeeën van ruimte tot je beschikking, maar ook meerdere schermen die je kan gebruiken om het jezelf allemaal nóg aangenamer te maken. Zo hangen er aan de hoofdsteunen van de voorstoelen een tweetal schermen waar je series op kan kijken of je online meeting op kan doen. De middelste stoel op de achterbank verandert met een druk op de knop in een middenconsole waar ook weer een scherm op te zien is. Daarmee regel je de climate control, het zonnescherm in het dak, de verlichting (een leeslampje bijvoorbeeld) en uiteraard ook die welverdiende massage. Niemand op de bijrijdersstoel? Dan kan je deze zelfs nog helemaal weg laten klappen, zodat jij nóg meer beenruimte hebt en je voeten kwijt kunt op je eigen voetenbankje. Ja, echt. Ik maak geen grapje. 

Probeer je te werken, een uiltje te knappen, of ben je al die paparazzi onderweg ook zo zat? Dan schuif je ook met gemak een zonneschermpje voor je zijruit. Voor wie zich helemaal wil afzonderen of hélemaal op wil gaan in haar Netflix serie, heeft Range Rover een cadeautje. In het opbergvak van de deur vind je namelijk een koptelefoon. Al heb je die niet per se nodig als je van goede muziek wil genieten, want deze Range Rover is uitgerust met een speakerset van Meridian en daar wordt menig audiofiel enthousiast van.

Value for money

Al die luxe is natuurlijk niet gratis en daar is het prijskaartje van deze nieuwe Range Rover First Edition het goede voorbeeld van. Het exemplaar dat ik een kleine week op de stoep had staan, kostte een ruime 240.000 euro. Daar koop je tegenwoordig ook net een studio van met hetzelfde aantal vierkante meters, al is deze Range Rover dan zelfs nog een stuk comfortabeler. De koelkast hoef je dan in ieder geval niet meer te kopen ????.

Toch denk ik dat ik voor tweeënhalve ton persoonlijk aan iets anders uit zou geven. Voor een kwart miljoen verwacht ik daarnaast ook wel dat de materialen niet zo snel beschadigen of kraken en piepen. Toch was dit wel een weekje voor in de boeken. De enige auto die ik heb gereden die hier nog bovenuit stijgt qua luxe en comfort is – hoe kan het ook anders – een Rolls Royce.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Achter het stuur? Niet storen!
Telefoonverslaafd? Misschien. Het blijft moeilijk om notificaties te negeren. Ook als je...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *