Mazda CX-5 2023 Mild Hybride: gouwe ouwe maar dan iéts zuiniger en slimmer

Persreis Mazda CX-5

De Mazda CX-5, beter bekend als onze loyale duurtester van een paar jaar geleden. Bij FemmeFrontaal kennen we ‘m daarom als onze broekzak en voelde het weer als vanouds om achter het stuur plaats te nemen. Toch is hij in de tussentijd veranderd en dát gaan we voor je op een rij zetten.

Rowan vloog naar Malaga om de nieuwe Mazda CX-5 2023 M-Hybrid te testen.

Design

De Mazda CX-5 kreeg in 2012 van Mazda een Kodo-design maatpak aangemeten en zette daarmee een nieuwe, dynamische standaard voor de compacte SUV. Een look die hem nu nog altijd onderscheidt van zijn concurrentie. Mazda’s KODO design staat voor Ziel van Beweging. In het ontwerp van de auto’s gaan ze uit van het traditionele Japanse design, waarbij versiering achterwege wordt gelaten zodat de vormen en lijnen van de auto beter tot hun recht komen. De subtiele, scherpe lijnen van de CX-5 spelen daarom – ook in 2023 – nog triomfantelijk met het zonlicht.

Zijn looks zijn dus over het algemeen nog bekend en vertrouwd, maar Mazda introduceert wel drie extra uitvoeringen genaamd Newground, Homura en Takumi. Drie uitvoeringen en drie verschillende karakters, die bepaald worden door een aantal subtiele verschillen.

  • De Newground gaat voor een off-road imago en dat benadrukt hij onder andere met zilveren sierdelen op de voor- en achterbumpers. Je herkent ‘m ook aan de geelgroene accenten op de grille, zwarte buitenspiegels en 19-inch zwarte lichtmetalen velgen.
  • De Homura-uitvoering portretteert de CX-5 als een heuse atleet. Vrijwel alle details zijn in hoogglans uitgevoerd, om zijn dynamische design te benadrukken. Ook de 19-inch velgen zijn zwart en zowel in de grille als in het interieur vind je rode details terug.
  • Takumi gaat op chic. Zijn exterieur is zonder poespas en komt in één kleur, om zo de pracht en praal en de dynamische vormen van het KODO-design extra in de spotlight te zetten. De klok slaat hier luxe en solide. 

Het 2023 model is ook verkrijgbaar in een nieuwe carrosseriekleur, en die wil je. Rhodium White is met recht het Soul Crystal Red te noemen van de witte lak. Het zuivere wit is geïnspireerd op de Japanse esthetiek, die eigenlijk neerkomt op ‘less is more’. De fijne korrel in de lak zorgt ervoor dat ook hier het zonlicht met alle vormen en lijnen van de carrosserie kan spelen. Een prachtig schouwspel, kan ik je verzekeren.

Lees ook:  De Lancia Ypsilon is terug van weggeweest, en hoe!

Drive

De Nederlandse markt biedt twee benzinemotoren: een e-Skyactiv G 2.0 motor met 165 pk en een e-Skyactiv G 2.5 motor met 194 pk. De 2.0 liter is er als handbak én als automaat, maar bij de 2.5 liter kun je alleen kiezen voor een automatische zesversnellingsbak. 

De grootste verandering van de Mazda CX-5 2023 zit ‘m hierin: alle benzinemotoren van de vernieuwde CX-5 2023 hebben namelijk standaard de Mazda M Hybrid technologie en zijn uitgerust met cilinderuitschakeling. Het M Hybrid-systeem is een compact en efficiënt mild hybride systeem met een geïntegreerde startgenerator en een 24V lithium-ion batterij. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik omdat dat terug te winnen energie tijdens het rijden de startgenerator weer aandrijft om de motor de ondersteunen. Het verbruik van de 2.0-liter variant is volgens de WLTP zo’n 6,9 liter per 100 km. Daarmee zou je uitkomen op 1 op 14 en dat is voor een mild hybride wagen nog niet per se om naar huis te schrijven, al is het wel al een stuk zuiniger dan zijn voorganger. En daarbij ligt het er natuurlijk ook maar net aan hoe zwaar jouw rechtervoet is. Zuinig hybride rijden is namelijk een vak apart. 

Al met al is de CX-5 nog steeds een ontzettende fijne auto om mee te rijden. We noemden ‘m eerder al ‘romig’ en dat blijft nog steeds een van de woorden die als eerste in mij opkomen als ik er een aantal jaar later weer mee rijd. Hij voelt solide, reageert gretig op commando’s vanaf het stuur en het gaspedaal. Daarbij lijkt hij ook elke hobbel in het Spaanse wegdek glad te strijken en dat kan goed kloppen, aangezien de ingenieurs bij het Japanse merk wat TLC in de NVH-eigenschappen hebben gestopt. NVH staat voor Noise, Vibration en Harshness oftewel de trillingen en de vibraties in het onderstel die voor vervelende geluiden in de auto kunnen zorgen. Zeker op ruwe oppervlakken heeft Mazda hier echt een slag in weten te slaan. Pluspunt voor alle offroaders onder ons. 

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

De rijeigenschappen van de auto kun je nu ook gemakkelijk aanpassen aan jouw rijstijl met Mazda Intelligent Drive select, ook wel Mi-Drive. Dit vind je op de auto’s met een automaat. Hierbij kun je met een druk op de knop kiezen voor de rijmodus sport of normaal. Heb je een vierwielaangedreven auto? Dan komt de optie off-road daar ook nog eens bij. Handig, zo kan de auto heel precies de aandrijfkracht van de auto regelen op basis van jouw omstandigheden. 

Comfort

Het interieur van de vernieuwde Mazda is vrijwel hetzelfde gebleven. Vanachter het stuur moet je het vooral hebben van de technologische updates. Zo is de software van het Mazda Connect-systeem aangepast en DAB+ radio is nu standaard bij alle uitvoeringen. Daarbij kun je nu ook gebruik maken van Apple CarPlay en vind je USB-C poorten in de auto.

Om jouw leven nog een beetje makkelijker te maken heeft Mazda nu ook de MyMazda-app geïntroduceerd. Daarmee kun je bijvoorbeeld de auto vergrendelen of alvast vanuit huis een adres voor de navigatie instellen. Een kind kan de was doen.

Value for money

Wat je uiteindelijk neer tikt voor deze vernieuwde Mazda CX-5 met mild hybride motor, ligt natuurlijk aan de uitvoering. Voor een 2.0-liter handbak betaal je minimaal 38.000 euro. Wil je de chique Takumi op de stoep? Dan leg je al snel 46.000 euro neer. Een automaat is uiteraard wat duurder, dus dan komt de Takumi al snel uit op 48.000 euro.

Ga je voor de wat sterkere 2.5-liter motor? Dan is de instapprijs voor een voorwielaangedreven CX-5 al 45.000 euro. Vierwielaandrijving én een top of the bill uitvoering, komen samen uit op bijna 60.000 euro.

Fotografie: Martijn de Bruin.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Coupe helm? Zo bescherm je je hoofd én je kapsel
Op het circuit én op de motor is een helm geen overbodige...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *