Dit is zo’n auto waarvan je pas beseft dat je hem wilt als je erin rijdt. De nieuwe Ford Ranger Raptor maakt van elke rit een avontuur. Ik ging ermee op roadtrip met fotograaf Marjolein, thrift shoppin’ op de Veluwe. En geloof ons: we praten er nóg over!
Altijd al gedroomd over je eigen mini-monster truck? Ford has got your back. Het automerk bewijst met de komst van de nieuwe Ford Ranger Raptor dat we uitgebreid de bloemetjes buiten mogen zetten!
Design
Hij leukt onze straat goed op. En ook op de snelweg wordt het met de Ranger Raptor gelijk een stuk minder saai. Vanaf de achterbank van auto’s wordt onderweg vaak naar mij gezwaaid, kinderhandjes die hun enthousiasme laten zien. Het ontwerp van de Ranger Raptor spreekt niet alleen mij tot de verbeelding.
“Kijk mij!” roept de breedgeschouderde Raptor gehuld in ‘Code Oranje’ outfit met monstertruck-achtige grille waar met dikke vette letters FORD op staat gedrukt.
Oranje lijkt het nieuwe rood voor de gym boy’s onder de auto’s en dat is ook doorgevoerd in het interieur van de Raptor. De pick-up heeft oranje stiksels op de stoelen en het stuur, en oranje randen voor de ventilatieopeningen van de airconditioning. Helemaal in stijl.
Stiekem voel ik me wel een beetje trots als deze brute verschijning voor ons huis staat. Ergens jammer dat het maar tijdelijk is.
Drive
De 3,0-liter twin-turbo V6-benzinemotor – die 292 pk levert – is een heerlijkheid, en presteert als flinke wagen zelfs beter dan menig SUV. Niet dat de Ranger Raptor mijn inner-max-verstappen uitdaagt, maar hij kan het wél. In zijn meest sportieve modus versnelt deze zwaargewicht (lees: 2,4 ton) in nog geen 8 seconden van 0 naar 100 km/u.
Hij is rap, hoewel dat deels te danken is aan de 10-traps automaat, die maar al te graag een paar tandwielen terugschakelt als ik maar even naar het gaspedaal kijk. In tegenstelling tot de meeste zwaargewichten heb ik altijd voldoende vermogen achter de hand om in te halen. Als ware ik Pacman peuzel ik onderweg in mijn fun truck zoveel mogelijk autootjes op!
Zoals Ford betaamd is de besturing direct en intuïtief, ik krijg voldoende feedback via het stuur om op sportieve snelheid de bochten in te gaan, zonder te veel overhellen. De dempers houden de carrosserie in toom op hobbelige binnenwegen, waardoor ik lekker op snelheid kan blijven. Onder de carrosserie schuilen nog meer verrassingen, allemaal cadeaus ontworpen om met de pick-up de natuur in te gaan. Want hier komt onze mini monster truck pas echt tot leven. Hoewel ik vrees dat menig konijn direct van schrik in zijn hol kruipt als ik met dit oranje gevaarte zijn territorium in rij.
Ik kan kiezen uit vier off-road rijmodi: modder/sporen, zand, rotskruipen en (de zeer toepasselijke naam) Baja-modus, vernoemd naar de gelijknamige rally. Met deze laatste rijmodi kan de Raptor elk terrein aan met absurde snelheden. De gasrespons gaat omhoog en de dubbele uitlaat laat van zich horen. De ophanging bestaat uit 2,5-inch Fox bypass-dempers (met actieve compressie-aanpassing) en schroefveren rondom, die een hoge mate van flexibiliteit en controle bieden.
Comfort
Sportieve lederen kuipstoelen met Raptor logo’s in reliëf laten er geen twijfel over bestaan, dit is de avontuurlijkste versie van de pick-up. De grote rechthoekige tablet in het midden van het dashboard en de digitale display komen overeen met die in andere Fords. Standaard beschikt de Ranger Raptor over draadloze Apple Carplay en Android Auto. En mijn handen en lichaam kan ik in de winter op temperatuur houden met stuur- en stoelverwarming. Hoe SUV is dat?
Een unit als deze inparkeren bij de lokale Appie: easy. Ons exemplaar heeft een camera die 360 graden rond kan kijken, met split screen. Maar ervan uitgaande dat je met de Ranger Raptor écht op avontuur wilt, kun je er in de natuur gemakkelijk een zelfvoorzienend keukentje van maken. Hij heeft een laadklep die zo stevig is dat je hem als mobiele werkbank kan inzetten. En stroom? No problem. In de laadbak vind je een stroompunt met 400W.
De combinatie van brute looks en comfort is collega journalisten, op andere plekken in de wereld, ook niet ontgaan. Niet voor niets is de Ford Ranger Raptor winnaar in de categorie ‘Pick-up truck’ van Women’s World Car of the Year 2023: “This is a reliable, stylish and charismatic pick-up. It moves with ease over any terrain. It’s as efficient as an off-roader, but more practical thanks to its cargo box.”
Value for money
De Ford Ranger Raptor is een auto die je met je hart koopt. Hij rijdt fantastisch, is snel, klinkt ge-we-ldig en kan alles aan wat de wildernis te bieden heeft. Als funcar, zoals je misschien ook een toffe sportwagen koopt, voor erbij.
Mag ik je dan gelijk voorzien van financieel advies? Schaf hem aan als bedrijfswagen. Op grijs kenteken; zonder achterbank. Dat is echt de enige verstandige optie in Nederland. Want als new familycar mét geel kenteken inclusief achterbank kan de Ranger Raptor zomaar anderhalve ton kosten. Hoe dan? Nou heel simpel, met een CO2-uitstoot van 315 gr/km schep je tegenwoordig niet meer op bij een familiefeest. En die CO2-uitstoot wordt door de overheid omgezet in een torenhoge bpm op de Ranger Raptor.
Zet je de Ford Ranger Raptor in als bedrijfswagen dan zijn de prijzen een vriendelijker, en betaal je zomaar minder dan de helft (rond de zestigduizend euro excl. btw en bpm voor een basic Ranger Raptor). Onze fun truck – een 3.0 liter Ford EcoBoost Twin-Turbo – benzine – heeft een prijskaartje van bijna 97.000 euro. Nog een klein detail; hij is niet vies van een litertje benzine.
Ga je voor Amerikaanser, bigger and bolder, dan is er nog de Ford F-150. Hier is ook een klimaatactivist-proof-exemplaar van; de volledig elektrische Ford F-150 Lightning.
Fotografie: Marjolein Tetteroo