De bubbelcar is back! What? Ja, echt! Micro Mobility heeft een retroversie microcar ontworpen: de Microlino. En daarmee heeft Birò er een zware concurrent bij.
BMW maakten ze al in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Heinkel Trojan trouwens ook. Maar geen van hen maakten er een zo mooi als de Microlino. De vloeiende vormen, de hippe kleurtjes en de prachtige retrowielen doen denken aan de Fiat 500 en zijn daarmee een lust voor het oog. En daardoor mag Birò wel op gaan passen, want het lelijke eendje, wat niet meer is weg te denken uit de randstad, krijgt er vanaf de zomer een niet te missen concurrent bij. En hoewel de exacte prijzen nog niet bekend zijn, mogen we er vanuit gaan dat ook die concurrerend zullen zijn met de Birò
Romeins inparkeren
Deze volledig elektrische auto combineert de voordelen van een scooter en het comfort van een auto. Het moet een ‘betaalbare oplossing bieden voor de stedelijke mobiliteit’, aldus de fabrikant. Lees: kleiner van formaat = makkelijker parkeren. Oftewel Romeins parkeren, dwars inparkeren, levert meer ruimte op. Hierdoor kan aan de grootste irritatiefactor van elke randstedeling een einde komen…mits we en masse de micro-auto omarmen. Dat kon natuurlijk al met de Birò, maar meer schoonheid -en laten we eerlijk zijn: vrolijkheid- in het straatbeeld kan geen kwaad.
Zuinig
Handig om te weten: de Microlino vervoert twee personen en heeft een bagageruimte van 220 liter. En met een topsnelheid van 90 km/per uur, kun je praktisch overal komen. Traag is ‘ie allerminst, want bij de stoplichten rijd je in 5 seconde van 0-50. Er wordt beweerd dat deze volledig elektrische auto een bereik heeft van 230 km én binnen vier uur opgeladen is. De fabrikant claimt ook 65% minder energie nodig te hebben ten opzichte van andere auto’s, zowel tijdens de productie als tijdens het rijden. Daarnaast zouden er 50% minder onderdelen op zitten, waardoor er minder stuk kan en de onderhoudskosten lager zouden liggen. Klinkt veelbelovend.
Fatto a mano
En nu wil je vast weten waar dit schepsel vandaan komt. De Microlino is geboren in Zwitserland en wordt handgemaakt in Turijn. Een combinatie van Zwitserse precisie en Italiaanse schoonheid, dus. Wij zijn reuzebenieuwd geraakt -en toegegeven: al verliefd geworden op de looks- maar vragen ons wel af of de Microlino inderdaad zo zuinig is. En waar we nog benieuwder naar zijn, is hoe dat productieproces er precies uitziet. Want handgemaakt en uberzuinig, kom daar maar eens om tegenwoordig. Maar we moeten nog even wachten tot na de zomer, dan zullen we de eerste Microlino’s in Nederland pas zien rondrijden, heeft importeur Louwman laten weten.