Twinning is winning: Mercedes-Benz EQE SUV vs EQS SUV

De verwarring is snel gemaakt. Want het zijn allebei niet alleen lellen van auto’s, ze lijken ook nog eens frappant veel op elkaar: de gezusters EQE SUV en de EQS SUV. Maar wat zijn nu de verschillen?

Twinning

De styling van de EQS en de EQE heb ik altijd impressive gevonden. Rijdend tussen alle confectie auto’s in Nederland zijn deze auto’s zwaar overdressed. Het ontwerp – dat niet simpelweg op een bestaande E of S-Klasse is gebaseerd, maar vanaf de grond is opgebouwd – werd niet gehinderd door de designpolitie. Beide SUV’s zijn voorzien van het ‘one-bow’ design om zijn coupé-look te benadrukken. De neuzen zijn voorzien van LED-koplampen en onder de zwart glimmende grille zit een clubhuis verstopt met slimme sensoren en camera’s die nodig zijn om de auto’s semi-autonoom te laten rijden.

Ook heeft Mercedes allebeide krachtpatsers een meesturende achteras gegeven. Die stuurt maximaal 10 graden mee, en bij het inparkeren juist tegen. Dat maakt dat je met zowel de EQE SUV als de EQS SUV niet inparkeert als een vrachtwagen, maar een draaicirkel realiseert die je kunt vergelijken met de EQA.

Tot zover de gelijkenissen. Want de EQS SUV is toch écht meer een chauffeurswagen, en leent zich daar ook voor. Gebaseerd op hetzelfde chassis, is de EQE is een maatje kleiner dan de EQS door een kortere wielbasis. En dat maakt gelijk dat je een stukje ruimer achterin de EQS SUV zit dan in de EQE SUV. Ook het standaard vermogen en de standaard actieradius zijn iets kleiner bij de EQE.

Lees ook:  Microlino: op slag verliefd!

Winning

De EQE doet alleen geen concessies wat betreft de allernieuwste technieken aan boord zoals rijassistentiesystemen. En zowel de EQE als de EQS maken gebruik van kunstmatige intelligentie (“Hey, Mercedes”) om alle functies in de auto over jou te laten gaan; van infotainment tot comfort. Inclusief AMG-geroffel bij het optrekken van de SUV en keuze uit tal van massagefuncties in de bestuurdersstoel. Ze onthoudt al je voorkeuren.

Versus (standaarduitvoeringen)

De praktische verschillen nog even op een rij:

Comments

comments

More from Odiel Mennink
BMW X1: De Butler van BMW
“Goedenavond, u spreekt met BMW Assist. Waarmee kan ik u van dienst...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *