ZEEKR X: Gaat deze je over de streep trekken om elektrisch te rijden?

ZEEKR X

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Design
7.5 Comfort
7.5 Drive
8 Value for money
7.9

Inmiddels rijd ik privé al een tijd een plug-in hybride, maar een volledige EV revolutie op mijn oprit is er nog niet. En toen kwam de ZEEKR X voorbij. Een urban SUV EV die autorijdend Nederland met interesse in elektrisch rijden over de streep moet trekken om het daadwerkelijk te gaan DOEN (lees: massaal te kopen). Zo’n jong merk dat met veel bravoure en overtuiging onze EV markt over het tipping point probeert te brengen, ja daar werd ik op z’n zachts gezegd nieuwsgierig naar. Ik reisde daarom af naar Stockholm om deze SUV van de ZEEKR familie te testen.

Over ZEEKR

ZEEKR (ZEro Emission KRypton) is het wereldwijde luxe merk op het gebied van elektrische mobiliteitstechnologie van Geely Holding Group (ook eigenaar van o.a. Lynk & Co, Volvo Cars, Polestar en Lotus). ZEEKR streeft naar het creëren van een integraal ecosysteem voor gebruikers waarbij innovatie de norm is. ZEEKR begon in 2021 met de levering van zijn eerste model, de ZEEKR 01, en startte de levering van de ZEEKR 009 MPV in januari 2023. Eind mei 2023 had ZEEKR al meer dan 100.000 auto’s geleverd. Eind dit jaar openen ZEEKR flagshipstores in Stockholm en Amsterdam.

DESIGN: ruim & compact

De ZEEKR X is een compacte SUV ontworpen voor stedelijke lifestyles. Hij moet de perfecte reisgenoot zijn voor avonturiers en families die op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen. Stoer en extrovert beschrijven het uiterlijk van de X goed. Net als uniek, want de auto zal qua design opvallen op de Nederlandse wegen. De portieren zijn frameloos en de raamafdichtingen weggewerkt. Dat maakt het design strak, eenvoudig en elegant. De achterlichten lopen over de volledige breedte en zijn innovatief omdat ze zijn gemaakt van lichtgewicht organisch glasmateriaal.

In het midden staat het ZEEKR-logo dat oplicht als de auto wordt ontgrendeld. Als je daar warm van wordt zul je misschien ook de talk optie kunnen waarderen. Je kunt daarmee (alleen toegestaan stilstaand) niet alleen met mensen buiten de auto communiceren (ietwat vertraagd), je kunt hun geluid ook retour ontvangen in de cockpit. En als je zin hebt om te dollen is er een reeks geluiden geprogrammeerd om voorbijgangers in verwarring te brengen. Zoals het geluid van een fietsbel (hallo Amsterdam!), een slecht startende tractor en hondengeblaf. 

Buiten, op het portier van de rijder, vind je een display. Hier is te zien wat de auto aan het doen is als er niemand in zit. Pet mode bijvoorbeeld, voor wanneer je trouwe viervoeter in de auto achterblijft. Je kunt ‘m dan laten verzorgen door de ZEEKR X met specifiek afgestemde climate control. 

De compacte buitenafmetingen verhullen een interieur met veel ruimte. Zowel voor- als achterin, waardoor de voordelen van een volledig elektrische aandrijflijn maximaal worden benut. Het boogvormige panoramadak maakt het interieur nog uitnodigender. De sandwichconstructie van composietmateriaal met een oppervlakte van 1.21m2 zorgt ervoor dat het hele interieur zich met licht kan vullen, terwijl hij tegen geluid isoleert en uv-stralen blokkeert. Omdat de camera’s van de testauto het niet deden, was het noodzakelijk om de spiegels en achterruit te gebruiken. Omdat die laatste vrij compact en hoog is, gaf dat niet altijd voldoende zicht.

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

We spraken met de Zweedse tech savy designer en hij bevestigde de ruimte voor speelsheid in het design. Waar er bij de grote broer van de X – de 001 – geen tijd was om een onderscheidend uiterlijk te fabriceren, was dat er met de X wel. Tot in detail zelfs. Zoals het kleine walvisje in het raam. Daar zit geen meeslepend en symbolisch verhaal achter. Nee, er was iemand die de walvis een leuk idee vond en hop, daar stond het dier al op het glas. Lekker doorpakken lijkt verweven in de cultuur van het jonge merk. Dat bevestigde Alessandro Massimino – Head of Product and Connectivity – met zijn oneliner:  “We move quickly, we are impatient by nature.”

DRIVE: vlot & betrokken

De ZEEKR X is uitgerust met hypermoderne technologie in de elektromotor (200 kW – 272 pk – 343 Nm koppel) en de accu (69 kWh lithium-ion) om bereik, efficiëntie en prestaties zonder compromissen te leveren. Het Privilege-model heeft een extra motor op de vooras en verhoogt daarmee het maximumvermogen van de aandrijflijn tot 315 kW (428 pk en 543 Nm koppel). Een extra efficienteverhogende technologie is de warmtepomp die in de climate control is geïntegreerd. In plaats van alleen op de elektrische verwarming te vertrouwen, wordt het interieur verwarmd met energie die uit de buitenlucht wordt onttrokken. Zo wordt er minder energie van de accu gebruikt en is het bereik in de winter aanzienlijk groter.

Blijf je zitte met deze witte? Je kunt er in elk geval ruim 400 kilometer in blijven zitten, zonder te laden. En dat is best een lekker stuk natuurlijk. In de zomer met caravan mee naar Frankrijk kan ook want de ZEEKR X kan 1600 kilo trekken. Dat vermindert logischerwijs je actieradius en vraagt wat extra tussenstops. Maar ik zie zo voor me dat een tech savy modern family met twee niet al te grote muppets achterin – het voelt kwa ruimte achterin niet heel SUV-ig – zich prima redt. En mocht je een bergpas versneld willen nemen, dan zou ik dat met vertrouwen doen. Het zeer snel reagerende Traction Control System denkt namelijk proactief met je mee en helpt je de auto in de door hem gewenste banen te leiden. Volgens de makers reageert het systeem tien keer zo snel als conventionele tractiecontrolsystemen, omdat het de wielslip niet via de wielsensoren meet, maar het de rotatie van de tractiemotor zelf in de gaten houdt. En dat merk je goed tijdens het rijden. De ADAS van de auto kan soms abrupt en dwingend bijsturen. Ook is Adaptive Cruise Control onvermijdelijk want door het gevoelige gaspedaal is het erg lastig om met je rechtervoet de auto op een constante snelheid te houden.  

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

COMFORT: veilig & volledig

De intelligente cockpit van de ZEEKR X is voorzien van hypermoderne technologie om een boeiende gebruikerservaring te bieden. Het 8,8-inch HD-instrumentenpaneel en het ‘zwevende’ 14,6-inch HD-touchscreen zijn gecombineerd met een 24.3-inch augmented-reality-head-updisplay. Deze kan afbeeldingen over objecten in het gezichtsveld op de voorruit projecteren. Dit kan bijvoorbeeld navigatie-instructies of waarschuwingen van het ADAS-systeem verduidelijken om de bestuurder beter te assisteren en elke rit veiliger te maken. Dat voelt goed, maar het is ook even wennen want er gebeurt veel als je rijdt. Je ziet veel, je hoort veel en de richtingaanwijzer vraagt je aandacht omdat deze meer dan een kleine nudge nodig lijkt te hebben om slechts drie keer te knipperen.

De auto biedt een volledig pakket aan rijhulpsystemen, waaronder Adaptive Cruise Control, Highway Assist, Front and Rear Collision Mitigation Support, Lane Keep Assist, Evasive Maneuver Assist, Front and Rear Cross Traffic Alert en Door Open Warning. En met maar liefst zeven airbags en het hoge veiligheidsniveau van de carrosseriestructuur is de auto zeker veilig te noemen.  

Je kunt de X helemaal instellen op je eigen voorkeuren en rijomstandigheden, wat de auto dynamisch maakt. Bijvoorbeeld het stroompedaal, regeneratief remmen en de stuurinrichting. De X heeft een speciaal ontwikkeld Yamaha surroundsound-geluidssysteem met dertien luidsprekers dat een hoogwaardig geluidsweergave produceert. 

VALUE FOR MONEY

De ZEEKR X staat op hetzelfde SEA-platform (Sustainable Experience Architecture) van de Chinese fabrikant Geely als de nieuwe Volvo EX30 en Smart #1. De ZEEKR is 6 centimeter langer dan de Smart en 10 centimeter langer dan de Volvo. Wat maakt dat de ZEEKR X 362 liter bagageruimte heeft ten opzichte van 313 liter in de Smart en 318 liter in de Volvo.

Je zou de Volvo EX30 als directe concurrent van de ZEEKR X kunnen zien. Waarbij de laatste dus meer ruimte biedt, maar waarvoor je ook meer betaalt. De vanafprijs van de Volvo is € 36.795 en die van de ZEEKR X ligt ruim € 8.000 hoger.  

Hebben we dan nog morele bezwaren rondom de Chinese bloedgang richting de Europese markt? Tsja, daar gaan wij natuurlijk niet over. Maar het voelt wel ietwat unheimisch. De bulldozer achtige aanpak lijkt helpend in de transitie naar volledig elektrisch, maar roept tegelijkertijd vragen op over of de weg ernaar toe wel de juiste is. 


De auto samengevat:

  • ZEEKR X Urban Compact SUV
  • Long Range-model, enkele elektrische motor, achterwielaandrijving
  • In 5,6 seconden van 0 naar 100 km/h, maximum snelheid 180 km/h
  • Tot 445 kilometer maximumbereik
  • Opladen: minder dan 30 minuten van 10 naar 80 procent en volledig in ca 4 uur
  • Prijs vanaf 44.990,- inclusief btw
  • Te bestellen in vier kleuren

Naast de ZEEKR X Longe Range kun je ook kiezen voor de Privilege uitvoering. Deze heeft twee motoren, bijna 200 pk meer, is bijna 2 seconden sneller van 0 naar 100 km/h en 5.000 euro duurder.

Comments

comments

More from Marjan Rijksen-Veldman
The Beast
Ik liet me in de Centraal Afrikaanse Republiek (CAR), volgens Wikipedia het...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *