In deze auto’s rijdt de rest van de wereld, en wij (nog) niet

Jetour Dashing WWCOTY
Jetour Dashing | Source: jetourglobal.com/dashing

Jaarlijks maken 75 autojournalisten van Women’s Worldwide Car of the Year (WWCOTY), waaronder FemmeFrontaal, een lijst op van alle auto’s waarin ze hebben gereden. Met als resultaat een Excel vol met exotische merken. Auto’s waarbij wij ook even achter onze oren moeten krabben: “Jetour Dashing?”. We duiken in de achtergrond van deze (voor ons) nog onbekende auto’s, want voor je het weet rijden ze ook rond in Nederland.

GWM Tank

De naam doet vermoeden dat we hier te maken hebben met de overtreffende trap van een Hummer. Maar een PC-Hoofttractor blijkt het geenszins. Wel een SUV uit China. Eentje die het moet opnemen tegen de geliefde en oersterke Toyota LandCruiser en Nissan Patrol. Een echt werkpaard dus, geen showpony. Wat is de investering voor een Tank van GWM? Voor iets meer dan veertigduizend euro wordt ‘ie in andere landen verkocht.

Omoda 5/C5

Wij dachten gelijk aan dé schoenenwinkel bij het lezen van de merknaam. En dat dacht de schoenenwinkel uit Nederland ook. Zij maakten onlangs nog bezwaar bij het Chinese moederbedrijf Chery. Zonder succes, want het blijken twee verschillende werelden: auto’s en schoenen. De elektrische compacte crossover rijdt vooral rond in Azië, maar ook in landen als Zuid-Afrika, Australië en Rusland lopen ze ermee weg. Ook is er rondom het merk een community gecreëerd van like-minded people, genaamd ‘The O-Life’. En net als bij het merk Nio draait de community rondom een ecologische footprint en een slimme toekomst. Nog even en dan kun je de Omoda, de auto dus, misschien ook in Nederland passen.

Jaecoo J7

Deze SUV komt ook uit de baarvader van de Chinese autofabrikant Chery. Hoe je het automerk uitspreekt is ons nog een raadsel: “jekko”? Wat zoiets betekent als ‘een gek rondrennen’. De Jeacoo J7 doet ons qua looks denken aan een Range Rover en wordt in de toekomst, zo lezen we in een interview, ook geleverd in Nederland. Maar dan wel onder een andere naam én met een elektrische of hybride aandrijflijn. We wachten het af, voordat we er als een jekko achteraan hollen.

Lees ook:  Airbag Anekdotes: “Gas! Vluchtstrook! Flitste het door mijn hoofd. Een enorme klap volgde”

Jetour Dashing

We love the word ‘Dashing’, wat zoveel betekent als aantrekkelijk en zelfverzekerd. Geen gek design, maar dat komt ook omdat ‘ie ergens op lijkt… De Jetour Dashing is een hybrid SUV die vanaf 2022 geproduceerd wordt door Jetour (dat ook onder het Chinese autoconcern Chery valt). De auto is vorig jaar in Saoedi-Arabië nog uitgeroepen tot ‘Best Midsize SUV’. De vanafprijs in het midden-oosten is best aantrekkelijk voor een nieuwe auto van deze omvang en looks, en bedraagt iets meer dan dertigduizend euro.

Buick Envista

Buick kennen we als automerk in Nederland al ruim dertig jaar niet meer. Dat in tegenstelling tot inwoners uit Amerika en China. En vooral in China is de Envista populair, want dit is een Chinese Buick onder de vlag van General Motors. Hij is volledig elektrisch en ook nog eens rock bottom goedkoop voor een SUV. Omgerekend betaal je er in China zo’n twintigduizend euro voor.

Cadillac Lyriq

Ook de Lyriq is ook afkomstig van het huidige General Motors, en is de allereerste volledig elektrische Cadillac. Deze auto heeft het Europese vasteland wel weten te bereiken, alleen niet Nederland. De luxe sedan wordt vooralsnog alleen in Zwitserland verkocht voor iets meer dan tachtigduizend euro. Best een mooie bak, al zeggen we het zelf.

Changan UNI-K

Als je hier (van achteren) ook een Porsche Cayenne inziet, dan kan dat kloppen. Want als je informatie over de auto Googled is dat het eerste wat je leest in alle headlines. Wij zien er overigens ook een snufje Volkswagen Taigo in, maar dat terzijde. De UNI-K is een auto van het Chinese staatsbedrijf Changan. De SUV wordt geleverd met ouderwetse brandstof-aandrijflijnen of als plug-in-hybride. In Azië en Rusland rijden ze er graag mee. Hij kost daar omgerekend zo’n vijfentwintigduizend euro.

Lees ook:  DIT ZIJN DE CATEGORIEWINNAARS VAN WOMEN’S WORLDWIDE CAR OF THE YEAR 2024

Ineos Grenadier

No kidding: Ineos is London based! Jawel. Eindelijk, een automerk dat dicht bij huis wordt gemaakt. De Grenadier is in tegenstelling tot de andere auto’s in deze lijst wél proactief aanwezig in Nederland. Alleen hebben wij (nog) geen uitnodiging van de fabrikant gehad om de ultieme (andere) opvolger van de ouderwetse Land Rover Defender te testen. We kunnen niet wachten! Het lijkt ons een avontuurlijke wagen. Ineos Automotive Ltd is opgericht door Sir Jim Ratcliffe, miljardair en voorzitter van de multinational Ineos. Deze woeste auto is vernoemd naar Ratcliffe’s favoriete pub, The Grenadier in Londen. Een Grenadier is in Nederland alleen interessant met grijs kenteken, dus als bedrijfswagen. Met een geel kenteken kan de auto zomaar een tonnetje duurder worden (let op: BPM komt ook op grijs kenteken vanaf 2025, m.u.v. elektrische bedrijfswagens).

GWM Haval H6

We ronden het lijstje wereldwijde exoten af met (weer) een auto uit China, de Haval H6. En net als de ‘Tank’ zit hier autofabrikant GWM, ofwel Great Wall Motors achter. Het merk Haval bestaat sinds 13 jaar en is vooral bekend in de ‘Australasia’, zoals ze dat noemen, dus hij rijdt vooral rond in Aziatische landen en in Australië. Hij is elektrisch (of als plug-in-hybrid) beschikbaar.  En wat vinden we van het design? Tsja, inwisselbaar met de vele SUV’s uit de huidige markt.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Like en maak kans op het boek ‘Hoe word ik een Powervrouw!’
Ben jij een PowerVrouw? Like FemmeFrontaal op Facebook en maak kans op...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *