Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Lotus Eletre FemmeFrontaal

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Design
7 Drive
8.5 Comfort
7 Value for money
7.6

Lotus is het volgende merk dat afstapt van haar snelle, lichte sportauto-geloof en gedwongen haar gamma uitbreidt met een SUV: de Lotus Eletre.

Een elektrische hyper SUV die vreemd afsteekt tegen het huidige gamma van het Britse merk, maar wél hoge ogen gooit bij de liefhebber van luxe, elektrische SUV’s. Rowan sloot 2023 af met 48 uur met de Eletre S.

Design

Ja, dit is écht een Lotus. Je zou het misschien niet verwachten gezien zijn riante omvang, maar de knalgele batch op de neus bevestigt zijn Britse genen. Toch staat het design van deze Eletre absoluut haaks op alle beloftes van Lotus. Compact is-ie namelijk niet en licht evenmin. Maar die kleine en compacte sportwagens, zoals de Elise en de Exige, zijn geen vetpot voor het merk. Daarom heeft Lotus de handen ineen geslagen met het Chinese Geely. Op deze manier kreeg het merk meer financiële ruimte om daadwerkelijk een Lotus-waardige auto te ontwikkelen waar ook de Britse tak van Lotus achter zou staan. Een slimme zet, want het Lotus heeft in jaren niet zoveel auto’s verkocht als sinds de komst van de Eletre.

De Eletre staat op het EPA – oftewel Electric Premium Architecture – platform en deelt dit platform met de Zeekr 001, de Polestar 4 en de Smart #1. En daarmee is één ding zeker: hij is met zijn ruim 5 meter echt heel groot. Het gevaarte is in mijn geval gedoopt in Kaimu Grey lak, wat wat weg heeft van een luxere uitvoering van Nardo Grey. Deze lichtgrijze lak wordt afgewisseld met hoogglans zwart, wat je terugvindt op het dak, de stijlen, de spiegels, de grille, de spoiler en de diffuser. Het front van de Eletre is een samenspel van luchthappers, gedurfde lijnen en een bijna agressieve grille. Die laatste bestaat uit tientallen driehoekjes die kunnen bewegen en waarmee de grille dus open en dicht kan. Een spectaculair gezicht als je de auto ontgrendelt en de driehoekjes een speciale choreografie voor je doen.

Het meest imposante aan het design is wat mij betreft het achterwerk van de Eletre. De horizontale lichtband loopt prachtig door in de inkepingen aan de zijkant. Het lijnenspel vind ik intrigerend en de pontificale letters van het merk Lotus misstaan absoluut niet. Ook de 22 inch 10-spaaks velgen dwingen direct respect af en geven de auto een luxe maar sportieve uitstraling.

Ook achter het stuur wordt het duidelijk dat je in een hyper SUV bent gestapt. Het begint al goed bij het alcantara stuurwiel en de gouden knoppen die me tegemoet glimmen op het middenconsole. Ook de horizontale lichtband van de achterzijde van de auto komt terug in het interieur. De lichtstrip vind je ook over de gehele breedte van het dashboard én als ventilatie op een centrale plek in de middenconsole. De lichtstrip geeft daar ook de temperatuur van de airco aan. Verder kun je een beroep doen op een groot infotainmentscherm in het midden van de auto en een smalle beeldscherm-strip recht oor je neus. Op het kleine scherm vind je alle belangrijke informatie zoals snelheid, rijmodus, navigatie en range. Ook de gigantische head-up display (oprecht nog nooit zo’n groot HUD gezien) vertelt je alles wat je moet weten tijdens het rijden. Zo’n strip vind je trouwens ook aan de passagierskant, waar de muziek zichtbaar is en bediend kan worden.

Lees ook:  Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

Wat ook van luxe getuigt, zijn de koninklijke zetels, met fijne hoofdsteunen en prachtige stiksels. Ook het intelligente panoramadak is worth mentioning: met een simpele druk op de knop kun je het panoramadak van helder glas naar melk wit veranderen. Handig als het straks weer hartje zomer is en de zon vol op het dak staat.

Drive

Om de titel ‘hyper SUV’ eer aan te doen, moet je natuurlijk aan een minimaal aantal pk’s voldoen. Gelukkig zit de Eletre S niet verlegen om paardenkracht: 603 pk is voldoende om menig straatsteen uit het wegdek te trekken. Toch zie je dat niet hélemaal terug in een sprintje van 0 naar 100, want daar doet ie op papier nog 4,5e seconden over. Maar voor zo’n gigantische wagen als de Eletre (ruim 2500 kg!) is dat natuurlijk alsnog hartstikke rap. 

Je gaat niet alleen snel, maar komt ook nog eens ver. Het 112 kWh-accupakket op de Eletre S heeft namelijk een range van zo’n 530 km (WLTP). Meer dan zat en mocht je toch verlegen zitten om range, dan ben je met 20 minuten snelladen weer van 10 tot 80% opgeladen. 

Naast de Eletre S kun je ook nog kiezen voor de Eletre R. Die levert maar liefst 905(!) pk en stuurt je in 3 seconden van 0 naar 100 km/u. Ondanks hetzelfde 112-kWh accupakket als de S, moet je wel inleveren op range. Met de Eletre R kom je namelijk zo’n 490 km ver. 

De Eletre S rijdt vooral als een grote, zware EV. De rijevaring is natuurlijk absoluut niet te vergelijken met een ‘oldskool’ Lotus, eerder met een dikke Range Rover of een Audi e-tron. Je suist als een heuse vorst over de weg, terwijl je neerkijkt op je medeweggebruikers. Maar lekker wendbaar en speels zou ik ‘m niet noemen. Parkeergarages zijn ook niet zijn favoriete plek, al scheelt het dat de achterwielen meesturen waardoor de draaicirkel wat behapbaarder wordt. Deze auto is wel perfect voor langere afstanden op de snelweg. In de cabine is het namelijk lekker stil en je kunt dan in alle rust genieten van je favoriete muziek uit de premium speakerset van Britse audiomerk KEF. Het bonkende geluid wat je hoort is óf de zware bass of de luchtvering. Ik heb mij laten vertellen dat die ook hoorbaar is. Bij deze weet je nu dat dat dus normaal is. 

Comfort

Of je nou achter het stuur zit, op de bijrijdersstoel of op de tweede zitrij; overal in de Eletre is het vorstelijk vertoeven. De Eletre S is uitgerust met snufjes die je op zich niet nodig hebt, maar die het leven wel wat makkelijker en comfortabeler maken. Denk bijvoorbeeld aan verwarmde ruitensproeiers, privacy glas achter, handsfree bediening van de achterklep, een automatische dimmende binnenspiegel en sfeerverlichting in maar liefst 64 kleuren. Daarbij hoef je niet met de deuren te smijten, want de Eletre S beschikt over soft close portieren.

Lees ook:  Lexus LBX: de kleinste die de grootste moet worden

De Eletre heeft ook digitale buitenspiegels, zoals we die kennen van de Audi e-tron. Dat leverde Odiel eerder al opmerkingen op (“Hé, je hebt je zijspiegels eraf gereden!”) en ook bij de Lotus zorgde het voor verbaasde reacties. De camera’s aan de zijkant van de auto ogen toch nog een beetje vreemd. Rijden met twee schermpjes op het dashboard hebben mij ook doen beseffen dat er echt nog helemaal niets mis is met twee ‘ouderwetse’ spiegels. Het camerabeeld is hartstikke scherp, maar kijkt toch anders. Het is ‘platter’ en beweegt niet mee als jij van positie wisselt. Daarbij is diepte wat minder makkelijk in te schatten. Ik merkte ook dat ik vaak in mijn handeling mijn zijspiegel nog een keer check voordat ik bijvoorbeeld van rijbaan wisselde. Maar die actie werd toch vaak gestaakt omdat ik tevergeefs op zoek was naar de spiegel. Alles went, zou je zeggen, maar uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat de elektrische spiegels ook bij de Eletre nog geen populaire optie zijn. Veel Audi e-tron met digitale spiegelrijders stappen over op een Eletre, maar wisselen tóch liever weer naar fysieke spiegels. Voor die paar kilometer extra range hoef je het ook niet te doen.

De auto is zich elke moment van de rit bewust van wat er om de auto heen gebeurt. Het LiDAR-systeem duikt namelijk op uit het dak en scant de omgeving. Vervolgens zie jij op het grote scherm terug hoeveel auto’s er om je heen staan, of er voetgangers lopen of dat je op moet passen voor fietsers. De Eletre is (ongeacht de uitvoering) standaard uitgerust met het Lotus Pilot Pack, voorzien van allerlei wettelijk verplichte assistentie- en veiligheidssystemen. Zit je toch net wat lekkerder achter het stuur.

Value for money

Het zal je niet verbazen dat een luxe, hyper SUV niet goedkoop is. De vanafprijs is ruim 98.000 euro. Een extra letter kost je al snel een meerprijs van 25.000 tot 55.000 euro. De Eletre S kost namelijk zo’n 125.000 euro en voor de Eletre R leg je bijna 155.000 euro neer. Voor dat geld heb je wel een vorstelijk voertuig, ben je vrijwel altijd een van de snelste bij het stoplicht en heb je een bestseller uit de Lotus-collectie op je naam.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Cabrio’s voor vrouwen? Nope!
Voorheen was het percentage mannen en vrouwen dat voor een cabriolet koos...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *