Eerlijk is eerlijk, voor iemand die haar nek verdraait bij het horen van een V12 en zelf met een BMW M2CS op het circuit flink wat CO2 de lucht in blaast, is een beetje balans in de vorm van een EV misschien wel noodzakelijk. Maar welke kies je dan als petrolhead, want voor de gemiddelde elektrische auto draai ik niet echt warm.
Totdat ik kennis maakte met de Hyundai IONQ 5 N. Ik heb nog liefdevolle herinneringen aan mijn test met Hyundai i30N, dus als dit merk iets met de toevoeging N produceert wil ik daar graag wat uurtjes mee doorbrengen.
Looks
Wat meteen opvalt is dat vooral andere EV-rijders op de snelweg even naast me blijven plakken om de IONIQ 5 N te bewonderen. Het is ook een verschijning die je niet veel ziet. Parkeer je de normale IONIQ 5 ernaast, dan valt het op dat de 5 N iets lager, breder en langer is, het model heeft dan ook flink geshopt bij de sportafdeling van het Koreaanse merk. Dit is bijvoorbeeld terug te zien aan de beweegbare luchtkleppen in de bumper, die zorgen voor extra koeling aan het remsysteem, en de dikke diffusor aan de achterkant die de luchtstroom onder de auto beter regelt. Ook de spoiler op het dak valt op, deze zorgt voor extra druk (downforce) op de weg. Functioneel design dus, daar houd ik van. Lekker opvallend ook zijn de knaloranje details van de N aan de buitenkant.
Aan de binnenkant valt het ‘finishvlag’ thema op. Het geblokte thema komt terug in de pedalen en op verschillende plekken in het interieur. Ook is er in het interieur gebruik gemaakt duurzame materialen waaronder biomaterialen (suikerriet en mais), gerecycled pigmentverf en gerecycled polyester.
Drive
Het nadeel van elektrisch rijden, vind ik, is dat er doorgaans weinig emotie bij komt kijken, behalve als je met roadrunner snelheid optrekt. Door het ontbreken van een versnellingsbak heb je een lineair vermogen dat altijd in alle stilte beschikbaar is. Heel anders dan een brommende benzinemotor waar een transmissie aan is gekoppeld waarmee je trapsgewijs de versnellingen op- of afloopt. Adrenaline-wise geeft dit laatste mij meer emotie. Maar daar heeft Hyundai, met briljante software, een slimme EV-oplossing voor bedacht. De N e-Shift doet op identieke wijze een 8-traps DCT-transmissie na, compleet met toerenbegrenzer én schakelovergang. En dat voelt echt realistisch!
Een ander programma is de N Active Sound+ waarmee je de keuze hebt uit drie soorten motorgeluiden, die over tien speakers afspelen. Persoonlijk vind ik dit lijken op het geluid uit Playstation’s Gran Tourismo 4, maar het is een leuke gimmick. En heb ik de N Grin Boost (Grijns Boost) al genoemd? Dit is een échte rijbewijskiller. Hiermee heb je 10 seconden lang geen 609 pk, maar 650 pk en schiet je in elke snelheid als een raket af!
Er zitten nog veel meer N-goodies op de IONIQ 5, te veel om in deze review te bespreken, dit allemaal om het rijgedrag van de IONQ 5 N op zowel de openbare weg als het circuit te perfectioneren.
Hoewel de auto bijna 2200 kilo weegt, is de wegligging goed en helt hij minder over in bochten dan ik verwacht had. De hele auto voelt solide aan en stuurgedrag is zelfverzekerd en scherp.
Comfort
Comfortabel rijden kan ook, met de IONIQ 5 N in ECO-stand stroom ik rustig met het verkeer mee. Omhuld in de sportieve N-kuipstoel kan ik met de pedals aan het stuur in drie standen de mate van regeneratie regelen, en zo extra zuinig rijden. Hyundai geeft een verbruik op van 448 kilometer op (WLTP), maar zeg nou zelf, als je echt geïnteresseerd bent in zuinig rijden koop je wel een normale IONIQ.
Dankzij een snellaadvermogen tot 350kW kan de accu binnen 20 minuten van 20% naar 80% opgeladen worden en dat komt niet veel voor in dit segment. Nog zo’n handigheid is Vehicle 2 Load (V2L). Met behulp van een omvormer kun je elektrische apparaten (tot 3,6kW) zoals je föhn of espressoapparaat aansluiten op je IONIQ 5 N, ooit meer een bad hairday en chagrijn voor jou dus.
Of je er nooit meer een ongeluk mee krijgt, valt nog te bezien, maar de IONIQ 5 N is volgehangen met actieve veiligheids- en rijassistentiesystemen om dat juist wel te voorkomen. Ik moet even wennen aan al die piepjes tijdens het rijden, maar het houdt me uiteindelijk wel veilig. In de file is het automatisch accelereren en remmen fijn en mocht je op de plaats van bestemming moeite hebben met inparkeren, dan kan de auto dat ook zelfstandig voor je doen.
Value for money
Dan de grote vraag, wat kost dit N-geweld? De vanaf prijs is €73.995, je krijgt hiervoor de 84 kW batterij en 650 pk inclusief het hele pretpakket. Garantie op de batterij tot 8 jaar of 160.000 km. Een blik in de brochure leert mij dat de enige opties die je dan nog kan kiezen een ander kleurtje (de originele lichtblauwe N-kleur bijvoorbeeld) en een panorama dak zijn.
Ik reed de IONIQ 5 N in de kleur Atlas White Matte waardoor de totaalprijs op net €75.000 komt. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. En lang verhaal kort; ik heb nog nooit zoveel fun gehad in een elektrische auto.