Hyundai IONIQ 5: Stormtrooper op wielen

Hyundai IONIQ 5

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Design
7.8 Drive
9 Comfort
8 Value for money
8.1

Na anderhalf jaar digitale persintroducties en evenementen in Nederland was het weer zo ver. Rowan stapte éindelijk weer eens in een vliegtuig en vertoefde zo’n 32 uur in het zonovergoten Valencia. De reden? De nieuwe Hyundai IONIQ 5.

Design

Het lijkt bijna alsof de Hyundai IONIQ 5 nét van de band is gerold: hij heeft met zijn futuristische looks een hoog prototype gehalte. Niet gek overigens, aangezien hij geïnspireerd is op Hyundai’s 45 EV Concept. Toch is hier weinig concept aan. Deze EV is allang prototype af en is klaar om het asfalt in Europa te veroveren. Het design doet (zeker in lakkleur Atlas White) denken aan een Stormtrooper van Star Wars. Dat bevestigt ook nogmaals zijn moderne en bijna buitenaardse design. Scherpe lijnen snijden dwars door het minimalistische design, terwijl de aerodynamische 20-inch lichtmetalen ‘diamant’ wielen de auto een sportieve touch geven. Van onder de vlijmscherpe lijnen van de ‘clamshell’ motorkap loeren vierkante parametrische pixel koplampen, op zoek naar een volgende prooi.  

Het feit dat menig inwoner van Valencia even twee keer moest kijken wanneer er een leger aan Stormtroopers voorbij kwam, laat zien dat Hyundai met dit design een nieuwe (en voor velen nog onbekende) weg in slaat. Daarbij is het je misschien al opgevallen, maar de IONIQ 5 heeft geen traditionele grille. Hij heeft überhaupt geen grille, want aangezien deze wagen geen motorblok heeft, is luchtkoeling overbodig en heeft de grille plaatsgemaakt voor sensoren. De V-vormige bumper heeft echter wel ruimte voor actieve luchtinlaten.

Met oog op het interieur wilde Hyundai een aangename plek creëren, die als een soort woonkamer aanvoelt. Dat is gelukt. De zogenoemde ‘Smart Living Space’ voelt – mede door de 3000 mm lange wielbasis – heel ruim aan. De keuze voor enkel natuurlijke en zachte kleuren, maakt dat het interieur fris en kwalitatief oogt. Maar het interieur is bovenal ook heel duurzaam. De materialen zijn gemaakt van bijvoorbeeld gerecyclede plastic flessen, bamboe of leer dat geproduceerd is met plantaardige olie in plaats van dierlijke materialen. De deurpanelen zijn daarbij bekleed met paperette: recyclebaar materiaal dat voelt als papier. Zelfs de vloermatten zijn duurzaam, aangezien deze gemaakt zijn van geregenereerd nylon garen, gemaakt van visnetten en ander zee-afval. 

Omdat je via een pookje aan het stuur de versnelling van de auto bepaalt, is er geen sprake van een ‘normaal’ middenconsole. Het middenconsole van de IONIQ 5 wordt ook wel het ‘Universal Island’ genoemd kun je bijna 15 cm naar voren én 15 cm naar achter verplaatsen. Onder de armsteun vind je ook nog opbergruimte, dus er is absoluut plaats voor je bomvolle handtas. En waterfles. En extra paar schoenen. En alle andere zooi die je graag meesleept.

Drive

Als liefhebber van autorijden, ervaar ik een introductie van een elektrische auto toch altijd anders. Het gaat tegenwoordig veel meer om mobiliteit, dan over emotie. Een elektrische auto is praktisch, brengt je waar je moet zijn, is milieubewust, maar prikkelt lang niet al mijn zintuigen. Het feit dat je direct alle power tot je beschikking hebt als je het pedaal intrapt blijft uiteraard een genot, maar laat de benzine in mijn aderen niet per se sneller stromen. De geruisloosheid nodigt ook niet uit om het pedaal te vloeren, maar juist te genieten van comfort, rust en ruimte. De IONIQ 5 rijdt echt goed. Hij voelt betrouwbaar, hij heeft een snel stuur- en ‘gas’respons en ligt solide op de weg. Dat laatste is te danken aan het Electric Global Modular Platform (E-GMP). In dit platform is de batterij verwerkt in de bodem van de wagen, waardoor het gewicht mooi verdeeld is en de auto stabiel aanvoelt tijdens het rijden. Daarbij maakt het het ook mogelijk dat de auto zowel via de voor- als de achteras wordt aangedreven door een aparte batterij. Resultaat? Meer snelheid én meer koppel.

Hyundai IONIQ 5

Wie de nieuwe IONIQ 5 wil rijden, kiest uit twee verschillende batterij-pakketten (58 of 72.6 kWh) en uit een 2WD- of een 4WD-variant. Zo heeft de 2WD-variant met een 72.6 kWh batterij en 19-inch wielen een range van 481 kilometer (WLTP).  Alle versies hebben een topsnelheid van 185 km/h.

Comfort

Het grote voordeel van een elektrische auto is de serene rust die je ervaart als je over de snelweg zoeft. Het voelt alsof je in je eigen bubbel zit, waarin alles naar jouw wens is afgesteld. Het interieur is een lust (en rust) voor het oog, de materialen voelen fijn aan, het infotainmentsysteem werkt intuïtief en er is in de IONIQ 5 eigenlijk geen sprake van range-anxiety. Het E-GMP platform van Hyundai maakt het mogelijk om sneller te laden via een 400V of 800V laadoptie. Met een 350-kW charger, heb je 18 minuten nodig om je batterij van 10 procent op te laden naar 80 procent. In nog geen vijf minuten heb je weer een bereik van 100 km. In de tussentijd is het mogelijk om de bestuurdersstoel helemaal plat te leggen, zodat je dus mooi even een dutje kan doen. De voordelen van een elektrische auto. Wat ook handig is, is dat de IONIQ 5 geleverd wordt met een V2L functie, waarbij je elektrische apparaten zoals een elektrische fiets, scooter of camping gerei op kan laden aan de batterij van de auto. Een soort huishoudelijk apparaat op wielen, dus.

Aan hulpsystemen overigens geen gebrek. Hieronder de lijst aan systemen, waardoor de auto bijna het label ‘bemoeial’ verdient. Hoe graag ik ook elk piepje of geluidje uit wil zetten, werkt het allemaal wel erg goed. De Lane Keeping Assist laat je bijvoorbeeld op subtiele wijze weten dat je over de wegmarkering rijdt, in plaats van snoeihard in te grijpen. Detecteert de Intelligent Speed Limit Assist dat je op een traject controle harder rijdt dan 5 km/u bovenop de toegestane snelheid, dan laat ‘ie je dat subtiel weten met een piepje her en der. Aangezien elektrische auto’s vaak gebruikt worden in drukke steden, is het toch fijn om te weten dat je auto met je meedenkt. 

Highway Driving Assist, Smart Cruise Control, Lane Following Assist, Lane Keeping Assist, Intelligent Speed Limit Assist, High Beam Assist, Blind-Spot Collision-avoidance Assist, Blind-Spot View Monitor, Driver Attention Warning, Forward Collision-avoidance Assist, Rear Occupant Alert, Remote Smart Parking Assist, Surround View Monitor, Reverse Parking Collision-avoidance Assist, Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist en Hill Assist Control.

Value for money

De IONIQ 5 komt in verschillende versies. De instapversie (Style) is er vanaf 43k, de Connect is er vanaf 47k, de Connect+ vanaf 50k en de meest uitgebreide versie genaamd Lounge heb je vanaf 52k. Deze prijzen zijn op basis van een 58 kWh batterij. De duurste uitvoering is een Lounge met een 73 kWh-batterij en 4WD. Dat is wat dieper in de buidel tasten, aangezien deze versie bijna 60k kost. Voor elke portemonnee dus wat wils, maar wat voorop staat is dat je in alle gevallen een complete wagen op de stoep hebt staan. Hij is uniek, veilig én duurzaam. 

De directe concurrent van de IONIQ 5 is de Kia EV6 en ook die is verkrijgbaar vanaf 43k. Wie met hetzelfde budget liever een sedan wil rijden in plaats van een CUV, komt voor 43k uit op een Polestar 2.

Comments

comments

Lees ook:  Audi S3 Sportback: Met een vleugje bravoure
More from Rowan Peperkamp
DIKKE BAKKEN: deze drie pk-kanonnen wil je op de oprit
Nu we toch met z’n allen thuis zitten, hebben we mooi de...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *