MINI Countryman Electric: Een Antidote Tegen Saaie SUV’s

MINI Countryman Electric

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Looks
8.5 Drive
8 Comfort
7.5 Value for money
8.3

De MINI Countryman Electric bewijst dat duurzaam rijden niet saai hoeft te zijn. Met een opvallend design, een kleurrijk interieur en comfortabele rijeigenschappen biedt deze MINI een aangename verrassing. Vergeet het stereotype van de elektrische saaie auto.

Odiel maakte kennis met de grootste MINI allertijden, de MINI Countryman E.

Looks

De nieuwe Countryman Electric is geen elektrisch muurbloempje. Het design van de Countryman doet velen en profile direct denken aan een verkleinde versie van de stoere Land Rover Defender, en ook heeft hij een vleugje Kia Soul over zich. De derde generatie van deze MINI SUV is groter dan haar voorgangers, waardoor ze kan concurreren met andere new-small-family-toppers zoals de Smart #3 en Volvo EX30.

Ik reed in de MINI ‘Favoured’ uitvoering, waar het interieur ook écht de show steelt. Een mix van opvallende details en levendige kleuren zoals het blauwe petrol en chique cognac, love it. Gecombineerd met duurzame gerecycleerde materialen, maakt het een feest voor het oog, en is ze dus allesbehalve saai.

Het grote, ronde scherm in het midden, zoals we kennen uit de oude MINI’s, is gebleven, maar dan verpakt als een rond groot OLED-touchscreen midden op het dashboard. Het trekt bij binnenkomst direct de aandacht en is een ware blikvanger. Samen met de speelse ‘Experience Modes’ en subtiele sfeerverlichting zorgt dit voor een vrolijke en uitnodigende sfeer in de cabine.

Drive

Denk je aan MINI en aan autorijden, dan weet je dat elke rit een sportieve uitdaging is, waarbij je billen de schokdempers zijn en je rug de vering. Maar das war einmal, zullen de Duitse automakers gezegd hebben. Want sinds MINI in handen is van BMW (en dat is alweer een tijdje), wordt MINI steeds meer een beetje BMW. Dit komt niet alleen terug in de materiaalkeuze in het interieur, maar ook in de rijeigenschappen.

Zo stelt Countryman Electric qua comfort zeker niet teleur. De elektrische aandrijflijn zorgt voor een soepele en stille rijervaring, met weinig motor- of rijgeluiden, behalve bij hogere snelheden waar wat windgeruis merkbaar kan zijn. De ophanging is subliem afgesteld, waardoor rijden in een MINI best saai lijkt te worden. Ondanks haar gewicht van bijna twee ton voelt de robuuste kleine SUV zelden log aan. Het stuurgedrag is responsief en direct, wat ik als zeer prettig ervaar. Ook haar uitgebalanceerde chassis zorgt voor nauwkeurige handling zorgt, zelfs op smalle en hobbelige wegen.

Lees ook:  Mazda MX-30 e-skyactiv R-EV: Mazda’s antwoord op range anxiety

De rijeigenschappen van mijn Countryman Electric zijn dus eerder comfortabel te noemen dan MINI-go-kart. Ook niet zo gek als je weet dat de Countryman Electric technisch haar basics deelt met de BMW iX1 en iX2, wat de voorwiel aangedreven E-versie een vermogen van 204 pk geeft. Waarbij ik  wel moet zeggen dat rijden in een BMW een fractie comfortabeler is. Gelukkig maar voor MINI.

Zoek je wel dat go-kartachtige-gevoel? Dan is er de Countryman SE-variant, die bijna net zo snel is als de sportieve Countryman JCW. Deze uitvoering beschikt over twee motoren, elk goed voor 190 pk, één op de vooras en één op de achteras. Dit levert een sportief gecombineerd vermogen van 313 pk en 494 Nm koppel op.

De Countryman E heeft een batterij van 64,7 kWh met een rijbereik van ongeveer 450 kilometer. Opladen kan aan een AC-laadpaal met een maximum van 22 kW of aan een snellader die tot 130 kW haalt.

Comfort

De MINI Countryman Electric zit verder bomvol klassieke retro-elementen. Zo is de grote, ronde snelheidsmeter van vroeger vervangen door een primeur in de auto-industrie: een rond (touchscreen) infotainmentsysteem met een diameter van 240 mm. Daarnaast zijn de fysieke knoppen in de MINI grotendeels verdwenen, wat zorgt voor een strakke, minimalistische uitstraling.

Het nieuwe scherm ziet er fantastisch uit, met scherpe graphics en soepele animaties. Alle populaire functies, zoals navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, DAB-radio, spraakbesturing en diverse apps, zijn aanwezig, en het systeem kan automatisch worden geüpdatet met draadloze updates.

Bij het wisselen van de ‘Experience Modes’ aan boord – denk aan rijmodi – verandert de sfeer, kleur en het lettertype van het vrolijke ronde scherm. Zo is de go-kartmodus uitgevoerd in zwart en rood, de eco-modus in tinten uit de natuur, en de avontuurlijke modus in klassiek bruin met zwarte letters. Mijn eigen Odiel-modus (want dat kan ook), met favoriete functies, heb ik voorzien van een mooi fotomoment uit mijn leven. De meest favoriete Experience Mode van gasten in de MINI Countryman E was toch echt de go-kartmodus, waarbij je een Mario Kart-achtige “Woo hah!” door de boxen hoort schallen bij het instellen ervan. En oh ja, de selfie-fotofunctie (zie foto rechts) in de auto was ook heel verslavend!

Lees ook:  Naar deze vijf auto’s waren jullie het meest nieuwsgierig in 2023

Het interieur biedt voldoende ruimte voor vier volwassenen met niet al te lange benen, beschikt over praktische opbergmogelijkheden en veel USB-C poorten. Hoewel de kofferbak iets kleiner is dan bij de benzineversies, biedt hij nog steeds een royale 460 tot 1450 liter aan bagageruimte.

De hoge zitpositie is goed aan te passen, zodat bestuurders van alle lengtes comfortabel kunnen zitten en kunnen genieten van een uitstekend zicht rondom. Hoewel de achterruit wat aan de kleine kant is, maken de grote zijruiten dat ruimschoots goed.

Waar ik vooral mee liep te stoeien, is de klimaatregeling en andere praktische functies die via het touchscreen worden bediend, wat soms minder intuïtief (en snel) is dan het gebruik van traditionele knoppen.

Value for money

Hoewel de elektrische MINI Countryman Electric duurder is dan haar benzinebroertjes, biedt ze optisch veel fun en onderscheid voor haar geld. De auto deelt haar technische basis met de iets duurdere BMW iX1 en iX2, maar is toch wat betaalbaarder. Ze levert een premium elektrisch rijgevoel, gedegen BMW-kwaliteit en voldoende binnenruimte. En dat allemaal vrolijk verpakt in een MINI-Defender-Soul -design. Een SUV die niet voor iedereen is weggelegd, maar dat zijn paradijsvogels doorgaans nooit…

  • De MINI Countryman Electric is er vanaf € 43.490,-.
  • Mijn ‘Favoured’ testexemplaar kostte – met optioneel alle vrolijke, slimme en veilige toeters – in totaal €58.140,-.
  • De snellere MINI Countryman SE kost 49.490,-.
  • Ter vergelijking:
    • Een nieuwe BMW iX2 is er vanaf 49.976,-.
    • Een nieuwe Smart #3 koop je vanaf 295,-
    • Een nieuwe Volvo EX30 is er al vanaf: 38.495,-

Mijn testexemplaar:

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Video: FemmeFrontaal report AutoRAI 2015
Helemaal maf van auto’s? Sinds vier jaar is er weer een AutoRAI...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *