4x Audi TT: de meest spraakmakende uitvoeringen

Audi TTS
Foto uit 2012 Frank A. Evers

De Audi TT mag dan van het toneel verdwenen zijn, maar uit ons hart? Nooit. Dit sportieve icoon, dat in 2023 officieel zijn afscheid nam, heeft in de loop der jaren een indrukwekkende erfenis opgebouwd. Van snelle special editions tot opvallende krachtpatsers – sommige uitvoeringen wisten echt de show te stelen. We zetten vier van de meest bijzondere TT’s voor je op een rij.

Audi TT 45 TFSI

Er zijn heel wat bijzondere uitvoeringen van de Audi TT verschenen, maar de 45 TFSI bewijst dat je ook geweldig veel rijplezier kunt beleven met een ‘regulier’ exemplaar. Hij wordt aangedreven door een 245 pk sterke 2,0-liter viercilinder benzinemotor en werd naar keuze geleverd met vierwielaandrijving. Het is een voor de hand liggende upgrade ten opzichte van het instapmodel: de 40 TFSI.

Dit terwijl hij (nieuw) destijds slechts 2 mille extra kostte. Met een verbruik van ongeveer 1 op 14 (of meer, afhankelijk van je rijgedrag) is de 45 TFSI bovendien een stuk efficiënter dan de high-performance uitvoeringen van de TT. Zo houd je meer geld over om ermee op pad te gaan.

Audi TTS

Wil je toch wat meer pit, dan is de Audi TTS een aantrekkelijke keuze. Deze uitvoering gebruikt dezelfde krachtbron als de 45 TFSI, maar tilt het vermogen naar een indrukwekkende 306 pk. Het is standaard al een zeer rijk uitgeruste auto met sportieve elementen en een sublieme wegligging, maar voor wie meer wilde, was de TTS ook verkrijgbaar als Competition.

In 2012 schreef ik een rijtest over de roadsterversie van de TTS! Gelukkig hebben we de foto’s nog 😃). Fotografie door Frank A Evers.

Deze versie beschikt over een aantal opvallende uiterlijke extra’s om hem nog beter voor de dag te laten komen. Voor de enthousiastelingen is er nóg een upgrade in de vorm van de Competition Plus. Wie deze variant kiest, krijgt een 320 pk sterke uitvoering van dezelfde motor, die de sportieve TT in 4,5 seconden naar de 100 km/u vuurt. De TTS heeft altijd vierwielaandrijving en een zeventraps S tronic-automaat.

Lees ook:  Altijd startklaar: Waarom een acculader onmisbaar is voor jouw auto

Audi TT Quattro Sport

Een van de zeldzaamste uitvoeringen van de Audi TT komt al vroeg in zijn levensloop ten tonele. We hebben het over de Audi TT Quattro Sport. Dit is een sportieve versie van de eerste generatie TT, waarvan in totaal 1.165 stuks zijn geproduceerd. De Quattro Sport is aan deze kant van het Kanaal nog exclusiever, omdat het merendeel van de exemplaren het stuur aan de rechterkant heeft.

Er zijn slechts 365 linksgestuurde modellen van de Quattro Sport en het is maar de vraag hoeveel daarvan nog rondrijden. De Audi TT Quattro Sport is 75 kg lichter dan de reguliere TT, heeft geen achterstoelen en profiteert van een geoptimaliseerde gewichtsverdeling voor een betere wegligging. Voorin de auto ligt een 240 pk sterke versie van de 1,8-liter benzinemotor.

Audi TT RS

Het duurt niet lang voordat ook de Audi TT een volledige RS-metamorfose ondergaat. De TT RS verschijnt voor het eerst in 2009 (op basis van de tweede generatie) en is sindsdien steeds verder fijngeslepen. Waar de originele TT RS wordt aangedreven door een 340 pk sterke 2,5-liter vijfcilindermotor, produceert een opgewaardeerde versie van deze krachtbron in de meest recente variant zelfs 400 pk. Daarmee kan de TT RS van 0-100 km/u sprinten in slechts 3,7 seconden. De topuitvoering van de Audi TT is daarnaast op allerlei vlakken aangepast om zijn bestuurder een zo spectaculair mogelijke rijbeleving te geven.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Bonjour Haute Voiture: DS stelt zich graag opnieuw aan je voor
Au revoir Citroën, bonjour Haute Voiture. Gisteren, dinsdag 15 november, was hét...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *