Groot, ruim en veelzijdig – én boordevol slimme snufjes om het leven nét wat makkelijker te maken, of je nu met een stel kids op pad bent of een auto vol enthousiaste viervoeters hebt. De nieuwe Hyundai Santa Fe is een zevenzits SUV (in mijn geval een zeszits) die voor alles klaar lijkt te staan. Maar is hij ook de ultieme reisauto?
Om dat te ontdekken, nam ik ‘m een week mee op roadtrip naar het prachtige Piemonte in Italië. Een route dwars door Frankrijk en Zwitserland, langs uitdagende bergpassen en besneeuwde wegen – dé ultieme test voor deze Santa Fe.
Over de Hyundai Santa Fe
Maar eerst dit: wist je dat de Hyundai Santa Fe is vernoemd naar de stad Santa Fe in New Mexico? De SUV werd geïntroduceerd in 2001 en was Hyundai’s eerste SUV. De Santa Fe betekende een mijlpaal voor Hyundai’s in de late jaren ’90, ook omdat het model een groot succes werd onder Amerikaanse kopers.
De Hyundai Santa Fe is inmiddels aan zijn vijfde generatie toe. Sinds zijn introductie in 2001 is hij steeds verder doorontwikkeld, en met deze nieuwste generatie betreedt hij het premiumsegment. De SUV meet (en ik overdrijf niet) 4,83 meter in lengte en 1,90 meter in breedte (zonder spiegels), en is daarmee net iets korter dan de Kia EV9 en de Jeep Grand Cherokee, maar langer dan een Peugeot 5008 of de Kia Sorento. De Santa Fe is leverbaar als hybride of plug-in hybride. Tot zover de mannelijke meetlat.
Looks
Met de nieuwste Santa Fe gooit Hyundai het over een andere boeg. De Santa Fe waarin ik rijd is namelijk van binnen naar buiten ontworpen. Hyundai begon bij het interieur, dat ruim en praktisch is – zo ruim zelfs, dat je er in het weekend in zou kunnen overnachten. Het nieuwe ontwerp maakt deze SUV de meest opvallende – en waarschijnlijk ook de meest controversiële – Santa Fe in de geschiedenis van het model.
Vergeet vloeiende lijnen en zachte rondingen, want deze SUV is hoekig en robuust. Het boxy design doet denken aan een Defender, met een imposante grille en strakke H-vormige LED-dagrijverlichting – een subtiele knipoog naar Hyundai zelf.
![Hyundai Santa Fe roadtrip](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/Hyundai-Santa-Fe_FemmeFrontaal_2-1769x1800.jpg)
![Hyundai Santa Fe sneeuw](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/Hyundai-Santa-Fe_FemmeFrontaal_7-1350x1800.jpg)
![Hyundai Santa Fe achterkant](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/Hyundai-Santa-Fe_FemmeFrontaal_6-1591x1800.jpg)
Achter is het al net zo gedurfd. En smaakgevoelig. De bijna verticale achterkant – zoals de eigenaardige trunk van de Discovery ooit – geeft ‘m een unieke uitstraling. Allesbehalve dertien in een dozijn. Maar het echte slimme zit in de achterklep: die opent over de volle breedte, waardoor je moeiteloos grote spullen in- en uitlaadt.
Ondanks zijn blokkerige looks heeft Hyundai wél nagedacht over aerodynamica. Slimme luchtgeleiders en actieve koellamellen helpen de luchtweerstand te (enigszins) te temmen. Ook fijn: de grotere zijruit in de C-stijl geeft meer licht en beter zicht. En als kers op de taart? Geen opvallend logo op het stuur, maar subtiel verwerkt in de verlichting.
Drive
Ik rijd met de plug-in hybride versie van de Santa Fe. Onder de motorkap ligt een 1.6-liter turbobenzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor. De hybride levert een systeemvermogen van 212 pk, terwijl de PHEV met 252 pk iets krachtiger is. De sprint naar 100 km/u duurt respectievelijk 9,8 en 9,0 seconden. Niet bloedsnel, maar voor een familie-SUV prima – en beter voor gevoelige magen op de achterbank 😉
![Hyundai Santa Fe rijdend](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/Hyundai-Santa-Fe_FemmeFrontaal_1-1800x1350.jpg)
Op de snelweg rijdt de Santa Fe heerlijk comfortabel. Het onderstel is soepel genoeg om oneffenheden glad te strijken, maar stevig genoeg om niet te veel te deinen. In bochten helt de carrosserie licht over, maar nooit storend. De besturing voelt prettig en voorspelbaar aan. In sport-modus houdt de automaat de versnellingen langer vast en wordt de besturing iets zwaarder, al levert dat niet direct een sportieve rijervaring op. Maar voor een SUV van dit formaat? Meer dan prima.
De PHEV heeft standaard vierwielaandrijving, wat bij nat weer extra grip biedt. We namen de Santa Fe mee de Alpen in en hoewel het geen hardcore terreinwagen is, klaart hij lichte offroad-klussen met gemak. Dankzij de verschillende Terrain Modes past hij zich moeiteloos aan op wisselende ondergronden. Op een besneeuwde weg biedt hij extra grip, in mul zand blijft hij soepel vooruitkomen en modderige bergpaden trotseert hij zonder moeite.
![Hyundai Santa Fe rijdend](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/Hyundai-Santa-Fe_2-1800x1200.jpeg)
![Hyundai Santa Fe rijdend](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/Hyundai-Santa-Fe_1-1800x1200.jpeg)
De elektrische actieradius van de plug-in hybride is met 54 kilometer aan de bescheiden kant – sommige concurrenten komen verder. Daarnaast is de maximale trekcapaciteit met 1.110 kg beperkter dan bij eerdere generaties, wat caravanliefhebbers misschien zal teleurstellen.
Het rijhulpsysteem is soms wat té ijverig, vooral de snelheidsherkenning werkt niet altijd foutloos. Maar eerlijk? Ik heb nog geen enkele auto getest waarbij dit systeem 100% nauwkeurig is. Mettertijd zal dat steeds beter worden. Gelukkig kun je deze functie bij het starten van de auto uitschakelen.
Comfort
Binnenin voelt de Santa Fe ruim en erg comfortabel aan, met een keurige afwerking en véél opbergruimte. Voorin vind je twee grote 12,3-inch schermen voor het infotainment en instrumentarium, terwijl de fysieke knoppen voor de belangrijkste functies een verademing zijn. Het infotainmentsysteem werkt intuïtief en biedt draadloze Apple CarPlay en Android Auto. In de middenconsole zitten twee zeer royale bekerhouders (eindelijk een auto waar mijn Kia Dopper in past!) en twee snelle draadloze oplaadplaten voor smartphones, met alle USB-C-poorten handig binnen handbereik.
![Hyundai Santa Fe dashboard](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/Hyundai-Santa-Fe_3-1800x1200.jpeg)
![Hyundai Santa Fe interieur](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/hyundai-santa-fe-1123-44.png)
In de zeszitsversie (er is ook een zevenzitsversie) genieten bijrijders van individueel verstelbare, elektrisch bedienbare stoelen met armleuningen op de tweede zitrij – ultiem comfort. De tweede rij schuift en kantelt eenvoudig, waardoor de toegang tot de derde zitrij verrassend goed is. Zelfs petit volwassenen kunnen hier redelijk zitten.
Op de luxere uitvoeringen krijg je niet één, maar twee draadloze oplaadstations – ideaal als je altijd strijdt om de laatste procent batterij. De instapversie Premium moet het met één exemplaar doen.
![Hyundai Santa Fe interieur](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/hyundai-santa-fe-1123-36.jpeg)
![Hyundai Santa Fe interieur](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/hyundai-santa-fe-1123-43.jpeg)
Het infotainmentsysteem werkt soepel, maar de bediening van de rijhulpsystemen voelt soms als een digitale speurtocht. Zelfs met een programmeerbare sneltoets op het stuur moet je nog steeds door een paar menu’s en kleine icoontjes klikken om functies zoals rijbaanassistentie en snelheidswaarschuwingen aan te passen. Soms zou een simpele knop toch fijner zijn dan een digitale schattenjacht.
De kofferbak is royaal: met vier zitplaatsen heb je 621 liter aan bagageruimte. Klap je alle stoelen neer, dan ontstaat er een gigantische laadruimte van meer dan twee meter lang – perfect voor roadtrips, verhuizingen, kampeeravonturen of een uitje naar IKEA.
![Hyundai Santa Fe sanitizer](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/santafe-2023-convenience-tray-on-pc.jpg)
En dan een gimmick die je niet snel in een Volkswagen zult vinden: de Santa Fe sanitizer (zie hierboven). Hyundai maakt slim gebruik van UV-C-licht om bacteriën te doden en heeft een UV-C desinfectieplekje in het dashboard geïntegreerd. Handig om je telefoon of – zoals ik deed – je zonnebril een hygiënische opfrisbeurt te geven. Let op: dit bakje poetst geen vieze vingers weg, maar rekent af met onzichtbare bacteriën.
Value for money
Na een week en ruim 2.500 kilometer in de Santa Fe is één ding duidelijk: dit is een heerlijke reisauto. Met captain’s chairs, grote bekerhouders, stoel- en stuurverwarming en een navigatiesysteem dat gewoon doet wat het moet doen, heeft Hyundai de ingrediënten voor een zorgeloze roadtrip goed begrepen.
Hij is misschien niet de snelste of meest zuinige PHEV op de markt, maar als allround familie-SUV scoort hij hoog. Comfortabel, ruim en praktisch, met een design dat zich onderscheidt van de dertien-in-een-dozijn concurrentie. En saai? Absoluut niet! In Italië – het land van ‘autodesign’ – kreeg hij juist verrassend veel applaus.
![Hyundai santa Fe](https://femmefrontaal.nl/wp-content/uploads/2025/02/Hyundai-Santa-Fe_Odiel-1800x1263.jpg)
Of de Santa Fe PHEV de ultieme roadtrip-SUV is? Voor avonturiers zonder grote caravan zeker. Betrouwbaar, betaalbaar, slim en gebouwd voor lange ritten.
- Hyundai Santa Fe Hybrid vanaf €59.995
- Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid vanaf €57.995
Ik reed in de Hyundai SANTA FE 1.6 T-GDI PHEV 4WD Black Line 6-zits met een totaalprijs van €70.090. De kleur van mijn testauto? Een chique bruine tint die verdacht veel lijkt op Mocha Mousse – uitgeroepen tot dé kleur van 2025 door het kleurinstituut.
De Hyundai Santa Fe is onlangs door de jury van Women’s Worldwide Car of the Year verkozen tot categoriewinnaar Best Large SUV.