Rijtest Kia EV9: future proof in alles

Kia EV9

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Looks
8 Drive
8 Range
8.5 Comfort
7.5 Value for money
7.9

Kia timmert hard aan de elektrische weg. In 2012 verscheen de eerste EV van het merk op de Koreaanse markt en in 2021 introduceerden ze de Kia EV6: een elektrische SUV gebouwd op een nieuw, dedicated platform. Nu, twee jaar later, is daar de Kia EV9: een full size SUV waar je maar liefst 6 of 7 personen in kwijt kan. En nee, het is geen praktisch busje, maar een luxe familiewagen. Hij heeft zelfs al een Luxury Car Award in de wacht gesleept. Dat belooft wat.

Rowan vloog naar de Côte d’Azur – waar het overigens pij-pen-ste-len regende – om deze nieuwe Kia EV9 eens flink aan de tand te voelen.

Kia EV9

Looks

De nieuwe Kia EV9 is niet te missen. Niet alleen vanwege zijn formaat, maar ook vanwege zijn gewaagde design. De designfilosofie achter dit bijzondere snoetje noemt Kia ‘Opposites United’. Het merk laat zich hiervoor inspireren door de contrasten in de natuur en de mensheid. Bij de EV9 uit zich dat in rechte hoeken en harde, strakke lijnen. Het vooraanzicht wordt bepaald door de laatste generatie van de Digital Tiger Face, die je kunt herkennen aan de verticale koplampen. Ook de achterkant wordt vooral gekenmerkt door de bijzondere achterlichten die de breedte van de SUV nog meer benadrukken.

Je hebt maar één blik nodig om te kunnen zien dat de EV9 gigantisch is. Met een lengte van 5,015 meter en een breedte van 1,980 meter is deze elektrische Kia met recht een ‘full size SUV’ te noemen. Mijn medeweggebruikers leken onderdeel van Madurodam, zo klein. Het was bijna alsof ik óver de Range Rover voor me kon rijden. Zijn riante formaten komen tot hun recht in het interieur. De Kia EV9 komt namelijk als zes- óf zevenzitter. Dat betekent dat je minimaal drie zitrijen hebt, maar daar vertel ik je zometeen meer over.

Door zijn brede wielbasis is er ook veel ruimte voor een luxe cockpit. Kia gaat met haar tijd mee en bant dierlijke materialen uit haar interieur. Zowel de stoelen als het dashboard bestaan nu uit gerecyclede plastics en leder-alternatieven. Het viel mij eigenlijk meteen op dat de afwerking van deze Kia door een ringetje te halen is. Piano-zwarte knoppen en panelen zijn duidelijk uit de mode als het aan het Koreaanse merk ligt: antraciet grijs is the way to go en mij hoor je niet klagen. Ook de schutborden die het dashboard afwerken zijn van hoogwaardige materialen. Daar kunnen BMW en Mercedes nog een puntje aan zuigen.

Drive

Een grote – en zware – auto heeft natuurlijk wel een pittige elektromotor om een beetje vlot van zijn plaats te komen. Aan de 384 pk heb je meer dan zat. Aangezien de koppel direct beschikbaar is, een fijn voordeel van een EV, ben je binnen no time op snelheid. Genoeg paardenkracht om een wagen van 5 bij 2 meter vooruit te krijgen.

Wie vaker mijn rijtesten leest, weet misschien dat ik van hatchbacks houd. Compact doch voldoende auto en een lekker formaatje om mee te smijten. Grote wagens dwingen vaak mijn respect af, maar ik ben geen fan van het eerste uur. Noem het bevooroordeeld, noem het kritisch: menig SUV moet eerst het tegendeel bewijzen voordat het mijn zegen krijgt. En dat is de EV9 aardig goed gelukt. Zijn riante afmetingen kunnen een vloek of een zegen zijn en in dit geval lijkt het positief uit te pakken voor Kia. Grote auto’s met een benzinemotor veranderen al snel in een schip. Als je remt voor een verkeerslicht, schommelt de auto nog na, alsof ie meedeint op een paar golven. Een grote elektrische auto heeft ook een grote batterij en de ruim 566 kg wegende batterijvloer zorgt voor een laag zwaartepunt. Dat maakt ‘m solide en stabiel en geeft vooral ook een heel veilig gevoel. Ondanks de onophoudelijke Zuid-Franse hoosbuien zat je toch lekker onderuit gezakt achter het stuur. Niks aan de hand.

Lees ook:  6 totaal onbelangrijke auto-wist-je-datjes voor elke oersaaie gelegenheid

Maar vergis je niet: 5 meter lang en 2 meter breed is wel even andere koek. Smalle, kronkelende weggetjes de Franse bergen op doet-ie prima, maar kunnen wel een uitdaging zijn. Zeker als de wegen niet breed zijn en de berm niet overloopt vanuit het asfalt, maar 30 cm lager ligt. Dat vraagt om wat concentratie en een paar stalen ballen. Toch voelt het, zeker op de snelweg, niet alsof je in 10 vierkante meter aan auto rijdt. De auto is heel voorspelbaar en doet eigenlijk precies wat je van ‘m vraagt. Ik vergat soms zelfs dat ik nog twee zitrijen achter me had en ik denk dat dat wel een chapeau richting Kia waard is.

Range

De EV9 is verkrijgbaar als AWD en als RWD. Beide varianten komen met een 99.8 kWh en Kia’s nieuwste generatie batterij technologie. In vergelijking met de EV6 is de batterijcapaciteit van de EV9 met 8,5% procent toegenomen. De RWD-variant belooft een range van 563 km (WLTP) en de AWD-variant tikt de 512 km (WLTP) aan. Is een retourtje thuis naar kantoor zo’n 100 km? Dan hoef je dus de hele werkweek niet te laden.

Moet je wel laden? Dan ben je ook zo weer de weg op. Met dank aan de 800V-technologie van Kia ben je verzekerd van een maximale laadsnelheid van 210kW. Dat betekent dat je met een kwartiertje weer 249 km kunt rijden.

Comfort

Als iemand me zou aanbieden om met deze SUV naar het zuiden van Europa te rijden, bepakt en bezakt met een heel vakantiecircus, dan zou ik zonder te knipperen ‘ja’ zeggen. Genoeg ruimte om je telefoon op te bergen, je tas, je koffiebeker én waterfles. Maar ook duizend-en-een manieren om je stoel fatsoenlijk in te stellen. Ik wist niet dat ik lyrisch kon zijn over hoofdsteunen, maar ik was het toch echt. Ook het verstelbare deel voor in je knieholtes is een dik pluspunt als het aan mij ligt. Daarbij verzorgden de Franse weergoden beaucoup de pluie, dus de ruitenwissers werkten overuren en de stoelverwarming ging aan. Maar ook als het voor je gevoel nooit meer stopt met regenen, zit je nog steeds relaxed en veilig achter het stuur van de EV9.

Kia EV9

Hij denkt namelijk ook graag met je mee. Denk bijvoorbeeld aan Driver Attention Warning, Speed Limit Assist (deze twee functies kun je ook uit zetten als je geen fan bent van veel waarschuwingsgeluiden) en Forward Collision-avoidance Assist 2. Maar ook Highway Driving Assist, Lane Following Assist en Smart Cruise Control, die het samen mogelijk maken om semi-autonoom te rijden. Al moet je wel je handen te allen tijde aan het stuur houden.

Lees ook:  Van Zuid-Holland naar Piemonte: een family road trip met de Opel Grandland GSe

Dit allemaal regel je op het Panoramic Wide Display, dat uit drie verschillende schermen bestaat. Voor je vind je een 12.3 inch scherm voor de bestuurder, daarnaast een 12.3 inch infotainment scherm én een 5.3 inch paneel waar je de het klimaat regelt. Je kunt optioneel ook nog voor Head Up Display kiezen, zodat de informatie ook voor je op de weg te zien is. Kia is daarbij gelukkig niet bang voor een paar fysieke knoppen. Voor de belangrijke onderdelen vind je dus gewoon nog een knop die je kan indrukken en die niet weggewerkt is in een scherm. Deze knoppen vallen wel mooi weg in het interieur en lichten alleen op als de auto ook daadwerkelijk ingeschakeld is.

Nog éven over die zeeën van ruimte in de EV9: Kia heeft daar slim gebruik van weten te maken, om te zorgen dat ook echt elke centimeter gebruikt kan worden. Zo zijn de zetels op de tweede rij bij een zeszitter verkrijgbaar als ‘swivelling seats’, daarmee kun je de stoel 180 graden draaien zodat je tegenover de derde zitrij zit, zoals bij een Mercedes V-klasse. Met deze swivel-functie kun je de stoel ook naar het portier draaien, zodat je bijvoorbeeld makkelijk een Maxi-Cosi kan installeren of comfortabel kan instappen als je slecht ter been bent. De portieren gaan ook in een ruimte hoek open, dus die zitten niet in de weg.

De derde zitrij kun je met een knop vanuit de kofferbak elektrisch voorover laten klappen. Daarmee verandert de bagageruimte van 333 liter in 828 liter. Of je nou wil kamperen, een knalfuif gaat geven of een flinke Ikea bestelling gaat oppikken: het past er écht allemaal in. En als je achterbak vol ligt, zul je net zien dat je laadkabel onderop ligt. Gelukkig kun je die ook gewoon kwijt in zijn ‘fronty’ (de kofferbak voor) van 52 liter (AWD) of 90 liter (RWD).

En over die derde zitrij gesproken, dat zijn vaak de meest gevreesde zitplekken. In veel gevallen zijn deze plekken alleen geschikt voor kleine kinderen. Bij de EV9 is niets minder waar. De video hieronder is het bewijs:

Value for money

De RWD-variant van de Kia EV9 is verkrijgbaar vanaf bijna 67.000 euro. De AWD-variant, met twee elektromotors dus, is verkrijgbaar vanaf ruim 77.000 euro. Een flinke dot met geld, maar daarmee heb je wel een auto die future Proof is. Niet alleen op het gebied van gezinsuitbreiding (hallo drieling), maar ook op het gebied van energievoorziening.

De Kia EV9 is namelijk voorzien van de mogelijkheid om bi-directioneel te laden. Dat betekent dat hij nu al beschikt over de technologie Vehicle-to-load (V2L). Daarmee kun je andere elektrische apparaten aansluiten op de batterij van de EV9. In de toekomst maakt deze technologie het mogelijk om met de batterij van de EV9 ook je eigen huis van energie te voorzien (Vehicle-to-Home/V2H). Later zal het ook nog mogelijk zijn om energie terug te leveren aan het energienet, zodat het goedkoop opgeslagen kan worden en op een later moment gebruikt kan worden. Helemaal klaar voor de toekomst dus.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
BMW iX: een luxe hotelsuite op wielen
Ook BMW doet benzinemotoren in de ban en breidt daarom haar elektrische...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *