De vernieuwde Mazda CX-60 wil de concurrentie aangaan met premium SUV’s. Maar wat is eigenlijk premium? Het algemene gevoel van luxe, kwaliteit en betrouwbaarheid. Toch? De laatste keer dat ik in de CX-60 reed, dat was in 2024, vond ik ‘m aan de sportieve kant wat mat, en de hybrideaandrijflijn mocht soepeler. Mazda heeft geluisterd naar de feedback van berijders en experts en komt nu, drie jaar na de introductie van het model, al met een opgefriste versie. Ik vloog naar het Spaanse Madrid om de vernieuwde Mazda CX-60 te testen.
En dit is wat je moet weten!
Premium, maar dan Mazda
Wat wilde Mazda behouden? De voorspelbaarheid, betrouwbaarheid, kwaliteit en tijdloze uitstraling van het model. Geen revolutie dus, maar verfijning. De verbeteringen zitten ‘m vooral in de aandrijving, wegligging, software en een paar uiterlijke details. Never change a winning team.
Zirkoon chic
Eerst even iets over het uiterlijk – de kleur. Zirkoon Sand is toegevoegd aan het kleurenpalet. Een zachte, natuurlijke tint die perfect in een VT-wonen-interieur zou passen. Chique, niet schreeuwerig en restwaarde-proof. Deze kleur zat eerder op de CX-5, nu dus ook op de Mazda CX-60. Stijlvol én onderscheidend. Het zou direct mijn eerste keus zijn!

Wat zit erin?
Aan de zijkant verklapt het logo het al: dit is een plug-in hybride. In Nederland ook de enige aandrijflijn beschikbaar. Een 2.5-liter viercilinder benzinemotor met directe injectie, gekoppeld aan een krachtige elektromotor van 129 kW en een 17,8 kWh batterij. Samen goed voor 327 pk en 500 Nm koppel. Daarmee is dit de krachtigste Mazda in de collectie. Van 0 naar 100 km/u gaat ‘ie in 5,8 seconden. Topsnelheid? 200 km/u. Elektrisch rijden kan zo’n 64 km (of 55 km in de praktijk, bij mij dan).

De dikste van de klas
Ik rijd in het – helaas regenachtige – Madrid in de dikste en duurste uitvoering van de CX-60. Met een glanzend zwarte grille waarin technologie als camera’s en sensoren subtiel is verwerkt, en 20 inch velgen die ’m nét dat beetje extra presence geven. Standaard staat de CX-60 op 18 inch, maar zeg nou zelf: dit oogt toch gewoon lekkerder op je oprit?


Japans precisiewerk & rijcomfort
Het modeljaar 2025 is scherper afgesteld. Het nieuwe AWD-platform is gebaseerd op achterwielaandrijving, maar biedt tegelijk de stabiliteit van vierwielaandrijving. De verfijnde wielophanging (dubbele wishbone voor, multi-link achter) maakt ‘m comfortabel en stabiel. Dankzij zachtere veren en stijvere schokdempers deint hij minder, zonder dat het als zweverig aanvoelt. Het stuurgevoel is verbeterd waardoor hij sportiever rijdt. De elektrische stuurbekrachtiging (EPS) is preciezer dankzij stijvere componenten. En dan is er nog Kinematic Posture Control (KPC), een Mazda-specialiteit waarbij het binnenste achterwiel subtiel wordt afgeremd in bochten voor extra stabiliteit. Slim.


De hybride aandrijflijn combineert benzine- en elektromotor op een manier die nu veel natuurlijker aanvoelt. De nieuwe transmissie zonder koppelomvormer zorgt voor directe overbrenging met vlotte schakelmomenten.
Knoppen, geen gimmicks
Wat mij opvalt: echte knoppen op het stuur! Handig. Ook kun je de snelheidsbegrenzer per rit makkelijk uitschakelen met een knopje links van het stuur. Het Mazda infotainmentscherm is trouwens géén touchscreen. Behalve als je Apple CarPlay (of Android Auto) gebruikt. Dan ineens weer wel. Moet je maar net weten!

Panoramadak, maar geen zon
De testauto in Madrid had een gigantisch panoramadak – altijd fijn voor dat ruimtelijke gevoel. Helaas had de zon een snipperdag genomen in Spanje.
Toegankelijk voor iedereen
De achterdeuren gaan 90 graden open. Dat klinkt als een klein detail, maar is goud voor kinderen, kinderstoelen of oudere passagiers. De zitpositie is ergonomisch uitstekend, met verstelbaar stuur en stoel die je op de millimeter nauwkeurig kunt instellen. Dankzij het Driver Personalisation-systeem herkent de auto je als bestuurder en stelt alles automatisch af.


Doekje voor het duizend-dingen-stopcontact
Handig detail: de CX-60 heeft een 230V-stopcontact in de bagageruimte. Ideaal voor kamperen, tools of die ene laptop zonder batterij. Tot 1.500 watt, dus zelfs een koffiezetapparaat red je. De achterbank is voorzien van stoelverwarming – daar maak je elke passagier blij mee. Beenruimte is prima, al is het voor de lange mensch (>1,80m) achterin wat krap. Maar hé: wel meer ruimte voor bagage!
Vakantiebeest
De Mazda CX-60 mag tot 2.500 kg trekken, ook als PHEV. Dus caravan, boot of paardentrailer aankoppelen en gáán. Perfecte metgezel voor de zomervakantie.
Zakelijk slim
Mazda mikt nu dus óók op de zakelijke rijder. Hybride is hot – en dat weten ze. Als jouw bedrijf nog niet 100% op elektrisch inzet wat betreft leaseauto, is dit een slimme tussenoplossing.
Praktisch & uitvoeringen
Ik reed in de Takumi – de meest luxe uitvoering van de vernieuwde Mazda CX-60 met álle denkbare pakketten: Convenience & Sound, Driver Assistance en Panoramic. Prijskaartje: zo’n €73.150. Maar dan heb je ook echt álles.
De CX-60 is verkrijgbaar in acht uitvoeringen (ook goedkopere): van de robuuste Prime-Line vanaf €55.290 tot de nieuwe Takumi €63.990. Ook zijn er twee Business Editions voor de zakelijke markt.
- De Exclusive-line Business Edition € 56.090 (op basis van de basisversie).
- De Homura Business Edition Vanaf € 62.490 (luxe afwerking en dik uiterlijk).
Aan jou de keuze: ingetogen klasse of full-option luxe.
Fotografie Jeffrey van der Vaart/Mazda Motor Nederland