Opel lanceert wervingscampagne om vrouwelijke autoverkopers aan te trekken

Opel, Jade

Ook Opel heeft begrepen dat er meer vrouwen nodig zijn in de autobranche en dat bracht hen tot het inzicht dat er meer diversiteit gecreëerd moet worden op de werkvloer én dat ze vrouwen moeten inspireren tot een carrière als autoverkoper. Om dit ook te verwezenlijken is Opel samen met partner Randstad een nieuwe, experimentele campagne gestart.

Alleen voor mannen

Uit onderzoek onder ruim 1000 Nederlanders blijkt dat bijna 60% van de Nederlanders het beroep autoverkoper als mannelijk omschrijft. Tegelijkertijd vinden mannen (71%) en vrouwen (77%) dat vrouwen net zo’n goede autoverkoper kunnen zijn als mannen. Daarbij blijft het zo dat acht op de tien Nederlanders het liefst een auto koopt bij een merkdealer of een universeel autobedrijf. De belangrijkste redenen? Advies (49%) en persoonlijk contact met de verkoper (38%). Klantgerichtheid en inlevingsvermogen vindt men naast expertise erg belangrijk bij de aankoop van een auto. En laten deze karaktereigenschappen nou vaker geassocieerd worden met vrouwen, dan met mannen.

Hallo ‘Jade’

Voor de speciale campagne heeft Opel de handen ineengeslagen met J. Walter Thompson Amsterdam en specialisten van Randstad. Daaruit is het fictieve bedrijf jade ontstaan. Een lifestyle & design look and feel, maar wel exact dezelfde functieomschrijving als die van de Opel-vacature, vormde de basis van het experiment. Het doel? Een groter aantal vrouwelijke kandidaten bereiken. De wervingscampagne van het fictieve bedrijf jade leverde in twee weken maar liefst 41 vrouwelijke en 15 mannelijke sollicitanten op! Een supergroot verschil met de Opel-vacature: daar reageerden zo’n 8 vrouwelijke en 76 mannelijke kandidaten op. De vacatures werden beide op dezelfde manier aangejaagd op onder andere social media, vacaturewebsites en door middel van advertenties in een dagblad.

Lees ook:  DIT ZIJN DE CATEGORIEWINNAARS VAN WOMEN’S WORLDWIDE CAR OF THE YEAR 2024

FemmeFrontaal

Hear hear. Vanuit FemmeFrontaal kunnen we dit initiatief zeer waarderen. De tijd dat je vrouwen naar de autoshowroom lokt met een kookeiland (jah Koreaans merk) is toch echt wel voorbij, of nooit de juiste manier geweest (knipoog). En hieruit blijkt maar weer dat ook het werven van vrouwen om in de autobranche te werken, een vak apart is. En in een branche waarin momenteel schaarste is aan gediplomeerd en goed personeel moeten autobedrijven wel buiten hun eigen comfort zone kijken om de vacatures gevuld te krijgen. Zo ook Opel. Wij blijven het op de voet volgen!

Comments

comments

Written By
More from femmefrontaal
Het Gouden Festivalbandje van Mazda
Gaat al jouw vakantiegeld binnenkort op aan de leukste festivals? Dan is...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *