Audi A3: Een heer(tje) op de weg

De oude A3 zag er door de jaren heen toch enigszins burgerlijk en bol uit. Alsof Viggo Waas zijn zekere leeftijd eindelijk had bereikt. De nieuwe versie ziet er echter meer gebeiteld en gestroomlijnd uit met strakke kaaklijnen en nog mooiere dagrijverlichting. Viggo Waas anno nu met een goede kleurspoeling. En het lekkers eindigt dit keer niet bij het uiterlijk...

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
7 High Heels proof
8 Flirt factor
8 Value for money
7.8

Audi brengt subtiel Duitse ‘tucht und ordnung’ terug in de nieuwe Audi A3. De geteste Audi A3 vermindert vanzelf vaart als je voorzichtig de bumper van je voorganger wil kussen. Ideaal voor de zich superieur voelende Audi-rijder die met zijn felle koplampen regelmatig respect probeert af te dwingen bij zijn voorligger. Een kleine Duitse correctietik voor de veiligheid van jezelf en anderen.

Audi lanceerde haar A3 in 1996 voor het eerst. Een sportieve middenklasser die de lat hoog legde voor alle andere middenklassers. Het was meteen een hit. Bijna 16 jaar later is de Audi nog net zo populair als altijd: stijlvol, praktisch en zeer goed. Een duidelijke auto. Het is comfortabel voor je dagelijkse woon–werkverkeer en snel genoeg om te voelen dat je in een asfalttijger rijdt. Als je je ijdelheid niet hoeft te camoufleren met een funky BMW of oud geld Lexus en je alleen op de Duitse snelweg een snelheidsduivel bent, is de Audi A3 jouw auto.

AudiA3_interieur_femmefrontaal

Mannen die ik ken én business girl Marjan Veldman lopen al jaren weg met de Audi A3. Sinds deze rijtest deze dame ook. De oude A3 zag er door de jaren heen toch enigszins burgerlijk en bol uit. Alsof Viggo Waas zijn zekere leeftijd eindelijk had bereikt. De nieuwe versie ziet er echter meer gebeiteld en gestroomlijnd uit met strakke kaaklijnen en nog mooiere dagrijverlichting. Viggo Waas anno nu met een goede kleurspoeling. En het lekkers eindigt dit keer niet bij het uiterlijk…
Omdat je als autoblogger regelmatig het ´all inclusieve arrangement´ van het model krijgt om te testen, is deze A3 een ware ontdekkingsreis door alle wilde technische snufjes. Gadgetnerd Alexander Klopping van De Wereld Draait Door zou er zelfs migraine van krijgen! Naast een handige bumperalert waarschuwt deze Audi A3 je subtiel met lichtsignalen in de buitenspiegels wanneer er een medeweggebruiker in je dode hoek zit, blijf je op de snelweg rechtdoor zoeven met de Active Lane Assist, zorgt de regensensor voor een helder uitzicht en laten de parkeersensoren je inparkeren als ware prof. De weelde en het gemak van het interieur doen denken aan een Frans Boudoir. Alles in deze auto voelt kwalitatief en ingetogen smaakvol uit. Rustgevend en subtiel vormgegeven interieurverlichting all over, chromen klassieke klokjes, zachte lederen – met fluweelzacht beklede alcantara zetels – gelardeerd met een top of the bill geluidsinstallatie van Bang & Olufsen. Deze dame begint langzaamaan steeds meer van de Audi A3 te houden. Hij haalt de yup in mij naar boven.

Lees ook:  Kia Sorento PHEV: een indrukwekkende en luxe alleskunner

Audi A3_femmefrontaal_zijkant

Het navigatiesysteem van Audi is VET! Ik heb altijd al een hekel gehad aan de ronde draaiknoppen van Audi en BMW. Het duurt namelijk een weekend voordat je je bestemming hebt ingevoerd. Ook de touchscreens van andere merken kunnen niet snel bekoren. Vette broodje-bal-vingers op het scherm vertroebelen de landkaart. Audi heeft hier een oplossing voor bedacht. Het draaiknopje is gebleven. Echter, hij is een stuk groter en werkt als een touchscreen. Door de letters te schrijven op de knop, vindt de navigatie de plaats en de straat. Hij herkent zelfs de hiërogliefen van mijn voetbalminnende wederhelft! Succes verzekerd bij mannelijke hanenpoten dus.

De geteste dieselversie met 150 paardenkrachten heeft een behoorlijke trekkracht. Hij weet zichzelf snel te versnellen, wat toch zorgt voor een blijvende glimlach. Erg praktisch tijdens manoeuvre acties op de snelweg. Je kunt in de A3 kiezen uit de rijstijlen Efficiency (besmet management woord als je het mij vraagt), Comfort, Dynamic en Individual. What’s in a name; de comfort-stand rijdt toch het lekkerst.
De driedeurs A3 biedt gezonde Hollandse jongemannen net voldoende beenruimte achterin. Het houdt echter niet over. Met het hoofd gekanteld hebben drie lange Ajax-hooligans op de achterbank van de Audi de wereld eventjes schuin bekeken. Maar of ze hebben gevoeld dat ze 210 km per uur hebben gereden? Hooguit bij het afremmen.

De Audi A3 is misschien wel een van de beste hatchbacks die ik heb getest. Hij rijdt snel & smooth genoeg voor hem en biedt meer dan voldoende weelde voor haar. Goedkoop is deze geteste bolide (voor een hatchback) met ontelbare keuzes aan technische opties niet, ruim 48.000 euro. In plaats van alle opties zou je ook een simpele Volkswagen Polo erbij kunnen kopen. Just saying. Gelukkig valt de vanaf prijs van de dieselversie, ruim 32.000 euro, mee en kun je ook zonder alle toeters en bellen met de A3 een gentleman en lady op weg zijn.

Lees ook:  De Jeep Grand Cherokee 4XE: statement van zelfverzekerdheid

Audi A3_femmefrontaal_birdeye

Signature song
“That man is like a flame, And ooh that man plays me like a game
My only sin is I can’t win, Ooh I wanna love that man
Ooh that man is on my list, And ooh that man I wanna kiss
My only sin is I can’t win, Ooh I wanna love that man”. Caro Emerold, That Man

Nice to know: het dieselverbruik van de Audi A3 2.0 TDI is goed, 5,2 liter op 100 km.
Kanttekening: als je toch ruim €48.000 betaald voor een Audi A3 all inclusive, zou een elektrische achterklep en elektronisch verstelbare bestuurdersstoel bij het arrangement in fijn zijn. Voor het instapmodel van de nieuwe A3 (benzine-uitvoering) hoef je iets minder diep in je buidel te tasten, namelijk €26.020.
Meer fab foto’s door fotograaf Frank A. Evers en de Audi A3, check FemmeFrontaal Facebook!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Op roadtrip naar de wintersport: met deze podcasts vliegt de tijd!
De ski’s worden weer uit het vet gehaald. Na twee jaar aan...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *