‘Is het een vliegtuig? Is het een vogel? Nee, dat is het niet. Het is de Super Ateca, die over het asfalt schiet.’ Move over Ateca FR, the real MVP just entered the room: de Cupra Ateca. Voor wie deze monsterlijke SUV precies bedoeld is, zijn we nog aan het uitzoeken. Maar dat ‘ie vet is, is gewoon een feit.
Kijk je liever naar de Cupra Ateca?
Flirt factor
Met de komst van de Cupra Ateca wil ook het merk Cupra zich bekend maken bij het publiek. Een merk dat geboren is uit SEAT’s bekroonde motorsportdivisie. Cupra is te vergelijken met bijvoorbeeld Abarth van Fiat of Alpine van Renault. Naast het feit dat Cupra meerdere (op SEAT gebaseerde) modellen op de markt wil brengen, gaat het merk verder dan dat. Ook merchandising, accessoires, evenementen en – uiteraard – motorsport zal aan het portfolio toegevoegd worden.
Terwijl wij deze stoere SUV over het Spaanse asfalt joegen en door de dorpen rondom Barcelona reden, waren er een hoop mensen die even omkeken naar het gebrul van de SUV. Je ziet de herkenning in hun ogen: dat is toch een Ateca? Alleen het SEAT-logo mist. Zodra de achterkant in beeld komt, verraadt dat het sportieve karakter van de SUV en wordt het vermoeden bevestigd. Dit is inderdaad geen SEAT zoals we hem kennen. Links en rechts hangen er dubbele pijpen onder de grove bumper en grote letters spellen de merknaam Cupra. Voorop vind je een honingraad-vormige grille, waarin het nieuwe Cupra logo pronkt. Zodra je de auto van zijn slot haalt, wordt het Cupra logo vanonder de zijspiegels op de grond geprojecteerd. Net zoals Superman dat deed. Just saying.
Veel details in het exterieur worden in hoogglans zwart uitgevoerd, zoals de dakrails, de zijspiegels, de grille en de diffusers voor en achter. Ook de koperen details die we gewend zijn van Cupra, zijn onmisbaar. Het koper komt in eerste instantie namelijk terug in het logo of in de velgen. Onze Ateca had een heldencape in de kleur Nevada White, maar je kunt ook nog kiezen uit Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey en Magic Black.
Drive
Ongeveer een jaar geleden testte ik de SEAT Ateca FR. Toen was ik er al van overtuigd dat als ik dan toch een keer aan een SUV zou moeten geloven, dat het dan maar zo moest: the FR-way. De bijna 200 pk sterke SUV uit de non-premium klasse had mijn hart gestolen. Maar toen was daar de Cupra Ateca. Met een 2.0-liter viercilinder TSI-turbomotor heeft deze jongen zo’n 300 pk onder de motorkap liggen. Daarbij valt deze SUV niet onder de categorie ‘Schip’, dus is hij wonderbaarlijk wendbaar. Bochtjes hoeken in een SUV raad ik af, maar ik moet wel toegeven dat de Cupra Ateca heel direct stuurt. Zeker wanneer hij in de Cupra-stand staat. Het adaptieve onderstel, de respons en het schakelgedrag van de zeventraps DSG-transmissie doen dan alsof ze Alonso himself achter het stuur hebben zitten. Daarbij kregen wij ook de kans om onze inner-Alonso op te roepen, omdat Cupra wat speelse – openbare! – bergwegen had omgetoverd tot een heus circuit. Op elke hoek stond de Spaanse politie te patrouilleren en de bochten waren netjes aangeven met pionnen. We kregen de vrijheid om over de openbare weg te scheuren met 300 pk onder onze kont. Een natte autodroom.
Een perfect moment om de launch control eens uit te proberen. Wanneer je deze precies gebruikt – bij het verkeerslicht? – weet ik niet zo goed, maar hierdoor schiet deze SUV wel binnen iets meer dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u. En geloof me, deze Cupra Ateca is snel. Heel snel. De vierwielaandrijving geeft je genoeg vertrouwen om plankgas van deze auto te genieten. Los daarvan kan deze auto ook heel bescheiden voor de dag komen. Ligt er maar net aan of je de wereld moet redden of niet.
Comfort
Laten we beginnen met nog een keer benadrukken dat we het hier over een SUV hebben. Een SUV staat in mijn ogen vaak gelijk aan comfort. Lekker onderuit gezakt cruisen. Ja, dat kan met een Ateca van dit kaliber ook. Achter het stuur word je geknuffeld door een sportstoel gehuld in Alcantara, die afgewerkt is met koperen stiksels. De comfortabele hoge zit geeft perfect zicht op het compleet digitale dashboard. Het sportieve dashboard is speciaal ontwikkeld om vooral het aantal toeren goed in de gaten te houden. Zo kun je optimaal genieten van de sportiviteit van de SUV.
De standaarduitvoering van de Cupra Ateca is gebaseerd op drie basis principes: technologie, design en veiligheid. Daarom zijn systemen als keyless entry, draadloos opladen, 360 topview camera, een 8 inch navigatiesysteem, digitale cockpit en parkassist standaard op deze Ateca.
Value for money
We zien de Cupra Ateca nog niet als warme broodjes over de toonbank vliegen, maar wanneer je toch besluit hem te kopen, heb je wel een unieke SUV onder je kont. Het merk Cupra wil zich graag ergens tussen de premium en de non-premium klasse positioneren. Dat zou dus betekenen dat we voor deze snelle SUV geen Cayenne-prijzen betalen, maar ook geen standaard Ateca-prijzen. De Cupra Ateca is nu verkrijgbaar vanaf €57.950,-. Dat is 53K goedkoper dan een Porsche Cayenne, maar 27K duurder dan een SEAT Ateca FR. Maar voor die 27K meer, ben je niet alleen sneller. Je komt ook stoerder voor de dag, brult de buurt wakker en hebt standaard een hoop opties aangevinkt.